شمخانی در دیدار با آمانو تاکید کرد:

اراده سیاسی قاطع در ایران برای دستیابی به توافق

آمانو هم در اظهارات شبیه کری گفت: نیازی به حل پی.ام.دی قبل از ضرب‌الاجل نیست

ادامه واکنش‌ها به اظهارات وزیر امورخارجه آمریکا

پس از اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا که با واکنش‌های زیادی همراه بود و به نوعی، انعطاف این کشور در زمینه مذاکرات هسته‌ای تعبیر شد، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با اظهاراتی شبیه جان کری در ماجرای پی.ام.دی، انعطافی ظاهری نشان داده است.
کد خبر: ۸۰۹۷۱۰

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری اینترفکس، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی در حاشیه مجمع بینالمللی اقتصاد سنت پترزبورگ گفت: نیازی نیست تا پیشاز 30 ژوئن (نهم تیر) تضمین داده شود که در فعالیتهای هستهای گذشته ایران ابعاد نظامی وجود نداشته است.

مدیرکل آژانس در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که کمتر از دو هفته تا ضربالاجل 30 ژوئن برای حصول یک توافق هستهای میان ایران و گروه 1+5 وجود دارد و معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در وین در حال رایزنی درباره موارد اختلافی باقیمانده هستند؛ اختلافاتی که یکی از آنها نحوه بازرسیها از تاسیسات ایران است و آنطور که نشریه فارینپالیسی گزارش داده، انعطاف ظاهری آمریکا درخصوص ماجرای پی.ام.دی هم به امید انعطاف ایران در زمینه بازرسیها انجام شده است.

فارین پالیسی گزارش داد در صورت پذیرش بازرسیهای سفت و سخت توسط تهران، آمریکا حاضر به کنار گذاشتن موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هستهای ایران است. اما این خواستهای است که مقامات ایران بارها آن را رد کرده و استثنا شدن ایران در نظام بازرسیها را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران اعلام کردهاند.

همزمان با اظهارات کری و آمانو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اظهاراتی داشته که حاکی از آن است این انعطاف تنها در گفتار است و موضع غرب در عمل تفاوت چندانی نکرده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پس از اظهارات اخیر کری که گفته بود واشنگتن روی موضوع ابعاد نظامی احتمالی، متمرکز نیست و آینده برایش اهمیت بیشتری دارد، گفت: هیچ تغییری در موضع ما در مذاکرات ایجاد نشده و مساله ابعاد نظامی احتمالی برنامه هستهای ایران باید حل شود.

کربی برداشته شدن تحریمهای ایران را منوط به ارائه دسترسیهای مورد درخواست آژانس بینالمللی انرژی اتمی به این نهاد دانست و گفت: «ما پیش از این هم تاکید کردهایم و باز هم تاکید میکنیم که ایران باید اجازه بازرسی از جنبههای احتمالی نظامی برنامه هستهای خود را به آژانس بینالمللی بدهد.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره تاخیر در انتشار گزارش حقوق بشر ایران گفت: تاخیر در انتشار این گزارش ربطی به مذاکرات با ایران ندارد. ما تاخیر در انتشار چندماهه این گزارش را قبول داریم. ما با تمام قوا روی این گزارش کار خواهیم کرد و شما شاهد خواهید بود که این گزارش در آینده نزدیک منتشر خواهد شد. یکی از دلایل تاخیر در انتشار این گزارش به برنامه فشرده جان کری، وزیر خارجه مربوط می شود.

انتقاد «آیپک» از کری

بعد از سخنان وزیر خارجه آمریکا مبنی بر احتمال توافق پیش از حل پی ام دی ،کمیته امور عمومی آمریکاـ اسرائیل موسوم به «آیپک» از موضع واشنگتن در اینباره ابراز نگرانی کرد.

به گزارش فارس و به نقل از روزنامه «جروزالمپست»، «آیپک» با صدور بیانیهای اعلام کرد: «اظهارات وزیر خارجه نشان میدهد احتمال دارد آمریکا از درخواستهای قبلی خود مبنی بر پاسخگویی کامل ایران به پرسشهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی عقب نشیند و این احتمال را به وجود آورده است که توافق مورد نظر از اساس خدشهدار شود.»

رئیس سابق سیا: اظهارات کری، مذاکرات را تضعیف میکند

رئیس سابق سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا هم تاکید کرد که اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره عدم ارتباط بین شفافیت در زمینه ابعاد احتمالی و لغو تحریمهای ایران، موجب تضعیف مذاکرات هستهای ایران و 1+5 میشود.

مایکل هایدن، مدیر سابق سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی واشنگتنتایمز، ضمن انتقاد از اظهارات کری که نباید بیش از اندازه روی فعالیتهای هستهای ایران در گذشته تمرکز شود و بیشتر باید بر فعالیتهای کنونی هستهای ایران کار شود، نوشت: اظهارات کری به گونهای است که پیشینه ابعاد احتمالی نظامی را میداند یا اینکه توانایی بازرسیهای هر زمان و هرکجا را دارد. اگر چنین چیزی درست باشد، ما میتوانیم در اینباره بحث کنیم، اما وقتی ما صحت این مطالب را نمیدانیم، نباید اظهار نظر کنیم.

کورکر: آمریکا امتیازات زیادی به ایران در مذاکرات واگذار کرده است

یک سناتور جمهوریخواه آمریکایی هم مدعی شد آمریکا امتیازات زیادی در مذاکرات هستهای به ایران داده است.

به گزارش فارس، سناتور باب کورکر، رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نگران امتیازدهی بیش از حد آمریکا به ایران در جریان مذاکرات هستهای است.

به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، این سناتور جمهوریخواه تاثیرگذار، آنقدر نگران امتیازدهی آمریکا
در جریان مذاکرات هستهای با ایران است که پیشنهاد داده در صورت ادامه این امتیازدهی که وی آن را نابودی نامیده، آمریکا از مذاکرات بیرون آید.

کورکر نگران شروط بازرسیهاست و گفته ممکن است حق بازرسیهای تجهیزات هستهای ایران در هر زمان و از هر مکانی تضعیف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها