آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

تیم مذاکره کننده در حال جهاد با 1+5 است

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

نباید از مذاکره بترسیم

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هرچند که تحریم در زندگی عده ای اثر ندارد ولی استخوان طبقه مزد بگیر کشور را که اکثریت هستند، می پوساند. زندگی برای آنها سخت شده چاره ای هم ندارند باید صبر کنند.
کد خبر: ۸۰۸۷۹۴
نباید از مذاکره بترسیم

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز سه شنبه در مرکز دایره المعارف اسلامی و در مراسم رونمایی مجموعه تاریخ جامع ایران با اشاره به سخنان روحانی مبنی بر اینکه گفته اند عده ای از جیب مردم خبر نداشته اند والا هر چیزی نمی گفتند، گفت: عده ای تحریم در زندگی شان اثر ندارد؛ خب اما در کارهایشان اثر می گذارد.

وی از برخی اظهارنظر ها درباره بی تاثیر بودن تحریم ها انتقاد کرد و افزود: اینها حرف های عده ای است که در سراسر کشور تریبون دارند.

نباید از مذاکره بترسیم

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حال حاضر چطور آقایانی پیدا می شوند که تعامل با دنیا را ذلت حساب می کنند؟ چه ذلتی؟ هر جایی علم و فن نیاز بود باید به دنبال آن رفت؛ هر جا لازم بود باید آموزش دهیم و ارتباط برقرار کنیم.

وی افزود: متاسفانه آن تمدنی که امام (ره) می خواستند با این انقلاب ایجاد کنند الان دچار انحرافی شده که ما باید به نحوی البته نه با دعوا و خشونت بلکه با استدلال و حرف آن را درست کنیم تا این فضا را در ایران به وجود آوریم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: ایران ما از هیچ حرف، مشاجره و مذاکره ای نباید بترسد؛ ما حرف حسابی و منطق داریم. باید پشت حرف مان بایستیم اگر هم ناحق می گوییم از کسی که مذاکره کرده بپرسیم آیا حرف ما ناحق است؟ آن وقت راهمان را عوض کنیم.

هاشمی رفسنجانی افزود: این حالاتی که انسداد درست می کنند شبیه انسداد اجتهادی است که اهل سنت برای خود درست کرده اند و اخیرا پشیمان شده اند. این متناسب با مکتب اهل بیت (ع) نیست.ما باید راه ها را باز کنیم.

وی اظهار کرد: پیامبر (ص) می فرمایند اگر یکی از مشرکین خواست بیاید کلام خدا را بشنود اجازه دهید بعد او را به جایی که می خواهد برود برسانید. مذاکره اینگونه است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در زمان جاهلیت پیامبرش می فرماید اگر علم در ثریا باشد فارس ها آن را بیرون می کشند اما برخی باز حرف های عجیبی می زنند که ما خودمان هستیم و تحریم ها به نفع ما است. تحریم ها پدر مردم را درآورده چطور به نفع ما است؟

هاشمی رفسنجانی به صحبت های رییس جمهور اشاره کرد و گفت: دکتر روحانی تعبیری کرده اند که شما اگر از جیب مردم خبر داشتید هر چیزی نمی گفتید.

عده ای تحریم و غیرتحریم در زندگی شان اثر ندارد

وی افزود: عده ای تحریم و غیرتحریم در زندگی شان اثر ندارد خب در کارهایشان اثر می گذارد؛ اما تحریم استخوان طبقه مزد بگیر کشور را که اکثریت کشور هستند می پوساند و زندگی ها سخت شده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به علاوه شاهدیم خیلی کارهای مهم ما خوابیده است. در برنامه های مصوب، طرح های بسیار بزرگی داریم که ناقص مانده است. دلیل شرعی ندارد که نتوانیم صحبت کنیم؛ این حرف های ملت ایران نیست.حرف های عده معدودی است که متاسفانه در سراسر کشور تریبون و قدرت پشت سرشان است.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: این عده معدود زور و تریبون دارند و حرف هایی هم می زنند اما انسان های فرهیخته و دانشمند مقداری ملاحظه می کنند و محافظه کاری دارند.

وی در این مراسم همچنین به بیان پیشرفت های علمی دانشمندان ایران اسلامی از ابتدای اسلام و پس از آن پرداخت و گفت: فارغ التحصیلانی داریم که صد ها هزار نفرشان منشا کارهای بزرگی هستند و قابل احترام می باشند که آثار زیادی نیز دارند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در حال حاضر در بسیاری از رشته های تحصیلی پیشرفت را شاهد هستیم و کنکور از برخی رشته ها برداشته شده است. دانشمندان و سرمایه های بزرگی داریم و باید از اینان درست استفاده کنیم. لازم است آن روح ترقی و تمدن به همراه رسیدن به خدا را پیدا کنیم و انسان متفکر و عاقل در این راه حرکت کند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه باید دست از شعارهای کم محتوا برداریم، گفت: این حرف هایی که جلوی پیشرفت و ترقی را می گیرد نباید زده شود؛ زمان پیغمبر هم ایشان بر فارس ها اهتمام و تاکید داشتند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به تعامل ایران و اسلام اشاره کرد و گفت: راجع به این موضوع شهید مطهری کتاب نگارش کرده اند اما برخی افراد در همان دوران هم می گفتند که تعریف کردن از ایران با وجود اشکالاتی که مستبدان داشته اند درست نیست.

هاشمی رفسنجانی یکی از پیشرفت های ایران را دانشگاه جندی شاپور دانست و گفت: این دانشگاه دنیا را در همان دورانی که استبداد نیز وجود داشت متحول کرد و بسیاری از دانشمندان در همان ایام به ایران آمدند و این راهی بود که اسلام و ایران با هم طی کردند.

وی به تاریخ جامعی که در اختیار داریم اشاره کرد و افزود: البته برخی خطاها در این رابطه وجود دارد و باید تاریخ مان را نقادی کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از بخش های مهم تاریخ را جندی شاپور معرفی کرد و گفت: جندی شاپور کمتر در جامعه ما شناخته شده اما یک واقعیت است و باید به آن اهتمام کرد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه باید به نقاط مشترک و قابل قبول با دنیا برسیم، گفت: باید تفاهم و تعامل کنیم و با عقل جمعی به استفاده از دانشگاههای مهم دنیا پرداخت.

وی یادآور شد: متاسفانه کار را به جایی رسانده اند که در برخی رشته های بزرگ دانشجوی ایرانی را نمی پذیرند و این ظلم بزرگ به جامعه است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: انشالله رهبری ها و همت مسئولان کشور این باشد که راه را برای تعامل عقل و شرع بازکنیم.

خشکی و افراطی گری هیچ گاه جواب نداده

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: خشکی و افراطی گری هیچ گاه جواب نداده و اکنون بیشتر جواب نمی دهد.

وی با یادآوری وضعیتی که خوارج به آن دچار شدند، گفت: خوارج خشکی کردند و در تاریخ ارزش و اعتباری ندارند و افراطی ها نیز چند سال دیگر اینگونه خواهند شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اسلام این رفتارها را نمی خواهد چرا که اسلام مجموعه ای از دانش، عرفان و مسائل بسیار اساسی است.

هاشمی در ادامه به حضورش در مراسم رونمایی مجموعه بیست جلدی تاریخ جامع ایران اشاره کرد و گفت: کار انجام گرفته که در طی مدت چند سال به نگارش درآمده حائز اهمیت است و شاهد حضور یک اثر ارزشمند برای تاریخ کشورمان هستیم.

وی همچنین با یادآوری مقطع تاریخی پذیرش اسلام در ایران، گفت: پیش از ظهور اسلام نیز جندی شاپور در ایران فعالیت می کرد؛ مسلمانان و پیامبر(ص) از این مرکز علمی در ایران مطلع بودند و این قابل توجه است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به فعالیت های علمی جندی شاپور قبل و بعد از اسلام اشاره کرد و افزود: در جندی شاپور دانشمندان مختلفی از کشورهای گوناگون مشغول فعالیت بودند؛ البته پس از اسلام دانشمندان نیز همچنان در این مرکز فعالیت می کردند.

هاشمی همچنین با بیان تاکیدات پیامبر اسلام (ص) در مورد توجه به علم، گفت: تمدن بزرگ اسلامی در سایه توجه به عقل و رسالت پیامبر (ص) به وجود آمد؛ قرآن راه کسب علم را به مسلمانان آموزش داد و به عقل هم به اندازه شرع اهمیت داد.

وی افزود: اجتهاد هم در دین آمد و قرار شد دانشمندان با صلاحیت از طریق دستاوردهای عقلانی جامعه را متناسب با شرایط روز اداره کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) هم به مساله اجتهاد متناسب با زمان و مکان اهمیت می دادند، گفت: اما این پیام دچار غفلت شده است؛ ما صدها موضوع در فقه حکومتی داریم که در هیچ یک از کتاب های فقهی نیامده است .

هاشمی رفسنجانی افزود: اکنون نیز مسائل علمی مختلفی مطرح می شود که همه آنها حکم و مسائل حقوقی دارند و باید به وسیله ی اجتهاد آن ها را حل کرد و اجتهاد هم بدون تعقل نمی شود.

وی با اشاره به برخی آیات و روایات به تعقل پرداخت و گفت: ما اگر تعقل نداشته باشیم باید مقلد باشیم، اما با عقل می توانیم به همه جا برویم.

هاشمی رفسنجانی افزود: از زمانی که مسلمانان راه توجه به عقل را کنار گذاشتند به تدریج دچار تنزل شدند وغرب از ابزار و دستاوردهای مسلمانان استفاده کرد و اکنون از ما فاصله ی زیادی گرفته است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شاهد بوده ایم امروز در ایران دانش سر برآورده است و ما بسیاری فارغ التحصیل داریم که تعدادی از آنها چهره های بزرگ در دنیا هستند و در داخل کشور هم دانشمندان زیادی داریم و اینها حائز اهمیت است.(ایرنا)

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
یك مرد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
۰
۰
فقط مرفهین بی درد از تحریم هراسان هستند ...
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
۰
۰
همون چیزی كه اسمش رو میزارید افراط در غنی سازی 20 درصد، اتفاقا باید ایجاد كرد تا مذاكره كنندگان دست پر باشند. در ضمن هیچ كس از مذاكره نمیترسه ولی از معامله میترسیم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها