گوگل، اپل و دیگر غول‌های فناوری، در اقدامی هماهنگ، از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند در مقابل فشارهای پلیس فدرال به منظور کنترل تلفن‌های همراه هوشمند و دیگر دستگاه‌های ارتباطی ـ که به آسانی قابل هک شدن هستند ـ ایستادگی کند. در نامه‌ای که این صاحبان فناوری به باراک اوباما ارسال کردند و متن آن در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، امضاکنندگان بر اهمیت پنهان‌سازی داده‌ها در حفاظت از حقوق حریم شخصی مردم تاکید کردند و هشدار دادند فعال کردن برخی قابلیت‌ها برای دسترسی به اطلاعات رمزدار شده کاربران، خطر حمله هکرها و دولت‌های خارجی را برای نفوذ به داده‌های حساس افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۸۰۶۳۲۵

در این نامه که به امضای 140 شرکت فناوری، اصحاب این حوزه و گروه‌های اجتماعی رسیده، آمده است: «حفاظت قوی، اساس امنیت اقتصاد اطلاعات مدرن است.» این افراد در ادامه از دولت آمریکا خواستند از تلاش‌های انجام شده برای ایجاد استانداردهای رمزدار کردن و حفاظت داده‌ها حمایت کامل کند و به هیچ وجه سبب تضعیف، تخریب یا نفوذپذیر شدن نرم‌افزارهای تجاری موجود در بازار نشود. در این نامه همچنین آمده است اوباما با فشارهای روبه‌رشد درخصوص تغییر و اصلاح سطح امنیت تلفن‌های همراه هوشمند در نتیجه اجرای قانونی که اجازه رویت داده‌های رمزگشایی شده را می‌دهد، مقابله کند.

در مقابل، رئیس پلیس فدرال می‌گوید نمی‌تواند درک کند چرا شرکت‌ها چیزی به بازار عرضه می‌کنند که بصراحت به مردم اجازه می‌دهد خود را از قانون دور کنند. وی در ادامه به موارد تروریسم و کودک‌ربایی به عنوان دو نمونه‌ای اشاره کرد که دسترسی سریع مقامات به اطلاعات تلفن‌های همراه عاملان می‌تواند به نجات جان قربانیان منجر شود. با این حال شرکت‌های فناوری ازجمله گوگل و اپل انواع مختلفی از تلفن‌های همراه رمزگذاری شده‌ای را توسعه داده‌اند که پلیس فدرال حتی با در اختیار داشتن مجوز نیز نمی‌تواند به اطلاعات آنها دسترسی یابد. به طوری که اپل سپتامبر 2014 در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از نظر فنی برای ما امکان‌پذیر نیست به مجوزهای دولت برای استخراج این داده‌ها از دستگاه‌های خود پاسخ دهیم.» هرچند به گفته جاناتان تورلی، استاد حقوق اساسی مدرسه حقوق دانشگاه جورج واشنگتن، شهروندان نباید فرض کنند این دستگاه‌های رمزگذاری شده لزوما دست دولت را از شنود ارتباطات کوتاه می‌کند؛ زیرا دولت ایالات متحده به هر حال راهی برای نفوذ به این دستگاه‌ها پیدا خواهد کرد.

آمریکا تنها کشوری نیست که پلیس آن خواهان دسترسی بیشتر به داده‌های تلفن‌های همراه هوشمند است. برای مثال در انگلستان نیز پلیس و سرویس‌های مخفی بارها نگرانی خود را درخصوص این که امکان دسترسی به محتوای بعضی راه‌های جدید ارتباطی از طریق اینترنت را ندارند، اعلام کرده‌اند. تا جایی که ماه ژانویه، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس قول داد قانونی را به پارلمان بعدی تسلیم خواهد کرد که به پلیس و سرویس‌های امنیتی اطمینان می‌دهد می‌توانند تمام پیغام‌های روی اینترنت را بخوانند.

The telegraph / مترجم: هدا عربشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها