بهترین عکس «ریوچی هیروکاوا»

مقاومت مثال‌زدنی فلسطینی‌ها

بهترین عکس «نیابا لئون»

کاری سخت به قیمت جـان

ژانویه سال 2008 بود که برای پوشش مسابقات فوتبال جام ملت‌های آفریقا به شهر آکرا در غنا رفتم. زمانی که آنجا بودم، یک راننده تاکسی از من خواست به بخشی از شهر بروم که چهره‌ای متفاوت از حال و اوضاع آن روزهای فوتبالی غنا داشت.
کد خبر: ۸۰۷۳۰۹
کاری سخت به قیمت جـان

او مرا ابتدا به بازار میوه و تره‌بار اصلی شهر برد و سپس به حاشیه این بازار رفتیم؛ صحنه‌ای که در آنجا دیدم غیر قابل تصور بود: قبرستانی به وسعت 10 کیلومتر از کامپیوترهای از کار افتاده. افراد مختلفی در رده‌های سنی 10 تا 25 سال هر روز در آنجا کار می‌کردند و تجهیزات الکترونیکی را ـ که با کشتی از اروپا و آمریکا به آنجا آورده می‌شد ـ می‌سوزاندند. برای به‌دست آوردن پوشش مسی داخل این وسایل و فروش آنها، سوزاندن بهترین و راحت‌ترین راه ممکن بود.

در نگاه نخست تصور کردم آنجا زلزله آمده است. اول از همه بویی تند مشامم را آزار داد و به‌دلیل وجود دودی غلیظ و سیاه رنگ، نتوانستم زیاد دور و اطراف را نگاه کنم. به‌دلیل وجود جیوه و سرب در کامپیوترها، سوزاندن این وسایل کار بسیار خطرناکی است. کودکانی که در آنجا کار می‌کردند به من گفتند هر روز عصر سردرد شدیدی آنها را اذیت می‌کند؛ برخی نیز مشکلات تنفسی و گوارشی شدیدی داشتند.

در یکی از رفت و آمدهایم به این محل، این مرد در عکس ( یاو ) را دیدم اما تا ماه اکتبر همان سال که بار دیگر به غنا رفتم، از او عکسی نگرفتم. در سفر دوم متوجه شدم برادر کوچک‌ترش که پیشتر در کنار او بود، دیگر در آنجا کار نمی‌کرد. وقتی علت را پرسیدم او گفت برادرش یک روز پس از پایان کار به خانه برگشت و وقتی به خواب رفت، دیگر بیدار نشد. او نتوانست علت مرگ برادرش را بفهمد زیرا در صورت پرسیدن سوالات زیاد ممکن بود کارش را از دست بدهد. این تنها عکسی است که آن روز گرفتم. همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد، اما کاملا مطمئن بودم که عکس خوبی گرفته‌ام. وقتی به هتل بازگشتم و به دقت به عکس نگاه کردم، متوجه شدم عکس خوبی از آب در آمده است. از حدود پنج سال پیش از حضور من در آنجا، این کار انجام می‌شد اما من اولین نفری بودم که تصویری از آنجا تهیه کردم. دقیقا نمی‌دانم این کار سخت و خطرناک تا چه زمانی ادامه خواهد داشت اما آرزو می‌کنم راه دیگری برای این کار پیدا شود که خطری برای جان انسان‌ها نداشته باشد.

درباره عکاس

تولد: سال 1978 در کشور بورکینافاسو در غرب آفریقا

مهارت: قهرمان دوی 400 متر بود اما پس از مصدومیت به سمت عکاسی رفت.

الگوها: ریموند دیپاردون، فیلمساز و مستند ساز فرانسوی

فراز: واکنش به مجموعه عکس‌های «جهنم مس» ( این عکس بخشی از آن بود ) و قرار گرفتن در لیست برندگان عکاسی سال 2012

فرود: پیدا کردن موضوعاتی که می‌تواند از تجربیات گذشته ما پیشی بگیرد

نصیحت: سعی کنید در انجام کارهای متوسط هم نصیحت پذیر باشید.

راوی سارا فیلیپس

مترجم حسین خلیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها