نزدیک به ده روز است دور تازه تنش‌ها میان چین و ترکیه بر سر وضعیت مسلمانان اویغور آغاز شده است. خشونت نیروهای پلیس چین علیه این مسلمانان ساکن در منطقه سین‌کیانگ انتقاد و واکنش مردم ترکیه را همراه داشته است. حال با بالا گرفتن این تنش‌ها، مقامات چین نیز در این زمینه واکنش نشان داده‌اند.
کد خبر: ۸۱۵۶۵۸

وزارت خارجه چین پس از آن به این موضوع واکنش نشان داد که طی یک هفته گذشته معترضان در ترکیه یک رستوران چینی را آتش زده، تعدادی از آنها را مورد ضرب و جرح قرار داده و در برابر سرکنسولگری این کشور در استانبول تجمع کردند. در پی این وضع، سفارت چین در ترکیه نیز از چینی‌ها خواست نسبت به سفرهای گردشگری به ترکیه هوشیارتر باشند تا از سوی معترضان خیابانی مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.

رسانه‌های چینی که از هفته گذشته نوک تیز انتقادهای خود را متوجه موج به راه افتاده ضدچینی در ترکیه کرده بودند، طی روزهای اخیر نیز بخش قابل توجهی از مقالات و مطالب خود را به انتقاد از عملکرد و کوتاهی دولت ترکیه در این رابطه اختصاص دادند. در همین باره خبرگزاری شینهوا روز گذشته در گزارشی هشدار داد، ترکیه در این شرایط بیشتر از طرف دیگر متضرر خواهد شد. شینهوا تاکید کرد، سیاست‌های دولت فعلی ترکیه شکست خورده و این کشور به دلیل ناکامی در سیاست‌های منطقه‌ای خود دنبال منحرف کردن اذهان عمومی است.

پایگاه خبری «چاینا ارگ» نیز هشدار داد، ترکیه نمی‌تواند در مقابل اعتراضات ضدچینی ساکت باشد. این سایت چینی افزود ترک‌ها حق ندارند روابط دوجانبه را وجه‌المصالحه سیاست‌های خود قرار داده و با دست روی دست گذاشتن، نظاره‌گر این وضع باشند. البته به نظر می‌رسد انتقاد ترک‌ها در این زمینه تنها محدود به چینی‌ها نباشد، زیرا بعد از این‌که برخی منابع خبری اعلام کردند دولت تایلند حدود صد مسلمان اویغور را از این کشور اخراج کرد، پنجشنبه شب بیش از 200 تظاهرکننده ضدچینی ترک به کنسولگری تایلند در استانبول حمله کردند. البته طی این هفته معترضان ترک در اعتراضات خود دچار اشتباه نیز شده بودند. نمونه آن به چند روز پیش بازمی‌گردد که معترضان گروهی از گردشگران کره‌جنوبی را با چینی‌ها اشتباه گرفته و آنها را مورد ضرب و جرح قرار دادند. تاکنون دولت ترکیه واکنش یا اظهارنظری در این زمینه نداشته است.

داوود اوغلو، مامور تشکیل کابینه

در یک تحول دیگر مربوط به ترکیه، پس از این‌که احزاب مخالف دولت ترکیه از تاخیر در تشکیل دولت انتقاد کردند و رجب طیب اردوغان را مسئول این تاخیر دانستند، رئیس‌جمهور ترکیه عصر پنجشنبه با داوود اوغلو، رهبر حزب عدالت و توسعه در کاخ ریاست‌جمهوری دیدار داشت و او را مامور تشکیل دولت جدید کرد. در حالی که بیش از یک ماه از انتخابات پارلمانی ترکیه می‌گذرد، هنوز دولت این کشور تشکیل نشده است. اگر تا 45 روز پس از انتخابات دولت تشکیل نشود، رئیس‌جمهور می‌تواند درخواست انتخابات زودهنگام کند.

بنا به گزارش روزنامه تودی زمان، دیدار اردوغان و داوود اوغلو حدود یک ساعت و نیم طول کشید. با توجه به این‌که داوود اوغلو روز گذشته ترکیه را برای سفری دو روزه به مقصد بوسنی ترک کرد، منابع خبری از آغاز مذاکرات طی چند روز آینده خبر می‌دهند. رهبر حزب عدالت و توسعه پس از دیدار با اردوغان در جلسه پارلمانی اعضای حزب خود اعلام کرد، دور نخست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی هفته آینده آغاز می‌شود. وی با بیان این‌که مذاکرات به صورت شفاف و روشن خواهد بود، اعلام کرد، حزب مبتوعش برای تشکیل دولت دنبال مذاکره با دیگر احزاب پارلمان است. داوود اوغلو در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که اجازه نمی‌دهد در جریان این مذکرات بحث جایگاه رئیس‌جمهور در ساختار سیاسی کشور مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها