با بهروز بقایی بازیگر، کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون

با مردم بودن حس خوبی دارد

بهروز بقایی، انسانی خاص است. این را دیگر همه کم‌و‌بیش می‌دانند و باز همه از میزان علاقه او به ساخت آثار نمایشی برای کودکان و نوجوانان خبر دارند.
کد خبر: ۸۱۲۷۲۵
خالق دنیای شیرین

بقایی یکی از کارگردانان و البته بازیگران پیشرو حوزه کودک و نوجوان در دهه 70 است. از میزان علاقه این هنرمند به حوزه کودک و نوجوان همین بس که حتی پس از سکته مغزی و قلبی‌اش در سال 88 همچنان پیگیر و دوستدار کار ساختن برای این طیف سنی است؛ خواسته‌ای که همچنان برایش در حد یک آرزو باقی مانده است.

در کارنامه کارگردانی مستقل بهروز بقایی برای کودکان و نوجوانان چند سریال دیده می‌شود؛ توپ گرد، غنچه و خال‌جون کوکب، دنیای شیرین و دنیای شیرین دریا. در این میان دو سریال آخر، اعتبار ویژه‌ای برای او به ارمغان آوردند و اسم و رسمش را به عنوان یک کارگردان کاربلد و حتی صاحب سبک در محافل هنری مطرح کردند.

بقایی دنیای شیرین را براساس فیلمنامه‌ای از علی خودسیانی جلوی دوربین برد. راوی این سریال دختری به نام شیرین بود که همراه پدر گلفروش‌، مادر پرستار و دو برادر کوچک‌ترش زندگی می‌گذراند. در همسایگی این خانواده دایی آنها (با بازی رضا عطاران) و پسر کوچکش در آپارتمانی زندگی می‌کردند و در هر قسمت این دو خانواده درگیر ماجراهایی می‌شدند. دنیای شیرین سال 76 از تلویزیون به نمایش درآمد و اتفاقا با استقبال هم مواجه شد؛ هم از سوی کودکان و نوجوانان و هم از جانب بزرگ‌ترها. موفقیت و اقبال دنیای شیرین، بقایی را بر آن داشت تا از خودسیانی بخواهد قصه دیگری روایت کند با شخصیت‌های متفاوت و در فضایی متمایز و این گونه بود که دنیای شیرین دریا پاگرفت.

شیرین هم بزرگ‌تر شد و شد یک دختر روستایی به نام دریا. مکان روایت قصه‌ها هم از مرکز و پایتخت به شمال ایران و سواحلش انتقال یافت. نقش دریا را هم مرحومه پوپک گلدره بازی می‌کرد که بعدها بر اثر یک تصادف جان باخت. شخصیت دریایی سریال بقایی بشدت متاثر از روحیات و احوالات خود او است. دریا شاید همان بقایی‌ای بود که حالا به خاستگاهش نزدیک شده بود. بهروز بقایی اصلیتی شمالی دارد و روزگار کودکی‌اش هم در رودسر، هرزویل و رشت گذشته و این روزها هم در همان حوالی زندگی می‌کند.بهروز بقایی یکی از کسانی است که نقش بسزایی در رونق سریال‌های کودک و نوجوان‌محور در دهه‌های 60 و 70 داشت. او همچنان با کودک درونش زندگی می‌کند و دوست دارد باز هم برای بچه‌ها سریال بسازد.

رادیو و تلوزیون

محسن محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها