گزارشی از روند تولید و آماده‌سازی فصل شیدایی

آنچه نادیدنی است آن‌بینی

نمایش میدانی و چند رسانه‌ای «فصل شیدایی» که پیشتر در برخی نقاط کشور همچون یزد، شهرکرد، خرم آباد، بوشهر، جزیره ابوموسی و شهر نجف کشور عراق، اجراهای موفقی را پشت سرگذاشت، با آغاز ماه مبارک رمضان مهمان مردم روزه‌دار و علاقه‌مندان تئاتر در تهران خواهد بود.
کد خبر: ۸۰۸۰۲۵
شب‌های رمضان با فصل شیدایی

نمایشی که قرار است هرشب به طور رایگان، تصاویر و روایاتی منحصربه فرد و چشم نواز از هبوط حضرت آدم، ماجرای حضرت نوح، بعثت پیامبر گرامی اسلام، واقعه کربلا، زندگی حضرت امام رضا(ع)، دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را پیش روی 6000 تماشاگر بگذارد.

به گزارش جام‌جم، تئاتر و هنر نمایش در کشور ما طرفداران ویژه و پروپا قرص خود را دارد و عده‌ای از تماشاگران پیگیر را می‌توان در صف و اجرای هر نمایش حرفه ای، دانشجویی و جشنواره‌های فراوان مرتبط با این هنر دید.

نمایش‌های مذهبی و مناسبتی هم به عنوان یکی از زیرشاخه‌های تئاتر، گرچه شاید در برخی موارد به دلیل کمبود امکانات و نبود حمایت و گاهی کج سلیقگی عوامل، فاقد استانداردها و کیفیت لازم بعضی از نمایش‌های حرفه‌ای باشد، اما به دلیل برجستگی مضمون و متعالی بودن مفاهیم، پیوند عمیقی با باورها و اعتقادات عده زیادی از مردم ما دارد و همواره و در طول اجراها، تماشاگران مخصوص خود را پای اثر می‌نشاند.

گاهی نیز پیش می‌آید نمایش‌های دینی و مذهبی با بهره گیری از متونی استوار و ساختاری جذاب و استفاده از عواملی کاربلد و چهره‌های مشهور دنیای بازیگری، علاوه بر تماشاگران ثابت این آثار، موجبات رضایت سلیقه سختگیر تماشاگران حرفه‌ای دنیای نمایش را هم فراهم کنند.

اما در این چند سال اخیر، برخی کارگردان‌های عرصه نمایش، به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان با بهره‌گیری از امتیازات دیگر مدیوم ها، رنگ و بوی جذاب تری به نمایش‌های مذهبی داد و با تعبیه و طراحی فضاهای وسیع، فقدان سالن‌های مناسب تئاتری را جبران کرد و تماشاگران انبوهی را به دیدن کارها کشاند. سخن بیراهی نیست اگر بگوییم موفقیت نمایش «خورشید کاروان» که حدود دو دهه روی صحنه درخشید، راه را برای ظهور این شکل گسترده تر و باشکوه‌تر این گونه نمایشی هموار کرد و باعث تولید نمایش‌های میدانی و چند رسانه‌ای موفقی چون «شب آفتابی» (بهزاد بهزادپور) و «ستاره صبح» (سعید اسماعیلی) شد.

نمایش «فصل شیدایی» با طراحی و کارگردانی سعید اسماعیلی، تهیه‌کنندگی علیرضا کوه فر و متن و روایت رسالت بوذری که با آغاز ماه مبارک رمضان در تهران روی صحنه می‌رود، تا اینجا کامل‌ترین و عظیم‌ترین پروژه تئاتری کشور است که از سوی مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی (مُهَنّا) و با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ناحیه جماران و حمایت سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شده و اجراهایش در بوشهر، شهرکرد، جزیره ابوموسی، خرم‌آباد، اهواز، یزد و شهر نجف کشور عراق، تماشاگران بسیاری را پای اثر نشاند. بخصوص اجرای این نمایش در اردیبهشت امسال در شهر یزد، رکورد تماشاگران تئاتر را جا‌به‌جا کرد و فقط در یک شب و یک اجرا، جمعیتی بالغ بر 14هزار نفر به تماشای این نمایش نشستند. طوری که بنا به گفته مدیر روابط عمومی این پروژه، تهیه کننده «فصل شیدایی» تصمیم گرفت این رکورد را که شاید در تئاتر جهان هم کم‌سابقه و بی‌سابقه باشد، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت برساند.

یکی از ویژگی‌های این نمایش این است که در شهرها و نقاط مختلف کشور، از بافت، اقلیم و فرهنگ همان منطقه بخوبی بهره می‌برد و برخی اتفاقات شاخص انقلابی، اجتماعی و سیاسی آن ناحیه را در دل قصه و روایت اصلی، جانمایی می‌کند.

این نمایش که از یک ماه قبل، با انتخاب لوکیشن – محل اجرای نمایش- وارد مرحله تولید شد، این روزها، مراحل نهایی آماده‌سازی خود را سپری می‌کند تا از آغاز ماه مبارک رمضان، میزبان علاقه‌مندان هنر نمایش باشد. به همین منظور روز گذشته، سری به محل اجرای این نمایش – فضایی وسیع در دامنه کوهی در جاده لشکرک ـ زدیم و با برخی عوامل اصلی این پروژه عظیم و موفق به گفت‌وگو نشستیم. مشروح صبحت‌های ما با آنه محمد ایری (طراح صحنه و لباس)، عباس رحمانی‌پور (طراح نور)، حمید محمدی (مدیر روابط عمومی) و محمد نیاکان (مدیرتولید)، درخصوص آماده‌سازی «فصل شیدایی» را می‌توانید در صفحه تئاتر روزنامه جام‌جم در پنجشنبه همین هفته بخوانید.

یکی دیگر از خصوصیات این نمایش، تماشای رایگان آن است. این در حالی است که پیشتر برای «فصل شیدایی» که تولید و اجرای بسیار پرهزینه‌ای دارد، قیمت بلیتی گران درنظر گرفته شده بود و قرار براین بود هر بلیت با بهای 50 هزار تومان دراختیار علاقه‌مندان قرار گیرد؛ اما با تصمیمات اتخاذ شده و با حمایت نهادهای متولی این اثر، بنا شد تماشاگران امکان و فرصت تماشای رایگان این کار فاخر را داشته باشند.

اما علاقه‌مندان این نمایش می‌توانند با ارسال پیامک عدد 1 سپس کد ملی خود به شماره 3000419، ثبت‌نام کنند و شب دلخواه خود را برای دیدن کار، انتخاب نمایند. ضمن این که به دلیل ثبت کد ملی، هر شخص فقط می‌تواند یک بار به تماشای «فصل شیدایی» بنشیند.

قصه این نمایش که با درنظرگرفتن جمیع بازیگران، عوامل اجرایی و فنی و نیروهای ستادی، از حدود 300 نفر در اجرا بهره می‌برد، از هبوط حضرت آدم شروع و با ظهور حضرت صاحب‌الزمان‌(عج) و خواندن دعای فرج، به پایان می‌رسد. البته در این میان تماشاگران با استفاده از روایات و تصاویری چشم‌نواز و بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه تماشایی، برخی از نقاط عطف تاریخی همچون ماجرای حضرت نوح، بعثت پیامبر گرامی اسلام، واقعه کربلا، زندگی حضرت امام رضا(ع)، دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را هم خواهند دید.

برنامه‌ریزی این پروژه، فقط منحصر به تماشای نمایش نیست، بلکه تماشاگران هرشب همزمان با اذان مغرب و عشا در محل اجرای نمایش حاضر می‌شوند و پس از اقامه نماز جماعت، پای سفره افطار می‌نشینند. بعد از افطار و از ساعت 9 و 30 دقیقه هم اجرای نمایش آغاز خواهد شد که تا ساعت 11 و 30 دقیقه به طول می‌انجامد.

نمایش ترکیبی و میدانی «فصل شیدایی» با شعار تبلیغاتی اینجا آنچه نادیدنی است، می‌بینید، در شب‌های ماه رمضان و پس از افطار در محوطه‌ای وسیع با ظرفیت 6000 تماشاگر، به نشانی انتهای بلوار ارتش، کیلومتر 2 جاده لشکرک اجرا می‌شود.

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
رضایی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
۰
۰
باسلام هرچی پیامك میزنیم جوابی نمیاد اما دخترم پیامك زد وقت هم داده شد حالا ما بازد چكار كنیم
فرامك
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
۰
۰
ما كد ملی رو وارد می كنیم بازه زمانی رو كه انتخاب میكنیم
پاسخ میاد اشكال در انتخاب بازه زمانی

نیازمندی ها