در نشست علنی امروز با رای 213 نماینده مجلس

طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای تصویب شد

فردا در مجلس شورای اسلامی

الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای نهایی می‌‌شود

بعد از رسیدن طرح های متعدد دو و سه فوریتی در خصوص زیاده خواهی های غرب در پرونده هسته ای کشور به مجلس ،قرار است روز سه شنبه ماده واحده طرح «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته ای ملت ایران» در کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی نهایی و آماده ارائه به صحن مجلس شود.
کد خبر: ۸۰۱۵۱۸
الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای نهایی می‌‌شود

پس از آنکه کلیات طرح فوریتی الزام دولت به «حفاظت از دستاوردهای هسته‌ای» در بهمن ماه سال گذشته تصویب شد و سپس طرح‌های دو و سه فوریتی هسته‌ای در راستای حفظ حقوق هسته ای در انتقاد به مذاکرات لوزان راهی صحن علنی مجلس شد مقرر شد تا کمیته ای، محتوای طرح‌ها را در قالب پیشنهادهای جدید به طرح مصوب مجلس اضافه کند.

به گفته سید احمدرضا دستغیب نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی در جلسه این کمیسیون ادامه پیشنهادهای نمایندگان درباره طرح «الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای ملت ایران» بررسی شده و با توجه به گستردگی پیشنهادها، جمع‌بندی نهایی روز سه‌شنبه(فردا) انجام خواهد گرفت تا هر چه سریعتر آماده ارائه به صحن علنی مجلس و جایگزین متن فعلی باشد.

بر مبنای اظهارات برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نتیجه تلفیق‌ها، محور توافق هسته‌ای منوط به رفع تحریم ها و عهدشکنی‌های متعدد کشورهای 1+5 و تهدیدات آمریکا قبل و بعد از توافق ژنو خواهد بود.

ابراهیم کارخانه رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین گفت:چون کلیات طرح فوریتی الزام دولت به حفظ دستاوردهای حقوق هسته ای ملت ایران در بهمن ماه سال گذشته به تصویب رسیده، با بررسی همه پیشنهادهای موجود، مفاد طرح فوریتی در قالب طرحی جامع و منسجم به صحن علنی ارائه خواهد شد.

نماینده همدان در لزوم ارائه ماده واحده‌ای جامع برای این طرح گفت: بعد از عید، تغییر و تحولات زیادی در مباحث هسته‌ای و مذاکرات لوزان مطرح شد و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری ،لازم بود تغییرات قابل توجهی در ماده واحده داد شود.

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفتگو با جام جم آنلاین گفت:کمیته هسته‌ای مجلس قطعاً روز سه شنبه جمع بندی خود را از پیشنهادها در قالب یک ماده واحده کامل ارائه می‌کند و این هفته به صحن علنی ارائه می‌کند.

نماینده یزد گفت: با توجه به تصمیمات مشخص شده موضوعاتی چون، بازرسی ها ،نظارت ها، نحوه توافق با غرب وتصمیمات مقامات آمریکایی همراه با تهدیدات این کشور در ماده واحده نمایان خواهد شد.

وی افزود:کار تخصصی روی ماده واحده وق وانینی که نیاز است روی مباحث هسته ای ،محدودیت و معذوریت برای زیاده خواهی های1+5 ایجاد شود، لازم است.

جوکار با اشاره به اینکه هفته آینده مجلس برای سر کشی به حوزه های انتخابیه تعطیل خواهد بود افزود: همه تلاش کمیسیون بر این است که ماده واحده این طرح جامع برای قانونمند کردن حقوق هسته‌ای در هفته جاری به صحن علنی مجلس ارائه شود.

فاطمه امیری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها