افشاگری گارد تیم ملی بسکتبال واکنش‌های زیادی را در پی داشت

طرح عبور از کامرانی کلید خورد؟

در سال قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک ریودوژانیرو، جدا از دیرکرد در معرفی سرمربی تیم ملی، برخی اختلاف‌نظرهای به وجود آمده بین بازیکنان نسل طلایی بسکتبال نگرانی‌ها را زیاد کرده است.
کد خبر: ۸۱۴۸۴۱

حرف‌های مهدی کامرانی، گارد راس تیم ملی بسکتبال با دو خبرگزاری درباره شرایط کنونی بسکتبال با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو بود؛ بویژه در بخش‌هایی که ملی‌پوش بسکتبال ایران، قهرمانی یک تیم را در لیگ‌های برتر باشگاه‌های ایران زیر سوال برد.

کامرانی در یکی از گفت‌وگوها از قهرمانی‌های خود با یک تیم باشگاهی ابراز ندامت و از باشگاه‌هایی که در فینال‌ها برابر آنها به پیروزی رسید عذرخواهی کرد! کامرانی که فصل گذشته در لیگ چین بازی کرده بود، پس از بازگشت به ایران با لباس تیمی در لیگ حرفه‌ای ایران به میدان نرفت.

مهدی کامرانی که در این گفت‌وگو باشگاه مهرام ـ تیم سابقش ـ را نشانه گرفته بود، از عوامل پشت پرده در قهرمانی‌های مهرام سخن گفت. امیرمحمد گنجی، مالک مهرام که در ابتدای فصل پیش با از دست دادن دو جام قهرمانی در سال‌های قبل‌تر، به کیفیت لیگ‌های ایران حمله کرده و خروجی آنها را در حد تصاحب «جام حلبی» تعبیر کرده بود، این بار در پی دو قهرمانی در لیگ ملی و حرفه‌ای، قهرمانی‌های تیمش مورد حمله مستقیم بازیکن سابق مهرام قرار گرفت. گنجی حتی در طعنه‌ای به مسئولان پتروشیمی بندرامام که دو فصل پی در پی قهرمان شده بودند گفته بود: «برای قهرمانی چاه نفت ندارد.»

اختلاف کامرانی با مدیر و سرپرستی که از آنها نام نبرده شخصی است، اما آن قسمت از ابراز ندامت کامرانی برای قهرمانی‌هایش در لیگ‌های ایران تامل‌برانگیز است. بویژه در شرایطی که در لیگ ملی و حرفه‌ای امسال واکنش برخی تیم‌ها به داوری‌ها بحث‌برانگیز بود.

پتروشیمی بندرامام با انتشار تصاویری از لحظه‌های پایانی دیدار با مهرام در فضای مجازی به داوری دیدار با مهرام در فینال لیگ ملی معترض شد. به اعتقاد آنها در این صحنه اشتباه داور در تشخیص ندادن توپی که با برخورد به سعید داورپناه به خارج از زمین رفت، توپ را در اختیار مهرام قرار داد تا این تیم فقط با اختلاف یک امتیاز بازی را به سود خود تمام کند و قهرمان لیگ ملی شود.

درباره بازی‌های مهرام ـ دانشگاه آزاد در فینال لیگ حرفه‌ای نیز گفته می‌شود سرپرست دانشگاه آزاد به خاطر اعتراض به دخالت عوامل پشت پرده در پیروزی‌های مهرام، توسط کمیته انضباطی فدراسیون بسکتبال، پیش از بازی آخر دو تیم به این کمیته فراخوانده و جریمه شد.

مهران شاهین طبع، سرمربی تیم دانشگاه آزاد نیز در پایان یکی از دیدارهای فینال در گفت‌وگویی به عوامل بیرونی در شکست تیمش اشاره کرده بود. پیش از این اتفاقات، اشک‌ها و اعتراض بغض‌آلود اصغرکاردوست، ملی پوش تیم نفت آبادان مقابل دوربین تلویزیون که تیمش را مستحق برتری برابر مهرام می‌دانست، بسیاری از اهالی بسکتبال را تحت تاثیر شکست نزدیک تیم آبادانی برابر مهرام قرار داده بود، اما هیچ کدام از این افراد نتوانستند مانند مهدی کامرانی موضع سفت و سختی در قبال اتفاقات در حاشیه قهرمانی‌های یک تیم داشته باشند.

کامرانی به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: من چند سال با یک تیم قهرمان شدم. فکر می‌کردم با بسکتبال قهرمان می‌شوم، اما نمی‌دانستم چه اتفاقات دیگری می‌افتد. اواخر سعی کردم خودم را از این افراد جدا کنم. متاسفانه قهرمانی که من چند سال در این باشگاه به دست آوردم با کمک خیلی از عوامل بود. این قهرمانی‌ها را هیچ‌وقت در زندگی‌ام به حساب نمی‌آورم. الان بهتر بسکتبال را متوجه می‌شوم. دیگر قهرمانی‌ها شیرین نیست، چون می‌دانم به وسیله کمک‌های دیگری قهرمان می‌شدیم. از باشگاه‌هایی که در فینال با آنها روبه‌رو می‌شدیم هم عذرخواهی می‌کنم، چون نمی‌دانستم در چه شرایطی هستیم. بعدها که کنار آمدم از طرقی این موضوعات را فهمیدم.

واکنش به حرف‌های کامرانی توسط محمود مشحون، رئیس فدراسیون بسکتبال با طرح یک پرسش در گفت‌وگو با فارس آغاز می‌شود. وقتی که می‌گوید: عوامل خارجی چه مسائلی می‌تواند باشد؟ غیر از این است که داوران به نفع تیمی سوت بزنند. تا جایی که من شاهد و ناظر بوده‌ام به هیچ وجه چنین مسائلی نبوده و داوران ما با شرف هستند و سوی هیچ تیمی هم انعطاف ندارند. گروهی بر کار داوران و ناظران هم نظارت دارند و هیچ گزارشی نداشته‌ایم که داوری بخواهد جهت‌دار سو ت بزند و شبهه ایجاد کند، چون برخوردهای شدیدی با فرد خاطی می‌کنیم. کامرانی در دومین مصاحبه خود این بار با ایسنا، پشت پرده‌های تیم ملی بسکتبال را در زمان سرمربیگری بچیروویچ افشا می‌کند. او مانند ارسلان کاظمی ملی پوش جوان بسکتبال ایران که پیش از بازی‌های آسیایی اینچئون، بچیروویچ را دلال خطاب کرده بود، پرده از واسطه گری‌های سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال برداشت و با گفتن این که بچیروویچ در ایران به فکر تجارت بود شمشیر را از رو کشید..او علاوه بر بچیروویچ از یک مربی در تیم ملی هم انتقاد کرد. کامرانی گفت: جو بدی علیه من ساخته بودند. تمام مدت با من می‌جنگید که مثلا به من انگیزه بدهد.

به او (بچیروویچ) می‌گفتم من دست راست تو هستم چرا این کارها را می‌کنی؟ البته ابتدا برخی جوسازی‌ها باعث شده بود علیه من ذهنیت داشته باشد. یکی از افراد مربی بود. اسم هم نمی‌آورم چه کسی بود. نفر دیگر هم در فدراسیون بود. تمام مدت کار می‌کرد‌ند که به قول خودشان به ملی‌پوشان انگیزه بدهند...

کامرانی حتی گفت سرمربی تیم ملی بسکتبال به صمد نیکخواه بهرامی بیش از اندازه امتیاز می‌داد. با این حرف‌ها بود که صمد نیکخواه بهرامی بعد از ترک کمپ دالاس در آمریکا و بازگشت به ایران بلافاصله واکنش نشان داد. نیکخواه بهرامی به جام‌جم می‌گوید: نمی‌دانم اساس و پایه این حرف‌های مهدی چیست و او منظورش چه کسی است؟ او از مهرام بد گفت و اکنون از من انتقاد می‌کند. این حرف‌ها پایه و اساسی ندارد. کاپیتان تیم ملی بسکتبال که هم تیمی کامرانی در مهرام بود درباره حرف‌های مهدی و قهرمانی‌های مهرام می‌گوید: ما با هم در یک تیم افتخارات زیادی به دست آوردیم. اگر مهدی با فرد خاصی مشکل دارد نباید پای کل تیم را به میان بکشد و نتیجه زحمات همه را نادیده بگیرد.

این کار درستی نیست. مهرام سال‌ها در بسکتبال سرمایه‌گذاری کرده است و به عنوان یک تیم در بخش خصوصی نباید در قبالش بی‌انصافی کرد.

کاپیتان صمد درباره پشت پرده‌های تیم ملی در زمان بچیروویچ هم می‌گوید: بازگو کردن مسائل درون تیمی ضرورتی ندارد. در یک تیم اتفاقات زیادی روی می‌دهد که نباید همه را رسانه‌ای کرد. من تمرین می‌کنم و مسابقه می‌دهم و کاری به کار دیگران ندارم، اما متاسفانه در دوره‌های اخیر هر اتفاقی در تیم ملی می‌افتد نام مرا به میان می‌کشند. از این وضع خسته شده‌ام.

مسئولان قدیم و جدید چه می‌گویند؟

حرف‌های مهدی کامرانی علاوه بر بچیروویچ و مهرام، کمیته داوران فدراسیون بسکتبال را نیز زیر سوال برده است.

قهرمانی مهرام با عوامل بیرونی می‌تواند حسن نوربخش را متهم به جانبداری از یک تیم خاص کند که در سال‌های گذشته به طور همزمان مسئولیت دو کمیته مسابقه‌ها و داوران فدراسیون بسکتبال را عهده‌دار بود، اما وی در واکنش به این حرف‌ها می‌گوید: اگر کسی این حرف را زده،‌ اتهام است. هیچ داوری جرات نداشت و ندارد پایش را کج بگذارد. زمانی که من در فدراسیون انجام وظیفه می‌کردم داوری جرات نداشت کاری جز داوری انجام بدهد، چون می‌دانست شدیدترین برخوردها با او می‌شود. الان در ماه رمضان هستیم. من با زبان روزه قسم می‌خورم که این مسائل وجود نداشت.

ورژ آبکاریان که در فصل گذشته در لیگ ملی و حرفه‌ای مسئولیت کمیته داوران فدراسیون بسکتبال را به‌عهده داشت، داورانش را از پاک‌ترین افراد جامعه بسکتبال معرفی می‌کند و تمام قد پشت آنها می‌ایستد. او در طول بازی‌های دو لیگ، وقتی صحبت بر سر آوردن داوران خارجی شد، زیر بار تقاضای برخی تیم‌ها نرفت و تا پایان با داوران ایرانی ادامه داد با این حال ورژ دو هفته پیش اعلام کرد در پی آرامش است و نمی‌خواهد کمیته داوران فدراسیون را در آینده بچرخاند. او این را هم می‌گوید اگر لازم شد در بخش دیگری از فدراسیون همکاری می‌کند. بعد از این تصمیم ورژ آبکاریان، فدراسیون بسکتبال در حکمی امیرحسین واحدپور را به عنوان مسئول جدید کمیته داوران انتخاب کرد.

واحدپور که قضاوت‌های زیادی را در دوران بازی مهدی کامرانی به عهده داشت هنوز از حرف‌های کامرانی متعجب است، زیرا به عقیده او داوران سعی در قضاوت‌های سالم و بدون اشتباه دارند و غرض و مرضی در کارشان نیست، اما چگونه کامرانی عوامل پشت پرده را در قهرمانی‌های یک تیم تاثیرگذار می‌داند به عنوان علامت سوال بزرگی است که در ذهنش ایجاد شده است.

با اوضاع نه‌چندان خوبی که پس از حرف‌های مهدی کامرانی به وجود آمد، اکنون شایعات زیادی درباره این بازیکن شنیده می‌شود. برخی می‌گویند طرح عبور از کامرانی در تیم ملی کلید خورده است. دعوت از جواد داوری که سال گذشته از تیم ملی انصراف داده بود، یکی از دلایلی است که اهالی بسکتبال در کنار گذاشتن کامرانی به آن اشاره می‌کنند هر چند جواد داوری یکی از بهترین فصل‌های خود را در بازی‌های فصل گذشته برای تیم دانشگاه آزاد پشت سرگذاشت، اما قرارگرفتن نام این بازیکن در سهمیه بازیکنان ملی نیز شائبه‌های عبور از کامرانی در تیم ملی را زیادتر کرده است.

ورزش

محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها