صورت مساله را پاک نکنیم

اغلب افرادی که در شهرهای بزرگ به دستفروشی مشغول هستند، این کار را از روی ناچاری انجام می‌دهند. بیکاری، حاشیه‌نشینی و فقر، دلایل عمده‌ای است که این افراد را به سوی دستفروشی می‌کشاند.
کد خبر: ۷۹۰۹۰۶
صورت مساله را پاک نکنیم

این افراد در زمره گروه‌های آسیب‌دیده اجتماعی هستند که باید با زبان همدلی سعی کرد مشکلات آنها را حل کرد؛ نه این‌که صورت مساله را پاک کنیم و با این افراد از همان ابتدا با زبان زور سخن بگوییم.

برخورد فیزیکی با دستفروشان از سوی برخی پیمانکاران منتسب به شهرداری، در شان شهرداری نیست و حرمت این مجموعه را لکه دار می‌کند.

بدیهی است که در این زمینه باید به قانون عمل کرد. یعنی ابتدا با تذکر زبانی و سپس کسانی که به حریم شهری مردم تجاوی می‌کنند برخورد قضایی شود، اما نکته خیلی مهم این است که مامور شهرداری به هیچ وجه نمی‌تواند خودش در جایگاه مجری قانون بنشیند و با دستفروش گلاویز شود.

طی سال‌های اخیر هم شکایت‌های متعددی در این زمینه رسیده که نشان می‌دهد گاهی مامور شهرداری خودش را در مقام مجری قانون می‌بیند.

این ماموران متخلف به واسطه قدرت یا توهم قدرت، خودشان را به‌عنوان مجری قانون به دستفروش تحمیل می‌کنند و کار را به زد و خورد می‌کشانند.

باید در نظر داشته باشیم که برخورد آمرانه و فیزیکی، فضای اجتماعی را پرتنش می‌کند، در حالی که باید علت‌یابی شود و با مشکل به شکل ریشه‌ای برخورد کرد.

در واقع، وقتی می‌شود مشکلی را با تدبیر حل کرد، استفاده از خشونت فیزیکی موجب بدبینی به نظام و دولت خواهد شد.

شاید در برخورد فیزیکی با فرد دستفروش، شهرداری مشکل با سد معبر را حل کند، اما مشکل دستفروش سر جایش باقی می‌ماند، در حالی که باید تدبیر و راه‌حل پایداری اندیشیده شود که هم مشکل سدمعبر و بستن راه مردم و به تصرف درآوردن خیابان و پیاده‌رو توسط دستفروشان و هم مشکل معیشت آنها مرتفع شود.

عباس صلاحی - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
۰
۰
بیشتر دستفروشان پرسنل زحمتكش ...هستند.من خودم به عینه دیدم چقدر فقیرن

نیازمندی ها