بیم و امیدهای مذاکرات وین

سومین روز از هشتمین دور گفت‌وگوهای هسته‌ای برای نگارش متن توافق جامع در حالی دیروز در وین میان وزیران خارجه ایران و آمریکا و با حضور معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد که اخبار مثبتی در خصوص مذاکرات به گوش می‌رسد. در همین راستا رویترز گزارش داده است که با وجود موانع در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5،‌ شانس حصول یک توافق نهایی افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۰۹۸۰۷

به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا با چالشی برای ارائه هر توافق با ایران با یک کنگره شکاک مواجه است، فرانسه نیز بر رویکرد سختگیرانه خود در مذاکرات هستهای پافشاری میکند و ایران برای پرهیز از تعهدات بیشتر تلاش میکند؛ با این حال با وجود این موانع و موانعی دیگر به نظر میآید که مذاکرهکنندگان بیش از گذشته به حصول یک توافق تاریخی نزدیک شده باشند. بر اساس این گزارش، مقامات آمریکایی از جمله باراک اوباما بارها گفتهاند که شانس دستیابی به توافق را 50-50 میدانند، اما دیپلماتهای نزدیک به مذاکرات به رویترز گفتند که شانسهای دستیابی به توافق با توجه به اینکه وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+5 هفته آینده به وین میروند تا وارد آخرین مرحله از این پروسه تقریبا دو ساله شوند، بسیار بیشتر است. این دیپلماتها با یک خوشبینی محتاطانه گفتند که پیشرفت زیادی در حل مسائل مورد اختلاف حاصل نشده است.

یک مقام غربی ارشد به رویترز گفت: نمیتوانیم شکست مذاکرات را غیرمحتمل بدانیم، اما بیشتر به نظر میآید که به نتیجه میرسیم، البته نه تا پایان 30 ژوئن، بلکه در روزهای پس از آن. یک مقام غربی دیگر در گفتوگو با رویترز، تأکید کرد: از نظر من یک توافق حاصل خواهد شد. معاون وزیر خارجه روسیه هم با بیان اینکه توافق هستهای احتمالا تا قبل از 30 ژوئن(9 تیر) نهایی میشود، از برگزاری نشست مشترک وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 بین ۲۵ تا ۳۰ ژوئن (۴تا ۹ تیر) خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها