هرچند هنوز ایران سیاست‌های کلان خود در عرصه‌ی حمل‌ونقل هوایی پس از تحریم را اعلام نکرده، اما به نظر می‌رسد از هم‌اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی خود را برای به دست آوردن بازار ایران آماده کردند. در این بین فرانسه با توجه به عملکرد نه چندان شفاف خود در مذاکرات هسته‌ای بیشتر احساس خطر می‌کنند.
کد خبر: ۸۱۹۷۷۴
وقتی رییس جمهور فرانسه بازار‌یاب می‌شود

وزارت راه و شهرسازی ایران اعلام کرده ناوگان هوایی کشور برای رسیدن به یک سطح قابل قبول در سال‌های آینده نیاز به بیش از 400 هواپیمای مسافرتی جدید دارد. بازاری که تخمین ابتدایی آن حاکی از وجود ظرفیتی 80 میلیارد دلاری در آن دارد.

هرچند با توجه به محدودیت‌های شکل گرفته در سال‌های قبل و وضعیت اعتباری نامشخص ایرلاین‌های ایرانی هنوز مشخص نیست این تعداد بالای هواپیما از چه طریقی و در چه بازه زمانی وارد کشور خواهند شد، اما وجود یک ظرفیت بالقوه از بازار هواپیمایی در ایران بسیاری از کشور‌های توسعه یافته جهان را به تحرک واداشته تا از آن سهم بیشتری داشته باشند.

اگر اصرار شرکت بویینگ برای دریافت مجوز‌های لازم از دولت ایالت متحده آمریکا به منظور فروش هواپیمای مسافرتی به ایران را کنار بگذاریم، نکته‌ی دیگری که بیش از همه بر چشم می‌آید بحث رقابت شرکت‌های اروپایی بر سر این بازار بکر و دست نخورده است.

در این بین شرکت فرانسه بیش از دیگر کشور‌ها خود را نیازمند به حضور فعال در این بازار می‌داند و این مساله کار را به جایی رسانده که در حوزه‌های مختلف وارد عرصه بازاریابی شده‌اند.

پس از حضور چند روزه وزیر راه و شهرسازی ایران در این کشور و مذاکرات وی با مقامات اصلی هواپیمایی فرانسه بناست وزیر امور خارجه این کشور نیز در روزهای آینده وارد ایران شود و البته سفری داشته باشد که بیش از آنکه سیاسی ارزیابی شود، به فرصت‌های اقتصادی خواهد پرداخت.

با وجود تمام این مقدمه‌چینی‌ها رییس جمهور فرانسه نیز ترجیح داد به طور مستقیم فضای گفت‌وگو در عرصه‌ی هواپیمایی را با رییس جمهوری ایران باز کند تا بلکه این سخنان برخی از اقدامات فرانسه در طول مذاکرات هسته‌ای که مقامات خود این کشور به آن اعتراف کرده‌اند را جبران کنند.

در بین این گفت‌وگوهای اقتصادی به نظر می‌رسد شرکت ایرباس به عنوان بزر‌گ‌ترین شرکت هواپیماسازی جهان که بخش قابل توجهی از سهام آن در اختیار کشور فرانسه است بیشترین خطر را احساس می‌کند زیرا در صورتی که فضا برای ورود دیگر غول‌های هوایی به ایران فراهم شود، مشخص نخواهد بود که آیا ایران همچنان به سمت ایرباس اقبال نشان خواهد داد یا وضعیت به شکل دیگری در خواهد آمد.

وزیر راه و شهرسازی ایران در سفری که حدود یک ماه قبل به فرانسه داشت رسما به آنها اخطار داده بود که رفتار خود با بازار اقتصادی ایران را تغییر دهند، زیرا در روزهای پس از تحریم امکان این‌که رفتار فعلی آنها فرصت‌های آینده را از این کشور بگیرد، بسیار زیاد خواهد بود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
۰
۰
تو رو خدا جاده صاف كن پژو و رنو ورشكسته نشوید، با بنز و بی ام و و آئودی و فورد و دوج مذاكره كنید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها