سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد:

احتمال تمدید چند روزه مذاکرات هسته‌ای

مذاکرات هسته‌ای ایران در لوزان برای دومین بار تمدید شد. با اینکه دیپلمات ها گفته بودند که در پایان چهارشنبه شب مقامات ایرانی و 5 + 1 بیانیه ای دستکم کلی را اعلام خواهند کرد ، با این حال ظاهرا ماراتن مذاکرات هسته ای ایران که از نوع و شکل خود در تاریخ بی نظیر است، پنجشنبه نیز ادامه می یابد.
کد خبر: ۷۸۳۵۵۱
ماراتن مذاکرات هسته ای ادامه دارد

به گزارش جام جم آنلاین ، مذاکرات هسته ای ایران به یک ماراتن تبدیل شده است. ظاهرا به رغم تمایل اغلب اعضای 5+ 1 به ویژه آمریکا برای دستیابی به یک توافق برخی از اعضا به ویژه فرانسه با کارشکنی در روند مذاکرات قصد منحرف کردن مسیر آن را دارند. تاکنون هیچ خبری رسمی در مورد نتیجه مذاکرات از سوی هیچ یک از طرفین منتشر نشده است به جز حرف های کلی و غیر قابل استناد.

با اینکه نگارنده فقط به گزارش های مخابره شده استناد می کند اما لوران فابیوس وزیر خارجه دولت سوسیالیست فرانسه تلاش دارد تا مذاکرات را از مسیر اصلی خود منحرف کرده و به به مسایل حاشیه ای بکشاند.

ظریف گفته است که ایران خواهان "یک تفاهم با جهان است اما تسلیم زور نمی شود و خواسته های زائد را نمی پذیرد."

ظریف امروز پس از دیداری با جان کری گفت:‌ ما با شش کشور با منافع متفاوت، مواضع متفاوت و روابط متفاوت با جمهوری اسلامی مذاکره می کنیم. گاهی آنها نقطه نظرهای متفاوتی دارند.

از سوی دیگر، «ماری هارف» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توییتر خود از ماندن جان کری وزیر خارجه آمریکا دستکم تا روز پنج شنبه برای ادامه مذاکرات در لوزان خبر داد.

ساعتی قبل وزیر خارجه آلمان گفته بود که «فردا صبح خواهیم دید که شرایط با چه تحولاتی همراه است».

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ادامه مذاکرات تا روز پنج شنبه گفت: «هر چیزی ممکن است».

فابیوس وزیر خارجه فرانسه که به کشورش بازگشته بود ، درحال بازگشت به لوزان است درحالی که کری تازه ترین دور ملاقات ها با ظریف و اتحادیه اروپا را شروع می کند. آیا مذاکرات درحال ورود به فاز تعیین کننده است؟

به هر حال ، مذاکرات هسته ای با ایران به شکلی یک مذاکره تاریخی و بی سابقه است. شاید باید گفت: یک نفر در برابر 5 نفر به اضافه نفراتی که در پشت پرده هستند(تل آویو، جمهوریخواهان تندرو طرفدار اسرائیل در کنگره آمریکا و مخالف اوباما، عربستان سعودی و سایر شیخ نشین های عربی جنوب خلیج فارس (البته به استثنا عمان ) که به اینها باید اردن و مصر و برخی دیگر از کشورهای عربی که در سیاست های داخلی خود به بن بست رسیده و تلاش می کنند دلارهای نفتی سعودی ها را به سوی خود جلب کنند از جمله سودان را اضافه کرد.

به هر حال، در این گزارش خبری قصد تحلیل نداریم و آن را به وقت دیگری می گذاریم، براساس آخرین گزارش ها، تیم های فنی ایران و آمریکا به ریاست علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیرانرژی آمریکا در لوزان مذاکره کردند.

این مذاکره ابتدا با حضور صالحی ومونیز شروع شد و سپس کارشناسان فنی تیم ها هم به آنها ملحق شدند. احتمال می رود بحث تحقیق و توسعه از محورهای مهم بحث این تیم ها باشد.

ظریف و کری نیز همچنان در هتل بوریواژ در حال مذاکره هستند. هنوز پایان این دور ازمذاکرات مشخص نیست.

براساس آخرین گزارش ها ، مذاکرات ظریف و کری پس از 4 ساعت در ساعت 2 بامداد به وقت سوئیس خاتمه یافت. با این حال، هیچ گزارشی در مورد مفاد گفت و گوی این دو مخابره نشده است.

گزارش : بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها