جام جم آنلاین گزارش می دهد

دور جدید دیپلماسی پارلمانی

سفر هیات های سیاسی پارلمانی به کشور، امروز با ورود هیات پارلمانی اروپا به ایران برای رایزنی با نمایندگان مجلس ،فصل تازه ای در «روابط دیپلماسی پارلمانی »را آغاز کرده است.
کد خبر: ۸۰۵۰۵۵
دور جدید دیپلماسی پارلمانی

شروع رفت و آمدهای پارلمانی با اتحادیه اروپا وگفتگو میان نمایندگان کشورها با بهره گیری از ظرفیت های موجود، زمینه نقش آفرینی خانه ملت در کنار دولت را مهیا نموده است.

حال سفرهیات 8 نفره پارلمانی اروپا به منظور رایزنی با نمایندگان پارلمان و دیدار با رئیس مجلس ،پس از حرف و حدیث های بسیار امروز در حالی عینیت یافته که همه بر این نظر هستند که «دیپلماسی پارلمانی» یکی از قویترین مباحثی است که می تواند نقش واقعی و چشمگیری در عرصه های مختلف داخلی و بین المللی، در همراهی با دولت داشته باشد.

سیاست‌ تنش‌زدایی کشور باعث شده است یخ‌های دیپلماتیک میان ایران و اروپا وحتی سایر کشورهای مهم منطقه آب شود، حضور هیات پارلمانی اروپا و هیات 5 نفره سنای فرانسه در تهران، همزمان با سفر هیات پارلمانی ایران به کره جنوبی از دیگر اتفاقاتی است که در این هفته رقم خورده است.

سفر هیات های پارلمانی، که در راستای افزایش روابط ،گفت وگوهای پارلمانی انجام می شود از نظر صاحب نظران نقش فعال، پویا و راهبردی در مدیریت امور داخلی و خارجی از سوی پارلمان کشور داشته و می تواند اموری را که پیش از این، در انحصار دولت ها بوده به ملت منتقل نماید تا محلی برای گفتگو و یافتن راه حل در موضوعات مهمی همچون مسایل منطقه ،حقوق بشر، تروریسم و...باشد و با تکیه بر آن بتوان به استقرار صلح، تقویت دموکراسی کمک کرد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک حکومت دموکراتیک و مردمی که تاکنون نقشی پررنگ در این مسیر داشته تلاش کرده است در هر برهه زمانی و بنا بر مقتضیات کشور از این ظرفیت استفاده نماید و امروز نیز با استقبال از هیات پارلمانی اروپا علی رغم تمامی بی مهری های گذشته ،نسبت به جمهوری اسلامی، بار دیگر دست دوستی ملت را باز گذاشته تا راهبردهای پارلمانی گره گشای راهبرد های دولتی پر تنش باشد.

شاید تجربه دوره گذشته سفر این هیات به ایران و دیدار آنان با برخی از متهمان دادگاههای ایران،‌این تجربه را برای ما داشته که مدیرکل امور بین‌الملل رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کند که باید حواسمان جمع باشد تا در جریان سفر هیات پارلمانی اروپا به تهران دیدارهای خارج از ضوابط صورت نگیرد وبار دیگر تجربه تلخ گذشته در روابط کشورها تکرار نشود.

خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها