درخواست رئیس پارلمان عراق برای بسیج عمومی

رئیس پارلمان عراق ضمن تاکید بر این که داعش همچنان یک چالش و خطر برای کشورش محسوب می‌شود، خواهان بسیج عمومی برای مقابله با این گروه تروریستی شد.
کد خبر: ۸۱۱۳۵۸

سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق در سخنرانی خود در جمع نمایندگان عراقی گفت: داعش همچنان چالش و خطری برای تعدادی از استان‌های کشور است، برای همین باید ساکنان این استان‌ها را برای مقابله با تروریست‌ها به سلاح مجهز کرده و آنها را آموزش دهیم. وی خواهان بسیج عمومی برای مقابله با پیشروی داعش در عراق شد و گفت: بسیج عمومی باید از طریق تکمیل عملیات آموزش داوطلبان مردمی و الحاق عشایر به این عملیات در استان‌های تحت اشغال صورت بگیرد. رئیس پارلمان عراق تصریح کرد: واشنگتن آمادگی خود را برای افزایش تعداد مربیان و ایجاد پایگاه نظامی برای آموزش داوطلبان جهت مقابله با داعش اعلام کرده است و در حال حاضر 500 نفر از این داوطلبان دوره آموزش نظامی را گذرانده‌اند.

اخیرا نیز توماس وایلدی، رئیس هیات ستاد مرکز فرماندهی مشترک ائتلاف ضدداعش اعلام کرد، نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی «التقدم» در استان الانبار به طور مستقیم آموزش تعدادی از نیروهای عشایر سنی را آغاز کرده‌اند.

البته شواهد و قرائن نشان می‌دهد علاوه بر آمریکایی‌ها، نیروهای ناتو نیز قصد دارند چهار سال پس از ترک عراق بار دیگر به این کشور بازگردند. مؤید این مطلب خبری است که روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف روز گذشته منتشر کرد. به گزارش این روزنامه، این ائتلاف نظامی قصد دارد افسران ارتش عراق را برای مبارزه با داعش آموزش دهد. در این برنامه که قرار است ماه آینده میلادی به اجرا درآید، فرماندهان بلندپایه به توسعه یک راهبرد دفاع ملی برای عراق و رهبری واحدهای نظامی در میدان جنگ خواهند پرداخت. بنا به گفته دیپلمات‌های ناتو، این ماموریت در عراق تنها محدود به آموزش نیروها خواهد بود. البته آنها در حال بررسی این موضوع هستند که این آموزش‌ها در خاک عراق به اجرا درآید یا در اردن.

در تحولات میدانی عراق نیز وزارت دفاع این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای ارتش بیشتر مناطق شهر البغدادی را پاکسازی کرده‌اند و محاصره یک محله مسکونی از توابع شهر البغدادی را شکستند. از موصل نیز خبر می‌رسد افراد ناشناس بمبی را در یکی از ورودی‌های این شهر کار گذاشته بودند که انفجار آن موجب کشته شدن حمد زعلان العفری، وزیر دارایی داعش و سه مسئول دیگر این گروه شد. با توجه به عملیات‌های اخیر آمریکا علیه تعدادی از رهبران ارشد داعش و دقت بمب کار گذاشته شده در موصل، احتمال دارد این عملیات توسط عوامل نفوذی پنتاگون انجام شده باشد. در این انفجار علاوه بر العفری مدیران ارشد ادارات بهداشت، آب و شهرداری نینوا که همگی در یک خودرو بودند، کشته شدند. در خبر دیگری، یک منبع امنیتی عراق در استان دیالی اعلام کرد در انفجار یک خودروی بمبگذاری شد در شرق بعقوبه22 نفر کشته شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها