رئیس جمهوری در اجلاس سران کشورهای آسیا – آفریقا:

توافق نهایی باید تضمین کننده لغو همه تحریم‌های اقتصادی باشد

روحانی هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید الجزایر خواستار شد

فشار سیاسی با هدف سرفرود آوردن رژیم صهیونیستی

رئیس جمهور امروز در دیدار چند تن از سفرای جدید کشورهای الجزایر، یونان، سنگال و تایلند بر گشترش روابط تأکید کرد.
کد خبر: ۷۸۹۷۹۶
فشار سیاسی با هدف سرفرود آوردن رژیم صهیونیستی

رییس جمهور در دیدار سفیر جدید الجزایر رژیم صهیونیستی را خطر اصلی منطقه در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی نظیر تسلیحات هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی دانست و تصریح کرد: همه کشورها باید به فشارهای سیاسی خود با هدف سرفرود آوردن این رژیم در برابر قوانین بین المللی و پذیرش این قوانین،بیفزایند.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری روز دوشنبه و پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید الجزایر با قدردانی از مواضع خوب الجزیره از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در طول سالهای گذشته گفت : دو کشور در این موضوع اشتراک نظر دارند که همه کشورها می توانند در چارچوب معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی(ان.پی.تی)، از انرژی صلح آمیز هسته ای برخوردار باشند و منطقه و جهان باید عاری از سلاح های کشتار جمعی باشد.

رییس جمهوری با اشاره به عضویت ایران و الجزایر در سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک)، قیمت امروز نفت را به زیان تولیدکنندگان و ثبات بازار جهانی دانست و اظهارداشت: امیدواریم تلاش های دو کشور درکنار سایر کشورهای هم نظر برای بازگشت تعادل به بازار نفت ادامه یابد.

روحانی سپس وجود درگیریهای سیاسی و معضل تروریسم در کشورهای منطقه را خاطرنشان ساخت و گفت: مسایل در لیبی ، سوریه و یمن با راه حل نظامی خاتمه نمی یابد و همه باید کمک کنیم تا با راه حل سیاسی، مشکلات حل و فصل شود.

وی ادامه داد: دریمن مردم بی گناه، زنان و کودکان کشته می شوند و بسیاری از زیربناهای اقتصادی ویران شده است. در این شرایط برخی از کشورهای منطقه بجای ایجاد ائتلاف برای جلوگیری از درگیری و استقرار صلح و برای نجات منطقه ، متاسفانه برای بمباران منطقه ائتلاف تشکیل داده اند.

روحانی گفت: امیدوارم کشورهای خواهان صلح در منطقه نظیر ایران و الجزایر بتوانند در این باره رایزنی های خود را افزایش دهند و برای صلح و استفاده از راه حل سیاسی توفیق بدست آورند.
"عبدالمنعم احریز" سفیر جدید الجزایر نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم رییس جمهوری کشورش به رهبر معظم انقلاب ، رییس جمهوری و دولت و ملت ایران ، اراده مسولان عالی رتبه کشورش را برای گسترش و تعمیق همکاری ها با ایران آنگونه که شایسته ملت های دو کشور است، خاطرنشان ساخت.

وی از تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور برای بررسی مناسبات فیمابین در ماه های اخیر و برنامه ریزی برای توسعه همکاری سیاسی در الجزایر خبر داد و گفت: تهران و الجزیره در بسیاری از مسایل دو جانبه و منطقه ای ، می توانند همکاری کنند.

سفیر جدید الجزایر با اعلام همبستگی کشورش با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در سالهای گذشته ، ابراز خرسندی کشورش از تفاهم حاصل شده میان ایران و ۱+۵ را یادآور شد و آن را گامی مهم در جهت حفظ صلح در منطقه و جهان توصیف کرد.

وی با اعلام نگرانی کشورش از تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا ، گفت : کشورش تلاش می کند تا با افزایش رایزنی ، همکاری همه جانبه جهت حل مسایل مالی ، لیبی و یمن بوجود آورد زیرا هدف الجزایر جلوگیری از ویرانی و خونریزی در منطقه و حفظ تمامیت ارضی کشورهاست.

رییس جمهوری از یونان به عنوان دروازه اروپا یاد کرد و گفت: یونان دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف است و اقتصادهای ایران و یونان در بسیاری از عرصه ها ، می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

هیچ مانعی برای توسعه روابط دو کشور تاریخ ساز ایران و یونان وجود ندارد

رییس جمهوری همچنین در دیدار سفیر جدید یونان از این کشور به عنوان دروازه اروپا یاد کرد و گفت: یونان دارای ظرفیت‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف است و اقتصادهای ایران و یونان در بسیاری از عرصه‌ها، می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.

حسن روحانی پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید یونان، گفت: دو کشور باستانی ایران و یونان همواره روابط خوبی داشته‌اند و امیدواریم در دوره جدید با توجه به ظرفیت‌های موجود، روابط دو ملت و دو دولت بیش از پیش گسترش یابد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه هیچ مانعی برای توسعه روابط دو کشور تاریخ ساز وجود ندارد ،گفت: تهران آمادگی کامل برای ایجاد روابط بهتر و توسعه یافته‌تر با آتن را دارد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مواضع معتدل آتن در سالهای اخیر و در قبال تحولات مختلف، گفت: امروز دوران فشار بر کشورها با استفاده از ابزار غلط تحریم سپری شده است و کسانی که به این شیوه فکر می‌کنند هنوز در گذشته و در تاریخ سیر می‌کنند.

گئورگیوس آیفانتیس سفیر جدید یونان نیز با اشاره به تلاشش در دوره مأموریت برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور، گفت: ایران و یونان از گذشته با یکدیگر در حوزه تفکری نظیر فلسفه، علوم، فرهنگ و تجارت همکاری داشته‌اند و هیچ مانع موقتی نمی‌تواند دو کشور را از رسیدن به تعاملات پرثمر بازدارد.

وی با بیان اینکه ایران کشوری مستقل و با نفوذ در منطقه خاورمیانه و آسیا است و یونان می‌خواهد دوست و همکار راهبردی برای ایران باشد، افزود: یونان مخالف هرگونه تلاش برای به انزوا کشاندن کشورها و برخورد متکبرانه از طریق تحریم‌های اقتصادی است.

رییس جمهوری با تأکید بر علاقه مندی ایران به گسترش روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: سنگال به عنوان کشوری مهم در قاره آفریقا مورد توجه ایران است و ما از توسعه تعاملات اقتصادی و فرهنگی با این کشور استقبال می‌کنیم.

ایران آماده گسترش سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و صنعتی در سنگال است

رییس جمهوری با تأکید بر علاقه مندی ایران به گسترش روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: سنگال به عنوان کشوری مهم در قاره آفریقا مورد توجه ایران است و ما از توسعه تعاملات اقتصادی و فرهنگی با این کشور استقبال می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید سنگال، گفت: ایران آماده است تا سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و صنعتی در سنگال را افزایش دهد.

رییس‌جمهوری با اشاره به روابط خوب و صمیمی دو کشور گفت: داکار همواره یک مرکز مهم درغرب آفریقا برای ایران و مسلمانان بوده است و امروز شرایط خوبی برای ارتقاء مناسبات فیمابین داریم.
دکتر روحانی افزود: ایران بر اساس سیاست خارجی خود آماده گسترش همکاری‌ با همه کشورهای آفریقایی از جمله سنگال است و امیدواریم در سالهای آتی، شاهد سرعت قابل قبول در گسترش همکاری‌ها باشیم.

وی همچنین با اشاره به وضعیت منطقه و گسترش افراطی گری، بر همکاری کشورها برای مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

"بابکار باء " سفیر جدید سنگال نیز با اشاره به سابقه روابط دو جانبه و حضور بازرگانان و شرکت‌های ایرانی نظیر ایران خودرو در کشورش، گفت: بر اساس دستور رئیس‌جمهور سنگال در دوران مأموریتم همه مساعی خود را برای توسعه و گسترش مناسبات با تهران به کار خواهم بست.

ایران آماده گسترش همکاری‌های اقتصادی با بانکوک است

رییس جمهوری با اشاره به زمینه‌های گسترده همکاری میان ایران و تایلند، گفت که دو کشور می‌توانند در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و گردشگری همکاری تنگاتنگی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید تایلند با اشاره به پیشرفت‌های خوب تایلند در عرصه اقتصادی، گفت: ایران آماده گسترش همکاری‌های اقتصادی با بانکوک است و دستگاه‌های اجرایی ما در هر بخشی که شرکت‌های تایلندی تمایل داشته باشند با آنها همکاری خواهند کرد.

رییس جمهوری، وجود خشونت و تروریسم در آسیا و آفریقا و بویژه منطقه خاورمیانه را یادآور شد و گفت: مبارزه با خشونت نیاز به همکاری همه کشورها دارد و ایران و تایلند باید در این عرصه نیز با یکدیگر تعامل داشته باشند.

دکتر روحانی سپس به جاذبه‌های طبیعی و حضور گردشگران دو کشور اشاره کرد و گفت: ایران نیز دارای شهرهای باستانی و آثار مهم و زیبایی های خاصی است که می‌تواند برای مردم تایلند جاذبه داشته باشد.

راسمی چیکهام سفیر جدید تایلند نیز با اشاره به علاقمندی کشورش برای گسترش روابط فیمابین، گفت: امسال شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک تهران – بانکوک است و همواره روابط دوستانه‌ای میان دو ملت برقرار بوده است.

وی با برشمردن ویژگیهای مشترک دو ملت و سابقه ۴۰۰ ساله همکاری‌ها، اظهار داشت: تمام تلاش خود را برای گسترش مناسبات و ارتقاء سطح همکاری‌های دو کشور بکار خواهم گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها