وزیر امور خارجه آمریکا:

عربستان نمی تواند بمب اتمی بخرد

یک هفته پس از آنکه سفیر عربستان سعودی در انگلیس مدعی شد که در صورتی که توافق هسته‌ای مورد رضایت ریاض نباشد «تمام گزینه‌ها روی میز است» و ممکن است عربستان به سمت ساخت بمب اتم حرکت کند، «فرید زکریا» با انتشار یادداشتی در روزنامه «واشنگتن‌پست» این ادعا را رد کرده و نوشته است که ریاض به هیچ وجه توان فنی چنین کاری را ندارد.
کد خبر: ۸۰۷۱۰۵
روایتی از رویای اتمی عربستان

به گزارش فارس،زکریا در این یادداشت با نقش قول از سفیر عربستان، نوشته است: «اوه، خواهش می‌کنم! عربستان سعودی یک سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت. عربستان سعودی نمی‌تواند یک سلاح هسته‌ای بسازد. عربستان سعودی تا الان حتی نتوانسته یک خودرو بسازد. (البته بعد از تلاش‌های بسیار، قرار است این کشور تا سال 2017 اولین اتومبیل خود را تولید کند.)

عربستان سعودی فقط می‌تواند در زمین چاله حفر کند و نفت استخراج کند یا کمی بیش از این. درآمدهای نفتی حدود 45درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، که درصد بسیار بزرگی است، حتی بسیار بیشتر از کشورهای نفتی‌ای چون نیجریه و ونزوئلا. این رقم 90درصد درآمدهای دولت سعودی را تشکیل می‌دهد. با وجود چند دهه سرمایه‌گذاری عظیم دولتی، دست و دلبازی در پرداخت یارانه و انرژی ارزان، اما بخش تولید کمتر از 10درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد.

عربستان کجا می‌خواهد دانشمندانش را برای کار بر روی یک برنامه محرمانه آموزش دهد؟ سیستم آموزشی این کشور بسیار عقب‌مانده و ناکارآمد است و تا حد زیادی در کنترل نظام مذهبی ارتجاعی این کشور است. طبق آمار مجمع جهانی اقتصاد، این کشور از نظر کیفیت آموزش ریاضی و علوم در رده 73 جهان قرار دارد که برای یک کشور ثروتمند، فوق‌العاده پائین است. ایران با وجود 36 سال تحریم و سرانه بسیار پائین‌تر تولید ناخالص داخلی، در رده بسیار بهتر 44 قرار دارد.

و چه کسی قرار است در صنعت هسته‌ای احتمالی عربستان کار کند؟ «کارن الیوت هاوس» تحلیلگر سابق وال‌استریت‌ژورنال در کتاب معروفش، بازار کار عربستان سعودی را اینطور وصف می‌کند: «از هر سه نفر در عربستان سعودی، یک نفر آن‌ها خارجی است. از هر سه فرد شاغل در عربستان، دو نفر خارجی است. در بخش خصوصی ضعیف عربستان هم از هر 10 نفر، 9 تن خارجی هستند... به طور خلاصه، عربستان سعودی جامعه‌ای است که در آن بسیاری از مردان نمی‌خواهند در شغلی که شرایط لازم آن را دارند، کار کنند؛ اکثر زنان اجازه کار کردن ندارند و در نتیجه اغلب کارها را خارجی‌ها انجام می‌دهند.»

آیا مذاکرات هسته‌ای تمدید می شود؟

برخی از مقامات سابق آمریکایی و کارشناسان معتقدند که احتمالا مذاکرات هسته ای تمدید خواهد شد، در شرایطی که هریک از طرفین درانتظار آن هستند تا ببیند طرق مقابل پیشرفتی در مذاکرات صورت خواهد داد یا نه.

به گزارش نامه نیوز به نقل از المانیتور، یک مقام ارشد آمریکایی گفت که مذاکره کنندگان بر ضرب الاجل 30 ژوئن (دهم تیر) برای رسیدن به توافق نهایی هسته ای با ایران متمرکز شده اند اما بسیار مهم است که جزئیات را درست دیافت کنند و به توافق خوب برسند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که در این باره عنوان کرد که همه اعضای مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 بر تاریخ ضرب الاجل 30 ژوئن متمرکز شده اند، به تاخیر انداختن تصمیم گیری های سخت به هیچ یک از ما کمک نخواهد کرد چرا که این تصمیم گیری ها با گذشت زمان سخت تر خواهد شد.

وی افزود: همه مذاکره کنندگان عنوان کردند که تمرکز ما برای رسیدن به یک توافق درست و خوب ادامه دارد.

المانیتور در ادامه می نویسد که مقامات ایرانی نیز مواضع خود را درباره ضرب الاجل دستیابی به توافق نهایی هسته ای مشابه با مقامات آمریکایی عنوان کردند.

یک مقام ایرانی نیز در این باره به المانیتور گفت: ما به دنبال کشیده شدن مذاکرات به بعد از زمان ضرب الاجل نیستیم و محدود به زمان هم نیستیم. ما به دنبال دستیابی به یک توافق خوب هستیم.

تعرض به زنان،جنایت جدید داعش

نماینده اقلیت شبک در پارلمان عراق از تعرض داعش به حدود 200 زن شبکی و ترکمان در استان نینوا خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، "حینین القدو" نماینده اقلیت "شبک "در پارلمان عراق گفت: گروه تروریستی داعش حدود 200 زن شبکی و ترکمانی را در استان نینوا واقع در شمال غربی عراق ربوده و مورد تجاوز قرار داده است.

شبکه سومریه نیوز به نقل از این نماینده پارلمان عراق گزارش داد: حدود 200 زن از اقلیت شبک و همچنین زنان ترکمان در شهر تلعفر از سوی تروریست ها داعش ربوده و مورد تجاوز قرار گرفته اند.

وی افزود: تاکنون از این زنان خبری نیست و به دلایل قومی و اجتماعی اطلاع رسانی دراین باره صورت نگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها