صدای پای قلعه نویی می آید؟!

منصوریان قطعا سرمربی استقلال نمی شود

هرچند در فصل تیره استقلال و پرسپولیس، روزهای پایانی لیگ برتر و جام حذفی برای هواداران این دو تیم حساسیتی نداشت؛ اما در این روزها دو استقلالی و پرسپولیسی قدیمی و خوش‌اخلاق دل توی دلشان نبود و برای قهرمانی بی‌تابی می‌کردند، دو مربی جوان و موفق به نام‌های علیرضا منصوریان و یحیی گل‌محمدی.
کد خبر: ۸۰۸۴۳۵
نسل جدید مربیان

درباره فصل سپری شده فوتبال ایران بویژه لیگ چهاردهم با همه اتفاقات فوتبالی و حاشیه‌ای که در آن رخ داد، بی‌گمان اگر چند سال بعد بخواهیم صفحات تاریخ لیگ را ورق بزنیم به تیم‌های کم‌حاشیه، بی‌ادعا، عمدتا جوان و مربیان جوانشان احسنت می‌گوییم. نفت تهران که از بدو گام نهادن به لیگ برتر و پس از کسب تجربه در نخستین حضور بتدریج در راه بزرگی قدم گذاشت، در سه چهار سال اخیر تحت هدایت هر مربی‌ای که بوده، بخوبی و با شایستگی توانمندی‌های جوانان را نشان داده است. باشگاهی که مطابق فهرست قراردادهای منتشرشده برخلاف نامش که متمول است به هیچ عنوان در هزینه کرد ریخت و پاشی نداشته و با یک مجموعه سیستماتیک و دقیق موفق پیش رفته است. مربی این فصل نفت تهران علیرضا منصوریان ابتدای کار تردیدهایی درباره عملکردش وجود داشت، اما منصوریان ـ که چند سال پیش و در آغاز مربیگری خود در کسوت مربی پاس همدان نتایج فوق‌العاده ضعیفی کسب کرده بود ـ با عملکرد تحسین‌برانگیز خود در فصل گذشته فوتبال ایران نشان داد در این مدت جزو آن دسته از همراهان کارلوس کی‌روش بوده که از دانش فنی و تجربی این مربی بهره‌ها برده است.

هرچند نفت تهران در فصل پیش از آن نیز سهمیه آسیایی کسب کرده بود، اما بازهم کسی از این تیم جوان انتظار نداشت تا دقیقه 90 لیگ چهاردهم در یک قدمی قهرمانی باشد؛ تیمی که هفته‌ها صدرنشین لیگ بود و چه‌بسا اگر جنگ همزمان در عرصه آسیا و جام حذفی را هم نداشت براحتی از صدر جدول پایین نمی‌آمد. علیرضا منصوریان در جام حذفی هم بی‌نقص ظاهر شد و تیمش را راهی فینال کرد و از همه مهم‌تر و در حالی که فولاد و تراکتورسازی در عرصه لیگ قهرمانان آسیا چنگی به دل نزدند و پرسپولیس هم مقابل الهلال عربستان کم آورد، نفت تهران امروز به عنوان تنها نماینده فوتبال ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان حضور دارد و همین سندی پرافتخار برای منصوریان و تیمش است؛ مربی‌ای که در طول فصل هرجا صحبت از پیراهن آبی می‌شد نمی‌توانست عشقش را نسبت به استقلال پنهان کند و امروز به واسطه کارنامه درخشانش نزد هواداران استقلال محبوب‌تر و بیش از هر زمان دیگری به نیمکت این تیم نزدیک شده است.

منصوریان هرچند سابقه هدایت استقلال را نداشته است، اما همبازی سابق او در تیم ملی یحیی گل‌محمدی، دیگر مربی جوان و موفق لیگ، سابقه هدایت رقیب آبی‌ها یعنی پرسپولیس را در کارنامه خود دارد؛ مربی‌ای که در فینال جام حذفی با پرسپولیس به سپاهان باخته بود این بار در فینال نفت تهران را شکست داد تا نشان دهد همچون منصوریان همان طور که اخلاق نیکشان میان فوتبالی‌ها زبانزد است در عرصه فنی هم شایستگی‌ها و توانمندی‌های غیر قابل انکاری داشته و به روز هستند.

گل‌محمدی را به واقع می‌توان مربی‌ای دانست که در لیگ چهاردهم عاقبت بخیر بود. کسی که در هفته‌های آغازین، نتایج ضعیفی با ذوب‌آهن گرفت و در حالی که مطابق طبیعت فوتبال شایعات برکناریش به گوش می‌رسید آن‌قدر مورد حمایت باشگاه قرار گرفت که در نهایت توانست تیمش را به اوج برساند. ذوب‌آهن در چند هفته پایانی آنچنان پرقدرت ظاهر می‌شد که به قول یکی از کارشناسان اگر لیگ چند هفته دیگر ادامه می‌داشت چه‌بسا این تیم می‌توانست قهرمان شود. اما حالا که صحبت از مربیان جوان شد بد نیست یادی هم بشود از رسول خطیبی، مربی جوان و سابق تراکتورسازی تبریز که در نیم‌فصل اول با تراکتورسازان، پیشتاز لیگ بود‌؛ اما در ادامه، حاشیه امان او و تراکتورسازی را برید. با وجود این کارنامه قابل دفاع رسول خطیبی نیز چیزی نیست که بشود از کنار آن بسادگی گذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها