بازیکنانی که با وجود سن بالا همچنان در لیگ‌های اروپایی می‌درخشند

8 شکارچی پیر

در فوتبال مدرن، فشار بازی‌ها روز به روز بالاتر می‌رود و بازیکنان کارشان برای ماندن در اوج سخت‌تر می‌شود. ستارگانی که با بالا رفتن سن‌شان نمی‌توانند این فشار را تحمل کنند، مجبور می‌شوند به لیگ‌های ضعیف‌تر در آسیا، اقیانوسیه یا آمریکا بروند. با وجود این هنوز بازیکنان پا به سن گذاشته‌ای هستند که در بالاترین سطح بازی می‌کنند و در لیگ‌های معتبر اروپا حضور پررنگی دارند. این گزارش عملکرد این بازیکنان و نقشی که در باشگاه‌هایشان داشته‌اند و دارند، بررسی کرده است.
کد خبر: ۷۹۵۸۰۳
8 شکارچی پیر

فرانچسکو توتی (رم) ـ 38 ساله

توتی اسطوره هواداران رم است، چه برای وفاداری‌اش به باشگاه و چه برای نمایش درخشانش. کاپیتان رم 22 سال است در تیم اصلی رم بازی می‌کند و با وجود بالا رفتن سن همچنان بازیکنی کلیدی محسوب می‌شود. او دیگر بازیکنی 90 دقیقه‌ای نیست، ولی در بازی‌های بزرگ این فصل مهره موثری برای رم بوده. آمار هم این را ثابت می‌کند. گل او به یووه در هفته ششم (شکست 2ـ3)، گل به لاتزیو در هفته هجدهم (تساوی 2ـ2) یا دو گلی که در مرحله گروهی لیگ‌قهرمانان زد تا تبدیل به مسن‌ترین گلزن تاریخ این مسابقات شود، مهم‌ترین گل‌های این فصل توتی هستند.

رودی گارسیا، سرمربی رم در این فصل 23 بار از کاپیتان تیمش در سری A استفاده کرده است که 21 بار در ترکیب اصلی بوده. او روی ضربات ایستگاهی، یک فرار سریع یا یک پاس طلایی هر لحظه می‌تواند سرنوشت بازی را تغییر دهد. او قراردادش را تا سال 2016 تمدید کرده و هواداران رم همچنان می‌توانند از تماشای جادوی کاپیتان توتی لذت ببرند.

توتی علاوه بر قهرمانی جام جهانی با ایتالیا، سابقه قهرمانی لیگ و جام حذفی ایتالیا با رم را دارد. کاپیتان رم در سال 2007 هم توانست آقای گل سری A و برنده کفش طلای اروپا شود.

دیدیه دروگبا (چلسی) ـ 37 ساله

دیدیه دروگبا دو سال بعد از قهرمانی در لیگ‌قهرمانان با چلسی به این تیم بازگشت، ولی این بار نه به عنوان یک بازیکن ثابت. البته ستاره ساحل‌عاجی از نقش جدید شکایتی ندارد. او جانشین دیه‌گو کاستاست و توانسته در لیگ قهرمانان 3 بار و در لیگ برتر 4 بار گلزنی کند. اعتماد مورینیو به دروگبا در بازی‌های حساس نشان می‌دهد که در 37 سالگی همچنان مهره‌ای قابل اتکاست. او در هفته‌های گذشته مقابل پاری‌سن‌ژرمن در لیگ‌قهرمانان و منچستریونایتد و آرسنال در لیگ‌برتر بازی کرد. دروگبا در هر سه قهرمانی مورینیو با چلسی عضو این تیم بود. البته درخشش اصلی او به دوره اول حضورش در تیم لندنی برمی‌گردد که در سال‌های 2007 و 2010 توانست آقای گل لیگ‌برتر شود. دروگبا احتمالا در پایان فصل از چلسی جدا خواهد شد، چرا که مورینیو می‌خواهد تیمش را بتدریج جوان‌تر کند.

میروسلاو کلوزه (لاتزیو) 36 ساله

این مهاجم سال گذشته موفق شد نامش را در تاریخ جام‌جهانی ماندگار کند. او با گلزنی در نیمه‌نهایی فراموش‌نشدنی مقابل برزیل میزبان (برد 1ـ7 آلمان) با 16 گل زده به بهترین گلزن تاریخ جام‌جهانی تبدیل شد. درخشش کلوزه فقط با پیراهن تیم ملی آلمان نبوده و او از سال 2011 عضو لاتزیو است. شاید کلوزه قدرت دریبلینگ و ظرافت سایر مهاجمان را نداشته باشد، ولی فوق‌العاده موثر و زهردار است. او در 36 سالگی بخوبی توانسته بعد از یک جام‌جهانی سخت ریکاوری کند و در این فصل هم برای لاتزیو در جام‌های مختلف 15 گل بزند. کلوزه با توجه به سن و سال‌اش همیشه در ترکیب اصلی نیست، ولی همچنان شم گلزنی بالایش را حفظ کرده. کلوزه که در سال 2014 با آلمان قهرمان جهان شد، عنوان آقای گلی جام جهانی 2006 را هم در فهرست طولانی افتخاراتش‌ دارد.

دیمیتار برباتف (موناکو) ـ 34 ساله

در میان 8 تیمی که به یک چهارم نهایی لیگ‌قهرمانان رسیدند، حضور موناکو کاملا غیرمنتظره بود. در ترکیب این تیم که بیشترشان بازیکنان جوان هستند، برباتف از قدیمی‌ها محسوب می‌شود. تجربه بالا، ظرافت تکنیکی و خونسردی این مهاجم بلغار در این فصل به موناکو کمک کرده تا در لیگ فرانسه و لیگ‌قهرمانان نتایج خوبی بگیرد. او ژانویه 2014 به موناکو پیوست تا جای فالکائوی مصدوم را بگیرد و خیلی زود نشان داد مهاجم اثرگذاری است. برباتف در این فصل فقط 9 گل زده، ولی می‌تواند در لحظات سخت، سرنوشت بازی را تغییر دهد. موناکو شانس خوبی برای کسب رتبه سوم لیگ‌فرانسه و کسب سهمیه لیگ‌قهرمانان سال آینده دارد و در این راه روی تجربه و گلزنی برباتف حساب می‌کند. این مهاجم بلغار سال‌های 2009 و 2011 با منچستریونایتد به قهرمانی لیگ‌برتر انگلیس رسید و دومین قهرمانی همراه با کسب عنوان آقای گلی بود.

لوکا تونی (ورونا) ـ 37 ساله

لوکا تونی با 19 گل زده همچنان از مدعیان آقای گلی سری A محسوب می‌شود. وقتی تونی در سال 2012 به لیگ امارات رفت، تصور می‌شد که او به یک بازنشستگی آرام و بی‌سر و صدا فکر می‌کند، ولی او در ورونا انگار به سال‌های جوانی‌اش برگشته است. مهاجم قهرمان جهان در سال 2006، فصل گذشته هم با زدن 20 گل در سری A کارنامه درخشانی بر جا گذاشت. گذشت زمان انگار روی او تاثیری نداشته و تونی این فصل هم از مهاجمان خطرناک لیگ ایتالیاست. تنها بازیکنی که توانسته در این مسابقات بیشتر از تونی گل بزند، کارلوس توز، ستاره یوونتوس است، ولی مهاجم سابق بایرن هنوز امیدوار است برای دومین بار بتواند آقای گل شود. او سال 2006 با پیراهن فیورنتینا آقای گل ایتالیا شد و کفش طلای اروپا را هم به دست آورد. انتظار می‌رود قرارداد او با ورونا حداقل برای یک فصل دیگر تمدید شود.

ساموئل اتوئو (سمپدوریا) ـ 34 ساله

او فصل گذشته در چلسی همان نقشی را بر عهده داشت که دروگبا این فصل بر عهده دارد. نه یک بازیکن ثابت و نه یک بازیکن ذخیره که بیشتر یک بازیکن جانشین. او بعد از هت‌تریک مقابل منچستریونایتد کمی از شرایط آمادگی فاصله گرفت و انتقال به اورتون در شروع فصل هم کمکی به بهبود موقعیت او نکرد. این مهاجم کامرونی در نیم‌فصل به سمپدوریا پیوست و با زدن یک گل دیدنی به جنوا نشان داد که هنوز هنرش را فراموش نکرده است. البته او همچنان غیرقابل‌پیش‌بینی است و نمایش او ممکن است بین خیلی خوب و ضعیف در نوسان باشد. اتوئو نسبت به دیگر مهاجمان در این فهرست، جوان‌تر است و هنوز می‌تواند به اوج برگردد. کمتر کسی است که دوران طلایی او با بارسا را فراموش کرده باشد. اتوئو سال 2006 با پیراهن این تیم آقای گل لالیگا شد و در کارنامه‌اش قهرمانی لیگ‌قهرمانان با بارسا (2 بار) و اینتر هم دیده می‌شود.

آنتونیو دی‌ناتاله (اودینزه)ـ 37 ساله

او در کنار فرانچسکو توتی و لوکا تونی جزو بازیکنان تمام‌نشدنی سری A محسوب می‌شود. دی‌ناتاله هم مثل کاپیتان رم نماد وفاداری به باشگاه است و در این سال‌ها از اودینزه جدا نشده. او با زدن 16 گل در فصل جاری آمار فوق‌العاده‌اش را در این باشگاه ارتقا داده است. مهاجم 70‌/‌1 متری با جایگیری و تمام‌کنندگی فوق‌العاده‌اش در 10 سال گذشته بار تیم اودینزه را به دوش کشیده است. او در سال‌های 2010 و 2011 آقای گل ایتالیا شد و در کارنامه‌اش 11 گل ملی هم دیده می‌شود.

پیتر کراوچ (استوک سیتی) ـ 34 ساله

آمار شخصی و کارنامه او به اندازه سایر بازیکنان این فهرست درخشان نیست، ولی پیتر کراوچ همچنان در بالاترین سطح فوتبال انگلیس حاضر است. مهاجم استوک‌سیتی که با قد 01‌/‌2 متر مهره موثری برای بازی مستقیم است و در فصل جاری لیگ‌برتر توانسته 7 بار گلزنی کند. منتقدان کراوچ شاید ایراد بگیرند که او تمام گل‌هایش را روی ضربات سر زده است، ولی قدرت سرزنی‌اش به تیم کمک می‌کند تا روی ضربات ایستگاهی کاملا خطرناک باشد. مهاجم سابق لیورپول در 34 سالگی عضو استوک سیتی است؛ تیمی که در 149 بازی توانسته برایش 40 گل بزند.

آرمن ساروخانیان /جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها