بانک مسکن: وام 80 میلیونی جدید، فقط به واحدهای مسکونی نوساز پرداخت خواهد شد

وام قرض‌الحسنه 20 میلیون تومانی برای بافت‌های فرسوده

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از اختصاص 20 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به متقاضیان نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده خبرداد.
کد خبر: ۸۰۳۳۷۲

این در حالی است که تاکنون وام نوسازی به بافت‌های فرسوده تعلق نمی‌گرفت بلکه وام تخصیصی وام بازسازی کامل بنا بودکه البته آن هم سود 14 درصدی داشت.

اصغر نورالله‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: امضای این تفاهم‌نامه با هدف مشارکت بین صندوق و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به‌منظور اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت برای اسکان موقت ساکنان محلاتی است که دارای بافت فرسوده بوده و خواستار نوسازی محل اسکان خود هستند.

وی این تفاهم‌نامه را در راستای تامین مسکن اجتماعی و حمایتی دانست و افزود: ما معتقدیم که توسعه ساخت‌وساز به توسعه کسب و کار منجر می‌شود و می‌تواند بخش مسکن و بازار اشتغال را رونق دهد، از این رو حمایت‌ مالی خود را از ساخت و ساز در حوزه مسکن به‌منظور تامین مسکن ارزان‌قیمت و ایجاد اشتغال اعلام می‌کنیم.

به گفته مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، کل اعتبار پیش‌بینی شده در این تفاهم‌نامه 120 میلیارد ریال است که مبلغ 20 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با سود 4 درصد و بازپرداخت 36 ماهه از سوی صندوق به متقاضیان نوسازی بافت فرسوده اختصاص می‌یابد. وی ایجاد تحول در حوزه کسب و کارهای خرد و کوچک را از اولویت‌های صندوق ذکر و خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این تفاهم‌نامه ضمن تحول در کسب و کارهای کوچک مرتبط با حوزه مسکن، به رونق بازار مسکن و بهسازی بافت‌های فرسوده محلات منجر می‌شود. نورالله‌زاده درعین حال با اشاره به حمایت صندوق کارآفرینی امید از اشتغال روستایی، گفت: ایجاد اشتغال پویا و پایدار، افزایش رفاه و درآمد روستایی، کاهش مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ و کاهش نابرابری‌های منطقه‌ای ازجمله اهدافی است که در راستای حمایت از صنایع روستایی دنبال می‌کنیم.

اقساط وام ۸۰ میلیونی مسکن، پلکانی می‌شود

از سوی دیگر در دستورالعملی که بانک مسکن برای تائید پرداخت وام ۸۰ میلیونی خرید مسکن به بانک مرکزی ارائه کرده روشی پیش‌بینی شده تا خانه اولی‌ها راحت‌تر بتوانند اقساط خود را بازپرداخت کنند.

به گزارش فارس، در این دستورالعمل، برای بازپرداخت راحت‌تر اقساط خانه‌اولی‌ها روش پلکانی پرداخت اقساط پیش‌بینی شده است تا خانه‌اولی‌ها بتوانند در سال‌های اول زندگی خود پرداخت اقساط را از زیر یک میلیون تومان آغاز کنند.

در روش پلکانی متقاضیان در سال اول به مراتب آسان تر بازپرداخت اقساط را انجام می‌دهند و در سال‌های بعد با افزایش درآمد و افزایش میزان اقساط، خود را با شرایط وفق داده و بازپرداخت اقساط را راحت‌تر می‌دهند.

در روش ثابت تعیین شده و مصوب بانک مرکزی دوره بازپرداخت تسهیلات حساب صندوق پس‌انداز مسکن خانه‌اولی‌ها، حداکثر 12 سال خواهد بود بنابراین در این روش شاید سال‌های نخست بازپرداخت اقساط تا حدودی سخت و دشوار باشد اما در ادامه و در سال‌های سوم به بعد با افزایش درآمد و حقوق این متقاضیان، بازپرداخت آن نیز بمراتب آسان‌تر از سال اول خواهد بود.

همچنین در دستورالعملی که بانک مسکن به بانک مرکزی ارائه کرده آمده است که وام 80 میلیونی خرید مسکن برای خرید واحدهای مسکونی نوساز پرداخت خواهد شد.

سود ۲۵ درصدی تسهیلات لیزینگ مسکن

در همین حال، رئیس انجمن شرکت‌های لیزینگ ایران از تعیین شدن سود 25 درصدی برای تسهیلات شرکت‌های لیزینگ برای فروش اقساطی یا اجاره‌به‌ شرط تملیک مسکن خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی وزارت راه و شهرسازی، حسن کلهر با اشاره به تمایل لیزینگ‌ها برای ورود به بخش پرداخت تسهیلات خرید مسکن پس از اقدام اخیر بانک مرکزی مبنی بر لغو ممنوعیت تسهیلات‌دهی این شرکت‌ها در بخش خرید مسکن، اظهار کرد: از آنجایی که بخش مسکن پیشران اقتصاد کشور است، ورود لیزینگ‌ها به این حوزه اتفاق خوبی است و در حال حاضر نیز پس از صدور مجوز ورود لیزینگ‌ها به پرداخت تسهیلات مسکن از سوی بانک مرکزی، تعدادی از شرکت‌های لیزینگ، پرداخت تسهیلات مسکن را آغاز کرده‌اند. وی گفت: با توجه به کاهش قدرت مردم در خرید مسکن، افزایش میزان تسهیلات و فعال کردن بانک‌ها و شرکت‌های تأمین سرمایه در بخش پرداخت تسهیلات خرید مسکن امری لازم بود؛ اما تسهیلات مسکن باید سه‌شاخصه «بلندمدت بودن بازپرداخت اقساط»، «کم بودن میزان اقساط» و «کم‌بودن سود تسهیلات» را دارا باشد که به نظر می‌رسد موسسات مالی و اعتباری، بانک‌‌ها، شرکت‌های تأمین سرمایه و لیزینگ‌ها از پرداخت این نوع تسهیلات ارزان‌قیمت ناتوان باشند. وی با اشاره به مشکلات مالی و کمبود منابع بانک‌ها و لیزینگ‌ها افزود: نباید به مقوله مسکن به‌عنوان اقتصاد خرد نگریست؛ بلکه دولت باید آن را از مقولات اقتصاد کلان بداند و به متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن، وام کم‌بهره بدهد؛ در غیر این صورت بانک‌ها و لیزینگ‌ها توان پرداخت تسهیلات با اقساط طولانی و سود کم را ندارند.

رئیس انجمن شرکت‌های لیزینگ ایران با بیان این‌که این انجمن صنفی در حال رایزنی با بانک مرکزی برای تهیه دستورالعمل و آیین‌نامه پرداخت تسهیلات خرید مسکن است، خاطرنشان کرد: توافقاتی در این زمینه با بانک مرکزی داشته‌ایم که البته هنوز نتایج این مذاکرات از سوی بانک مرکزی به‌صورت مکتوب به انجمن شرکت‌های لیزینگ ارائه نشده است.

وی یکی دیگر از راه‌حل‌های خروج بازار مسکن از رکود را همکاری لیزینگ‌ها با انبوه‌سازان برای دریافت تسهیلات کلان ساخت و ساز دانست و افزود : انبوه‌سازان علاقه‌مندند تا منابع مالی خود را با منابع لیزینگ‌ها به صورت یکجا ادغام کرده و پس از حصول منبع مالی کلان به ساخت و ساز روی آورند تا بتوانند واحدهای مسکونی را با قیمت تمام‌ شده کمتری ساخته و با سرعت بیشتری به فروش برسانند.

کلهر با بیان این‌که لیزینگ‌ها با یکدیگر بر سر پرداخت تسهیلات خرید مسکن برای هر متقاضی با سود 25 درصد توافق کرده‌اند، ادامه داد: راه‌حل ادغام منابع مالی انبوه‌سازان با لیزینگ‌ها و دریافت وام ساخت از آنها با سود 25 درصد، راهکار بسیار مناسبی است؛ چون در حال حاضر برخی از موسسات مالی و اعتباری به انبوه‌سازان یا تولیدکنندگان، تسهیلات با سود 37 درصد می‌دهند و در نتیجه قیمت تمام شده ساخت هر واحد مسکونی، رقم بزرگی می‌شود که در نتیجه سازنده نمی‌تواند واحدهای مسکونی ساخته شده را به فروش برساند و این روند به رکود بیشتر بازار مسکن دامن می‌زند ولی تسهیلات 25 درصد در فروش سریع‌تر واحدها به سود سازنده خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها