جام جم سرا- به گفته یک متخصص قلب و عروق، در بسیاری از بیماران شروع ایست قلبی، ناگهانی و بدون علائم هشدار دهنده است، به عنوان نمونه،: بیماری آترواسکلروز کرونری (تصلب‌ شرایین‌ قلب‌) شایع‌ترین اختلال ساختمانی همراه با مرگ ناگهانی قلبی است.
کد خبر: ۸۰۷۴۲۷
مرگ‌های ناگهانی قلبی، بدون هشدار قبلی

دکتر منوچهر احمدی گفت: مرگ ناگهانی قلبی عبارت است از مرگ طبیعی ناشی از علل قلبی در فردی که ممکن است بیماری شناخته شده قلبی داشته باشد. زمان و نحوه مرگ در این بیماران غیرمنتظره است؛ به طوری که طی یک ساعت از شروع علائم حاد، هوشیاری وی به طور ناگهانی از بین می‌رود. در این شرایط بیمار سکته قلبی می‌کند ولی کار او به بیمارستان و CUU نمی‌کشد و در همان میانه راه قلب وی به طور کامل از کار می‌افتد و طی چند دقیقه مرگ کامل عارض می‌شود.
وی درباره علائم مقدماتی ایست قلبی گفت: ممکن است روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها قبل از مرگ ناگهانی قلبی، آنژین قلبی رو به افزایش، درد قلبی، تنگی نفس، تپش قلب، خستگی زودرس و سایر علائم غیراختصاصی وجود داشته باشند.

احمدی تاکید کرد: شروع ایست قلبی ممکن است با علائم تیپیک یک واقعه حاد قلبی، همچون آنژین طول کشیده یا درد آغاز سکته قلب، تنگی نفس، شروع ناگهانی تپش قلب یا گیجی مشخص شود. با این حال در بسیاری از بیماران شروع ایست قلبی، ناگهانی و بدون علائم هشدار دهنده است، اما از بین رفتن کامل هوشیاری جزو لاینفک ایست قلبی است.

این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: تابلوی چنین مرگی در بیشتر موارد به این صورت است که فرد به طور ناگهانی یا متعاقب درد یا تپش قلب یا تنگی نفس، هوشیاری خود را از دست می‌دهد. قلبش بعد از بی‌نظمی‌های خاصی، دچار ایست کامل می‌شود و بعد از چند دقیقه مغز و سایر اندام‌های حیاتی از کار می‌افتند. بنابراین بعد از منگی‌ کوتاه‌مدت‌ و به‌ دنبال‌ آن‌ غش‌ کردن‌، بیمار‌ بیهوش می‌شود، نبض‌ لمس‌ نمی‌شود، تنفس‌ نیز اغلب متوقف‌ می‌شود. پوست‌ به‌ رنگ‌ آبی‌ - سفید در می‌آید و مردمک چشم‌ها نیز گشاد می‌شوند. غش‌ کردن‌ ساده‌ در نگاه‌ اول‌ ممکن‌ است‌ شبیه‌ ایست‌ قلبی‌ به‌ نظر آید، اما در غش‌ کردن‌ ساده‌، نبض وجود دارد و تنفس‌ قطع‌ نمی‌شود.
احمدی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی شایع‌ترین علت مرگ ناگهانی طبیعی را تشکیل می‌دهند، گفت: عوامل ارثی در خطر ابتلا به مرگ ناگهانی (اما به صورت غیراختصاصی) نقش دارند.
وی گفت: ایسکمی یا خونرسانی ناکافی قلب، نارسایی قلب، شوک، اختلالات الکترولیتی نظیر هیپوکالمی (کمبود پتاسیم) اسیدوز و فقدان‌ اکسیژن و اثرات داروهای آریتمی‌زا از عوامل مؤثر وقفه در عملکرد قلب و در نتیجه ایست قلب و مرگ ناگهانی هستند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها