آنچه در ادامه میخوانید آثار آخرتی روزه است:
در جلد نهم تفسیر منهجالصادقین صفحه 400 آمده است که حضرت محمد(ص) میفرماید: یقولالله تعالی یا اولیایی طال ما نظرت الیکم فی الدنیا و قد قلصت شفاهکم عن الاشربه و غارت اعینکم و خمصت بطونکم فکونوا فی نعیمکم و کلوا واشربوا هنیئا بما اسلفتم فی الایام الخالیه؛
خداوند بزرگ در بهشت خطاب به روزهداران واقعی میفرماید: ای دوستان من در دنیا بسیار شما را دیدم که از شدت تشنگی و گرسنگی لبهایشان به هم چسبیده بود و چشمهایتان فرورفته و شکمهایتان باریک و لاغر شده بود.
پس امروز در نعمتهای بهشت راحت باشید و از غذاها و نوشیدنیهای آن بخورید و بیاشامید، عوض آن گرسنگی و تشنگی که در دنیا به خاطر روزه کشیدید.
«امان من الجوع والعطش یوم القیامة»؛
روزه باعث میشود روزهدار واقعی از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان بماند.
«یعطیه الله براءة من النار»؛
خداوند بزرگ روزهدار واقعی را از آتش جهنم نجات میدهد
«انّ فی الجنة بابا یقال له الریان فاذا کان یوم القیامة قیل أین الصائمون فاذا دخلوا اُغلق فیشربون منه فمن شرب منه لم یظمأ ابدا»؛
در بهشت دری است که نام آن ریّان است. روز قیامت که فرا میرسد گفته میشود که کجایند روزهداران هنگامی که از این در داخل شدند بسته میشود، در آنجا به وسیله نوشیدنیهای بهشتی از آنها پذیرایی خواهد شد و هر کس از آن بنوشد دیگر تشنه نخواهد شد.
در جلد 93 بحارلانوار آمده است:
«الصِّیَامُ جُنَّةٌ، وَحِصْنٌ حَصِیْنٌ مِنَ النَّارِ.»؛ روزه سپر و دژ مستحکمی در برابر آتش جهنم است.
«... وَالصِّیامُ جُنَّةُ العَبدِ المُؤمِنِ یَومَ القِیامَةِ کَما یَقی أحَدَکُم سِلاحُهُ فِی الدُّنیا...»؛
همانطوری که اسلحه در دنیا سپر و وسیله دفاع در برابر دشمن است، روزه نیز سپر و وسیله و حافظ انسان مؤمن در روز قیامت از آتش جهنم است.
رسول خدا(ص) فرمود: «اذا کان یوم القیامه یخرج صوام من قبورهم یعرفون بریح صیامهم، افواهم اطیب من ریح المسلک، یلقون بالمواعد و الاباریق مختمة بالمسک فیقال لهم: کلوا فقد جعتم و اشربوا فقد عطشتم ذروا الناس یستریحوا فقد عییتم اذا استراح الناس، فیأکلون و یشربون و الناس معلقون فی الحساب فی عناء و ظماء»؛
هنگامی که روز قیامت فرا میرسد روزهداران از قبرهایشان بیرون میآیند در حالی که به خاطر بوی روزه شناخته میشوند. بوی دهانشان بهتر از مشک است و با غذاهای خوشمزه بهشتی و ظرفهای مخصوص که پر از نوشیدنیهای گوارا است در حالی که دست نخورده، در بسته و در آن ظروف بوی مشک میدهد پذیرایی میشوند.
به روزهداران واقعی گفته میشود از این غذاهای لذیذ و نوشیدنیهای بهشتی بخورید و بیاشامید. زیرا شما در اثر روزه دنیا گرسنگی و تشنگی را (به خاطر رضای خدای سبحان) تحمل نمودهاید.
کسانی که اهل روزه و نماز نبودند رهایشان سازید زیرا آن زمانی که شما سختیها و مشکلات را (به خاطر خشنودی خداوند) تحمل میکردید آنها در دنیا دنبال استراحت زودگذر بودند پس شما هم به خاطر عمل صالح در دنیا از نعمتهای دائمی بهشت بخورید و بیاشامید.
در آن هنگامی که روزهداران در ناز و نعمت و از لذات بهشتی استفاده میکنند، روزهخواران و بینمازها سرگردان و متحیرند و از سختی و تشنگی آن روز زجر میکشند و منتظر حسابرسی هستند.
امام صادق(ع) فرمود: للصائم فرحتان فرحه عند افطاره و فرحة عند لقاءریه عزوجل
در دو موقع برای روزهدار شادابی و سرور است؛ یکی سرور در وقت افطار و سرور دیگر در روز قیامت در محضر پروردگار بزرگش است.(فرهنگ نیوز)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد