گزارش جام جم آنلاین

«آقای مارلبرو» کشته شد

دولت آمریکا و دولت شناسایی شده لیبی از سوی سازمان ملل مستقر در طرابلس می گوید که روز شنبه و در حمله هوایی جنگنده های آمریکایی، «مختار بلمختار» عضو ارشد الجزایری تبار القاعده کشته شده است.
کد خبر: ۸۰۸۲۶۸
«آقای مارلبرو» کشته شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رویترز، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه ای روز یکشنبه اعلام کرد که نیروی هوایی آمریکا شنبه شب در لیبی حمله ای را انجام داد که طی آن و در چارچوب مبارزه با تروریسم احتمالا یکی از افراد برجسته مرتبط با القاعده در لیبی کشته شده است.

این وزارتخانه آمریکایی از ارائه توضیحات بیشتر تا اطمینان از صحت کامل این خبر خودداری کرد.

با این حال، دولت شناسایی شده لیبی از سوی سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد: هواپیماهای جنگنده آمریکایی در عملیاتی مختار بلمختار و گروهی از زیردستان او را بعد از مشورت با دولت موقت لیبی مورد هدف قرار دادند و کشتند.

از زمان سقوط سرهنگ قذافی رهبر لیبی و اعدام وی در سال 2011 این کشور رنگ آرامش را به خود ندیده و به ماوایی برای گروه های تروریستی و تکفیری مبدل شده است؛ مساله ای که غربی ها به زعامت آمریکا با مداخله نظامی در لیبی نقش عمده ای در آن داشته اند.

اما گزارش سی ان.ان، امروز دوشنبه از ابراز اطمینان دولت های آمریکا و لیبی رد باره کشته شدن بلمختار در حمله هوایی مذکور خبر می دهد؛ فردی که رییس جماعتی موسوم به «المرابطون» است و نزد دستگاه های اطلاعاتی منطقه ای و غربی به علت دست داشتن در قاچاق سازمان یافته در منطقه ساحل آفریقا با لقب های «آقای مارلبرو» و «یک چشم» معروف است.

مقام های آمریکایی می گویند بیش از 12 سال است که در تعقیب بلمختار هستند، او را در صدر فهرست تروریست های خطرناک گنجانده و 5 میلیون دلار جایزه برای کسانی که اطلاعات ارزشمندی درباره اش بدهد، تعیین کرده بودند.

بلمختار هدایت کننده حمله اوایل سال 2013 القاعده به چاه های گاز «امیناس» الجزایر بود؛ اقدامی که طی آن ده ها تن به گروگان گرفته شدند و دخالت ارتش الجزایر برای آزادی آنها با کشتار 37 گروگان پایان یافت.

بلمختار در سال 2012 گروهی تروریستی را که آن زمان «امضا کنندگان با خون» نام گرفت پس از جدایی اش از القاعده تشکیل داد اما این گروه بعدا به جریان تکفیری «التوحید و الجهاد» پیوست؛ همان جماعتی که در 2012 کشور مالی را اشغال کرد. همچنین برخی اقدام های تروریستی در باماکو موریتانی به بلمختار نسبت داده شده است.

پیش از این نیز در سال 2013 گفته شده بود که بلمختار در مالی کشته شده است اما این خبر بعدها با ظاهر شدن او در انظار رد شد.

اطلاعات تکمیلی مانند مکان دقیق کشته شدن مختار بلمختار هنوز در پرده ابهام است اما کمی پیش از اعلام خبر کشته شدن او برخی منابع رسانه ای لیبی خبر داده بودند که حمله ای هوایی روز شنبه به شهر اجدابیا نزدیک بنغازی انجام شد؛ حمله ای که هفت عضو جماعت انصارالشریعه (شاخه گروه تروریست داعش در لیبی) را به هلاکت رسانده است.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها