جزئیات ساخت مسکن اجتماعی و حمایتی ویژه اقشار تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌ای و نهادهای حمایتی و سایر خانوارهای نیازمند اعلام شد.
کد خبر: ۸۰۶۲۹۰
جزئیات ساخت مسکن اجتماعی اعلام شد

در متن برنامه مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت راه، مسکن و شهرسازی در این خصوص آمده است: اصل 31 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشتن مسکن متناسب با نیاز را حق هر فرد و خانواده ایرانی می‌داند و دولت را موظف می‌کند تا با رعایت اولویت زمینه تامین مسکن را برای آنان که نیازمندترند به خصوص گروه‌های کم درآمد فاقد مسکن مناسب، فراهم کند.

با توجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش‌های مسکن و شهرسازی و فرمان حضرت امام (ره) درخصوص تاسیس حساب 100 امام و قانون اساسنامه تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و قوانین دیگری چون قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، مواد 39، 171 و 176 قانون برنامه پنجم، مواد 132 و 149 قانون کار، ماده 9 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، قانون تامین زنان و کودکان بی‌سرپرست، قانون تامین اعتبارات مسکن و تشویق خانه‌سازی، قانون تشویق پس‌انداز مسکن، قانون تشکیل تشکیل صندوق پس‌انداز مستخدمان رسمی کشور، قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و مصوبه هیات وزیران، این برنامه مشترک با هدف کمک به رفع بخشی از مشکل دسترسی به مسکن مناسب برای اقشار کم‌درآمد شامل کارگران و مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) و اقشار کم درآمدی که تحت پوشش نهادهای فوق‌الذکر نیستند، با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی لازم‌الاجرا می‌شود.

ماده 1- موضوع برنامه مشترک

برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم جهت رفع محرومیت مسکن از گروه‌های نیازمند و آسیب‌پذیر کم درآمد فاقد مسکن مناسب از طریق تامین زمین، امکان دسترسی به تسهیلات بانکی، کمک به تامین مالی، به منظور فراهم کردن امکان دسترسی مناسب 750 هزار خانوار شهری به مسکن مناسب به صورت ملکی (احداث و خرید) و استیجاری و استفاده از ظرفیت موجود واحدهای مسکن مهر و واحدهای نیمه‌کاره کلیه دستگاه‌های موضوع این برنامه با هماهنگی معاونت‌های ذی‌ربط وزارتخانه‌ها.

ماده 2- مدت برنامه مشترک

مدت برنامه مشترک از تاریخ امضای آن شش سال و تا پایان برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.

ماده 3- نظام شناسایی و ساماندهی واجدین شرایط

1-وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فهرست متقاضیان واجد شرایط هر سال را مطابق سهمیه مندرج در ماده 6، به تفکیک شهر و استان تا اردیبهشت همان سال ارائه می‌کند.

2-وزارت راه و شهرسازی فهرست مذکور را براساس بانک‌های اطلاعاتی موجود و با رعایت مفاد تبصره (3) ماده (4) این برنامه مشترک مورد پالایش قرار داده و فهرست نهایی را ظرف مدت یک ماه به دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه می‌کند.

3- شناسایی و ساماندهی اقشار نیازمند خارج از پوشش سازمان‌های بیمه‌ای و نهادهای حمایتی، برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به نمایندگی از طرف وزارت راه و شهرسازی است که از طریق هیات امنا حساب 100 امام و انجمن خیرین مسکن‌ساز در سطح استان‌ها صورت می‌گیرد.

تبصره 1: شرایط و اولویت‌بندی متقاضیان با رعایت مفاد ماده (1) آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن توسط دستگاه‌های ذی‌ربط انجام خواهد شد.

تبصره 2: شرایط و اولویت‌بندی متقاضیانی که از امکانات و تسهیلات متعلق به وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های تابعه آن استفاده می‌کنند. مطابق با مقررات خاص دستگاه‌های مربوطه تعیین می‌شود. همچنین متقاضیانی که از واحدهای احداثی واقع در بافت‌های فرسوده شهری بهره‌مند می‌شوند (و از تبصره یک مستثنی می‌باشند) براساس مقررات ویژه بافت‌های فرسوده تعیین می‌شوند.

ماده 4- نظام تامین زمین

1- بخشی از زمین قابل تخصیص به این برنامه از اراضی آزاد شده بافت‌های فرسوده شهری، شهرهای جدید و سایر مناطق شهری، مطابق ماده (2) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، توسط وزارت راه و شهرسازی تامین می‌گردد.

2- سازمان‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمین‌های مناسب تحت مالکیت خود را برای اجرای این برنامه مشترک تخصیص می‌دهند.

3- وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و تعاون کار و رفاه اجتماعی نسبت به پیگیری برای تامین تاسیسات زیربنایی و روبنایی مناسب براساس تکالیف قانونی خود در محدوده‌های جغرافیایی این برنامه مشترک اقدام می‌نمایند.

تبصره 1: زمین مناسب این برنامه ترجیحا در قالب پروژه‌های کوچک مقیاس (برای پرهیز از تجمع خانوارهای کم درآمد) و حتی‌المقدور با قابلیت دسترسی به خدمات موردنیاز، تامین می‌گردد.

تبصره 2- اراضی پروژه‌هایی که ساخت آنها تا پایان سال ششم اجرای این برنامه مشترک شروع نشده باشد، به دستگاه یا سازمان یا نهاد واگذارنده بازمی‌گردد.

تبصره 3: توزیع جغرافیایی و شیوه تامین مسکن موضوع این برنامه مشترک به گونه‌ای تنظیم می‌گردد که با الگوی توزیع متوازن جمعیت در کشور، آمایش سرزمین و شرایط جمعیت‌پذیری شهرها هماهنگ باشد.

ماده 5- نظام تامین مالی

بانک مسکن وظیفه طراحی و مدیریت تامین مالی برنامه مشترک مشتمل بر مدل‌سازی، تجهیز منابع، برنامه‌ریزی، پشتیبانی، هماهنگی و نظارت بر تامین مالی را از طریق تجهیز منابع ذیل برعهده خواهد داشت.

الف) منابع مالی وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه: یارانه سود بانکی، یارانه تخفیف عوارض صدور پروانه ساخت و سایر یارانه‌ها در قالب بودجه‌های سنواتی.

ب) منابع مالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های وابسته: وجوه اداره شده، منابع طرح هدفمندی یارانه‌ها، کمک‌های بلاعوض در قالب بودجه‌های سنواتی و منابع داخلی سازمان‌های بیمه‌ای و نهادهای حمایتی.

ج) آورده متقاضیان

د) منابع مالی خیرین و شرکاء اجتماعی برنامه مشترک: انجمن‌ها و نهادهای کارفرمایی، سازمان‌های مردم نهاد، سازمان‌های محلی، صندوق‌های وقفی و نیکوکاری و...

ه) تسهیلات بانکی و سایر منابع مالی از بازارهای پول و سرمایه: بانک‌های مسکن، رفاه کارگران و توسعه تعاون و نهادهای وابسته به این سه بانک، با محوریت بانک مسکن، تامین مالی و تجهیز منابع مالی مورد نیاز این برنامه مشترک را از طریق منابع داخلی، طراحی انواع حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن برنامه‌ای و استفاده از سایر ابزارهای بازار پول و سرمایه انجام می‌دهند.

تبصره 1: بانک مسکن در حوزه مسکن استیجاری نقش عاملیت نگهداری منابع تخصیص یافته را به عهده خواهد داشت.

تبصره 2: دو وزارتخانه در جهت تامین منابع مالی و اعتباری مربوط به مسکن استیجاری با اولویت مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) به اشکالی چون پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن و کمک هزینه اجاره همکاری خواهند کرد.

ماده 6- نظام اجرا

1.توزیع و مدیریت ساخت واحدهای مسکونی موضوع این برنامه مشترک به شرح جزئیاتی طی شش سال اجرا می شود.

2. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مدیریت ساخت و نحوه تامین مسکن مربوط به اقشار خارج از پوشش سازمان‌های بیمه‌ای و نهادهای حمایتی را با استفاده از منابع پیش‌بینی شده در این برنامه مشترک برعهده دارد.

3. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت از تشکیل و توسعه فعالیت‌های تعاونی‌های مسکن را برعهده داشته و با ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی به مدیران و اعضای تعاونی‌های مسکن، زمینه ارتقای کیفیت تعاونی‌ها را فراهم می‌نماید.

4. وزارت راه و شهرسازی ظرف یک ماه نسبت به اعلام لیست پروژه‌های مسکن مهر فاقد متقاضی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام تا پس از تعیین سهمیه‌های اعلامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای حمایتی موضوع این برنامه مشترک توزیع شود.

5. فرآیندهای اجرایی در هر یک از دو وزارتخانه، توسط وزارتین یاد شده تدوین و ساماندهی می‌شود.

ماده 7- نظام نظارت

1- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی وظیفه پایش اطلاعات مربوط به ساماندهی متقاضیان و پیشرفت پروژه‌ها را برعهده داشته و گزارش لازم را به دو وزارتخانه ارائه می‌نماید.

2- مسئولیت پیگیری و هماهنگی حسن انجام این برنامه مشترک، بر عهده معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

گزارش اجرای برنامه مشترک هر سه ماه یک بار با هماهنگی دو معاونت به اطلاع شورای عالی رفاه می‌رسد.

این برنامه مشترک در 7 ماده و 7 تبصره و 12 بند به امضا رسیده و هر دو نسخه برنامه مشترک، حکم واحد دارد و از تاریخ امضا(اواخر اسفندماه گذشته)، لازم‌الاجراست.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها