درک بائرمن آلمانی سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران شد تا این تیم را برای چهارمین قهرمانی در آسیا و سومین صعود به المپیک آماده کند.
کد خبر: ۸۱۵۰۳۳
ماموریت یک آلمانی برای المپیکی کردن بسکتبال

تیم ملی در سال‌های 2007، 2009 و 2013 در جام ملت‌های آسیا قهرمان شد که رهاورد این مقام‌های آسیایی حضور در المپیک 2008 پکن و دو بار حضور در رقابت‌های جهانی 2010 و 2014 بود. در مسابقه‌های 2015 که از اول مهر در چین برگزار می‌شود تیم ملی ایران در قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا با تیم‌های مالزی،‌ ژاپن و هند در گروه اول مسابقه‌ها به میدان می‌رود.

رئیس فدراسیون بسکتبال در مذاکرات نهایی با بائرمن به اصلی‌ترین خواسته از سرمربی آلمانی که قهرمانی در آسیا و راهیابی به المپیک است، اشاره کرده است با این وجود ترتیب دادن مسابقه‌های تدارکاتی با رقبای اروپایی نیز در برنامه‌های او گنجانده شده است.

محمود مشحون بعد از پایان مذاکرات دیروز و توافق نهایی با بائرمن گفت: گرفتن سهمیه المپیک ریو،‌ اصلی‌ترین خواسته ما از سرمربی آلمانی تیم ملی است. می‌دانیم زمان آماده‌سازی کوتاه است اما در تیم ملی ایران سربازانی واقعی داریم که قادر به انجام کارهای بزرگ هستند.

در این جلسه مهران شاهین‌طبع که پیش از این از او به‌عنوان گزینه ایرانی سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نام برده می‌شد به‌عنوان گزینه دستیاری بائرمن معرفی شد. مهران شاهین‌طبع در گفت‌وگو با جام‌جم، توافق فدراسیون بسکتبال با بائرمن را گام مهمی به سوی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برشمرد و گفت: در یک بائرمن بامداد امروز (دیروز) به ایران آمد و بلافاصله در محل فدراسیون بسکتبال پای میز مذاکره نشست. ما پیش از توافق نهایی، مفاد قرارداد را با این مربی آلمانی در میان گذاشتیم و در تهران قرارداد اصلی منعقد شد. با آمدن او حرکت‌های بعدی تیم ملی بسکتبال سرعت بیشتری می‌گیرد. قرار است در آغاز کار سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال، 40 بازیکن به اردو دعوت شوند. این بازیکنان به دو گروه الف و ب تقسیم شده که بائرمن 20 بازیکن را برای حضور در اردوی تیم ملی انتخاب می‌کند.

هفتمین مربی خارجی بسکتبال

درک بائرمن آلمانی هفتمین مربی خارجی بسکتبال ایران در سیزده سال گذشته است. در این سال‌ها نناد ترایکوویچ، ولادیمیر بوسنیاک، رایکو ترومن و واسلین ماتیچ سرمربیان صرب تیم ملی بسکتبال بودند. فردریک اونیکا نیجریه‌ای – آمریکایی‌و مهمد بچیروویچ نیز اهل اسلوونی بود. این نخستین بار است که یک مربی آلمانی هدایت تیم ملی بسکتبال را بر عهده می‌گیرد. او پس از پایان مذاکرات دیروز گفت: دو ماه و نیم تا جام ملت‌های بسکتبال آسیا زمان داریم که فرصت خوبی برای آماده سازی تیم ملی ایران است. متوجه سوابق قهرمانی تیم ملی ایران در آسیا هستم و هر چه در توان دارم برای رسیدن به هدف قهرمانی در آسیا و کسب سهمیه المپیک به کار می‌برم.

در نخستین روز اقامت بائرمن در ایران مبلغ قرارداد او مورد توجه خبرنگاران بود اما سرمربی آلمانی تیم ملی بسکتبال گفت: به شایعاتی که در سایت‌های اینترنتی مطرح می‌شود،‌ توجه نکنید. مبلغ قرارداد من موضوعی نیست که در همکاری با تیم ملی ایران مشکل ایجاد کند.

با وجود عبور سرمربی تیم ملی از مبحث قراردادش اما به نظر می‌رسد رقم توافقی او با فدراسیون بسکتبال حدود 35 هزار یورو در ماه است. سرمربی تازه وارد تیم ملی می‌گوید: بسکتبال در تمامی دنیا بسکتبال است. زمین مسابقه،‌ سبد و توپ در همه جا یکی است. من به‌عنوان یک مربی حرفه‌ای با سبک بازی در آسیا و اروپا آشنایی کامل دارم و مربیگری من در اروپا با قاره‌های دیگر تفاوتی ندارد.

بائرمن: صعود آسان نیست

سرمربی سابق تیم ملی لهستان درباره ویژگی‌های بسکتبال ایران گفت: من در محل مسابقه‌های قهرمانی جهان در اسپانیا حاضر بودم و از نزدیک عملکرد تیم ملی ایران را در دو دیدار این رقابت‌ها دیدم. برای من دویدن و جنگیدن بازیکنان ایران و از همه مهم‌تر در کنار هم بودن آنها و این‌که خیلی خوب با هم هستند، قابل توجه بود. فکر می‌کنم این یک عامل بزرگ و تاثیرگذار برای موفقیت است.

بائرمن که سوابق مربیگری‌اش در باشگاههای سرشناسی مانند بایر لورکوزن، بروس بسکت و بایرن مونیخ آلمان و ریتاس لیتوانی جلب توجه می‌کند، در ادامه با تاکید بر این‌که مربیگری در سطح باشگاهی و ملی کاملا متفاوت از یکدیگر است، گفت: زمانی که برای کشور و در سطح ملی بازی می‌کنید، مانند یک سفیر هستید و همین موضوع سبب می‌شود احساس مسئولیت بیشتری داشته باشید. من نسبت به این مسئولیت اشراف کامل دارم و بر همین اساس حداکثر تلاش خودم را برای رسیدن به اهدافی که بسکتبال ایران برای تیم ملی در نظر دارد، به‌کار می‌برم و در این زمینه هیچ کوتاهی نخواهم داشت. می‌دانم صعود به المپیک آسان نیست اما اگر با هم باشیم، این اتفاق قطعا رخ خواهد داد.

درک بائرمن در المپیک 2008 پکن، همراه با تیم ملی بسکتبال آلمان در رده دهم قرار گرفت که در همان سال تیم ملی ایران در جای یازدهم ایستاد. او در تیم ملی آلمان با ستاره‌ای به نام درک نویتزکی در رقابت‌های مختلف حاضر شد. نویتزکی بازیکن دالاس است که همراه این تیم در فصل 2011 NBA قهرمان شد. بنابراین یکی از شاخص‌هایی که برای انتخاب بائرمن در تیم ملی بسکتبال اعلام شده است، مدیریت بازیکنان بزرگ توسط اوست. با توجه به حضور بازیکنان بزرگ در تیم ملی ایران، مدیریت این نفرات یکی از وظایف مربی تیم ملی است در عین حال این مربی باید بتواند، جوانان آینده‌ساز تیم ملی را به سطح قابل قبولی از پیشرفت در سطح تیم ملی برساند.

قراداد دو مرحله‌ای

دیروز درک بائرمن سرمربی آلمانی، پس از نشست دو ساعته با فدراسیون بسکتبال قرارداد خود را امضا کرد. قرارداد بائرمن در دو مرحله تنظیم شده است. مرحله اول این قرارداد سه ماهه است که تا جام ملت‌های آسیا ادامه دارد. این رقابت‌ها که اول تا 11 مهرماه در چین برگزار می‌شود حکم انتخابی المپیک دارد به طوری که تیم اول مستقیم راهی المپیک می‌شود. در صورتی که تیم ملی بسکتبال در این مسابقات به نتیجه برسد و صاحب سهمیه المپیک شود مرحله دوم قرارداد همکاری بائرمن و فدراسیون بسکتبال ایران اجرایی می‌شود. این مرحله از قرارداد تا المپیک 2016 برزیل ادامه دارد.

گروه ورزش

محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها