وزیر خارجه سابق انگلیس با بیان اینکه نام ایران هرگز نباید در «محور شرارت» جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا قرار می گرفت، گفت: ایران کشوری دین سالار با ساختاری دموکراتیک است.
کد خبر: ۸۰۷۲۲۷
ایران، کشوری دین سالار و دموکراتیک است

در حالی که ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به یک موافقت نامه هسته ای نهایی با ایران از طریق مذاکرات با این کشور نزدیک است، جک استراو از سخنرانی خود در دانشگاه «ساوت ولز» برای درخواست درخصوص برقراری روابط عادی با ایران استفاده کرد.

وزیر سابق حزب کارگر انگلیس گفت:«من امیدوارم موافقت نامه به ایران به دست آید.»

وی افزود: یک «موافقتنامه خوب» می تواند منجر به احیای موازنه در منطقه بحران زده خاورمیانه شود.

استراو در عین حال هشدار داد عدم دستیابی به یک موافقتنامه پیامدهای عمیقی به دنبال خواهد داشت.

وزیر خارجه سابق انگلیس گفت: ایران کشوری بسیار بزرگ و به لحاظ راهبردی بسیار مهم است و به همین علت نباید در حاشیه قرار گیرد و منزوی شود. اکنون زمان یک آغاز دوباره است.

وهابیت افراطی از عربستان نشات می گیرد

استراو با مقایسه رویکرد انگلیس در قبال ایران با موضع انگلیس در برابر دیگر کشورها افزود: ما باید به این واقعیت اذعان کنیم که وقتی بحث برخورد با عربستان سعودی پیش می آید ما کوتاه می آییم و رعایت حال این کشور را می کنیم، این در حالی است که جهان با مشکلات زیادی ازجمله وهابیت افراطی روبرو است که از عربستان نشات می گیرد.

بزرگترین اشتباه سیاست خارجی بوش

استراو اقدام بوش را در سخنرانی سال 2002 خود در کنگره آمریکا در خصوص معرفی ایران به عنوان بخشی از «محور شرارت» بزرگ ترین اشتباه سیاست خارجی وی در دوره ریاست جمهوری خود توصیف کرد و گفت: این کار بوش باعث شد تا لفاظی راستگراها در اسرائیل و تندروها در آمریکا شدت گیرد و ایران را به عنوان یک کشور سرکش به تصویر بکشند.

ایران، با ثبات و در حال پیشرفت

وی گفت: نمی توان ایران را با کره شمالی، عراق دوران صدام یا لیبی پیش از سال 2003 مقایسه کرد. ایران به هیچ وجه یک دیکتاتوری نیست. در منطقه ای که با ناآرامی های گسترده روبرو است، ایران یک کشور با ثبات و در حال پیشرفت است و عناصر دموکراسی طی سال های اخیر در ایران تقویت شده اند.

استراو افزود: اگر در پایان این ماه موافقت نامه ای با ایران به دست آید، ایران به یک شریک فعال تر برای غرب تبدیل خواهد شد.

ایران به هیچ وجه یک کشور دیکتاتوری نیست

وزیر خارجه پیشین انگلیس تاکید کرد: ایران به هیچ وجه یک کشور دیکتاتوری نیست بلکه کشوری دین سالار با ساختاری دموکراتیک است که از یک رئیس جمهور منتخب، یک پارلمان یا مجلس برخوردار است. 14 کرسی از 290 کرسی مجلس ایران به اقلیت های مذهبی تعلق دارد که شامل زرتشتیان، مسیحیان، یهودیان و... هستند.

وی اذعان کرد: سال ها زمان نیاز خواهد بود تا یک نزدیکی شبیه آنچه بین آمریکا و کوبا روی داد، امکانپذیر شود اما عادی سازی روابط بین ایران و انگلیس برای هر دو کشور منافع زیادی دارد.

سفارت انگلیس در ایران کامل کار خود را ازسر بگیرد

استراو ابراز امیدواری کرد: سفارت انگلیس در ایران به طور کامل کار خود را ازسر بگیرد و روابط تجاری، آموزشی و فرهنگی بین دو کشور هر چه سریعتر احیا شود.

وی گفت: اگر مذاکرات هسته ای نتواند منجر به امضا یک موافقت نامه شود، چین، روسیه و هند برای تقویت روابط با ایران تلاش خواهند کرد و در آن صورت انگلیس با یک تصمیم گیری مهم روبرو خواهد بود و آن اینکه منافع واقعی انگلیس در چیست؟!

وزیر خارجه پیشین انگلیس با بیان اینکه ایران فرصت خوبی برای انگلیس است تا از طریق آن به توسعه یک سیاست خارجی شفاف و ممتاز بپردازد، افزود: جالب است که از میان کشورهای مهم غربی تنها انگلیس است که یک سیاست یکجانبه ناامید کننده را در تجارت با ایران در پیش گرفته است که براساس رژیم تحریم ها نیز از جهاتی مجاز دانسته شده است.

استراو گفت: صادرات آمریکا به ایران افزایش قابل توجهی داشته اما صادرات انگلیس به ایران کاهش یافته است. شرکت بوئینگ فروش هواپیما به ایران را ازسر گرفته است و شرکت کوکا کولا نیز هرگز امتیاز خود را از ایران نگرفته است.(خبرگزاری صدا و سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
۰
۰
نمی دونم تا وقتی كه بر مسند بود چرا از این حرفها نمی زد.
فرید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
۰
۰
بخدا ..... دروغ میگی.تو هم ی .... مثل بقیه انگلیسی ها
ا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
۰
۰
كاملا درسته .سلام گرگ بی طمع نیست
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها