فاز تازه فوتبال ایران

بحث جوانگرایی اولین سال بود که لیگ وارد فاز تازه‌ای می‌شد. این که سازمان لیگ در همان ابتدای فصل اسامی نفرات بزرگسال تیم‌های باشگاهی را به 18 بازیکن کاهش داد، مجالی شد تا مسیر برای حضور بازیکنان جوان در ترکیب تیم‌ها بیشتر باز شود. این تصمیم، ناخودآگاه تیم‌ها را به گرایش سمت بازیکنان جوان وادار کرد و نتیجه اش نیز همانی شد که انتظارش می‌رفت. من با اطمینان می‌توانم بگویم تمام 16 تیم لیگ برتر از فهرست بازیکنان جوانشان استفاده کردند.
کد خبر: ۸۰۸۴۳۴
فاز تازه فوتبال ایران

امیدوارم برای فصل جدید هم نفراتی که روی نیمکت تیم‌ها می‌نشینند به 9 بازیکن افزایش پیدا کند تا دست مربیان برای استفاده بیشتر از این جوان‌ها بازتر شود. مطمئن باشید تصمیماتی از این دست به شکوفایی هر چه بیشتر جوان‌های با استعداد این فوتبال کمک می‌کند. همین جوانانی که الان در تیم ملی حضور دارند، همگی پدیده‌هایی هستند که اغلب از دل لیگ بیرون آمدند و این همان نقشی است که یک لیگ پویا و خوب باید در قبال فوتبال ملی یک کشور ایفا کند. شما در همین بازی اخیر تیم ملی دیدید که ترابی، بازیکن جوان تیم سایپا همراه پنج بازیکن دیگر اولین بازی‌های ملی خودشان را انجام دادند و از این آزمون بزرگ هم سربلند بیرون آمدند.

این جوانگرایی هزینه‌های لیگ را هم تاحدودی کاهش داد. در این میان بحث سقف قرار داد هم به بسیاری از باشگاه‌ها تحمیل شد که این جای انتقاد داشت، چراکه برخی باشگاه‌ها این موضوع را رعایت نکردند. البته دلیلش کاملا روشن بود. آنها می‌خواستند در کورس بوده و در بازار رقابت برنده باشند. بخشی از این بازار رقابت در فصل نقل و انتقالات است و آن چند تیم برای این که برنده باشند رقم‌های بالایی به بازیکنان پیشنهاد دادند. با این حال در کل فکر می‌کنم سطح هزینه‌ها در رقابت‌های فصل گذشته فوتبال ایران پایین آمد.

در بحث ثبات نیمکت‌ها هم ما در کانون مربیان ایران مشغول انجام یک کار تحقیقاتی هستیم که تا چند روز آینده نتایجش اعلام خواهد شد، ولی در کل فکر می‌کنم منهای چند باشگاه که به دلیل مشکلات مدیریتی شرایط متزلزلی داشتند، مربیان به نسبت فصول گذشته از حاشیه امنیت بهتری برخوردار بودند.

از نظر برنامه‌ریزی تا هفته هفدهم همه چیز خوب پیش رفت ولی از آن به بعد، به این علت که ما درگیر جام باشگاه‌های آسیا شدیم، اردوهای تیم ملی امید و تیم ملی بزرگسالان برگزار شد و بعد هم جام ملت‌های آسیا از راه رسید، اینها وقفه‌های زیادی در مسابقات باشگاهی ایجاد کرد و شرایط برگزاری مسابقات را تحت تاثیر قرار داد. البته طبیعی است که این فشردگی برنامه‌ها عرصه را برای برنامه‌ریزان تنگ کند، اما اشکال کار اینجاست که ما تاریخ همه این تورنمنت‌ها را از قبل می‌دانستیم. در چنین شرایطی مربیان تیم‌های ملی از دو سال پیش باید برنامه‌های خودشان را ارائه کنند تا سازمان لیگ بر اساس آنها برنامه رقابت‌های لیگ و جام حذفی را طراحی می‌کرد. ما وقتی با چنین شرایطی مواجه هستیم حداقل می‌توانیم رقابت‌های دور رفت را فشرده‌تر برگزار کنیم تا دور برگشت اینچنین به تیم‌ها فشار نیاید. همین فشردگی باعث شد نمایندگان آسیایی ما همچون سال‌های گذشته نتایج خوبی در لیگ قهرمانان آسیا نگیرند. به عقیده من فدراسیون فوتبال باید یک کمیته تحقیق تشکیل بدهد تا اطلاعات لیگ برتر و باشگاه‌ها به طور دقیق بررسی شود.

در مجموع من فکر می‌کنم بعد از سال‌ها در مدل و کیفیت بازی‌های باشگاهی‌مان در حال پیشرفت هستیم. ورود برخی مربیان جوان هم به این مهم کمک کرد. تنها نقیصه بحث حضور کم تعداد تماشاگران در ورزشگاه‌هاست که فکر می‌کنم باید در حوزه‌های اجتماعی به بررسی آن پرداخت. شاید مقابله جدی‌تر با بحث فساد در فوتبال بتواند گره‌گشا باشد تا بار دیگر اعتماد مردم به فوتبال جلب شود.

مجید جلالی، سرمربی سایپا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها