از خودمان پرسیدیم با این پول هنگفت که حالت شرکت سهامی دارد چه کنیم؟ ایدههای متنوع و گاه جذابی مطرح شد: از مسافرت گرفته تا ورود به بورس اوراق بهادار و گشت و گذار و علافی و بی خبری و مثل جنتلمنها خرج کردن! اما هیچکدام حائز رای اکثریت نشد. تا اینکه یکی از صاحبان سهام ایدهای نفسگیر مطرح کرد: خودرو میخریم و دم عیدی میرویم دوردور در خیابانهای تهران و بعد هم اگر پا داد، شمال! همه هم مثل یکدیگر از آن خودرو استفاده میکنیم. رانندگیاش هم نوبتی باشد و البته استفاده اختصاصی ممنوع خواهد بود، مگر پای عشق و عاشقی وسط باشد که تازه در آن صورت هم شرایط باید چک شود تا اگر عشق از آن عشقهای بادوام و مشروع بود، اجازه استفاده از خودرو داده شود. این صاحب سهام تصریح کرد: بدیهی است مخارج این خودرو پای همه خواهد بود. بخصوص اگر پخش درست و حسابی نداشته باشد که آن از نان شب واجبتر است!
تقاضا دارم نخندید. هرچند خود ما هم اولش بسیار خندیدیم و متلکهای لوس و بیمزه بار این ایده کردیم. اما پس از مدتی مزهپراکنیها فروکش کرد و سکوت سهمگینی بر جمع سهامداران سه میلیون تومانی حکمفرما شد. بعد هم پچ پچها شروع شد: نه بابا! بد هم نیست. ماشین هرچه قدیمیتر و عتیقهتر باحالتر! دوستان(!) اینقدر لکسوس و بنز و بیامو و آئودی و خودروهای کرهای را دیدهاند که خودروی ما داخلش مثل الماس میدرخشه! اصلا آوانگارده! هنری! با دست نشونمون میدن! بچهها اون ماشینه رو! حالی داره که نگو خیلی از رقبای ندیده، کنف خواهند شد. ندیدی مد شده تو ویترین این مغازههای گرون از این ماشینای قدیمی میذارن؟پس کلی کلاس داره و کی باکلاستر از ما؟!...
خلاصه دردسرتان ندهم. بررسیهای تکمیلی سهامداران نشان داد ایده این سهامدار با یک تیر چند نشان زدن است و مهمتر از مهم اینکه خدای جلب توجه است؛ چیزی که بسیاری از آقایان این روزها نیازمند آن هستند! به این صورت بود که ما راهی مراکز خرید و فروش خودرو شدیم و از عبدلآباد تا تهرانپارس را طی طریق کردیم و باور کنید که چه نوستالژیهایی که ندیدیم و چه حالی که نکردیم. حالا البته الان زود است برایتان بگویم چی خریدیم و الان مشغول چه کاری با آن خودروی بیزبان هستیم. اما باور کنید حالی داشت که نگو. واقعا این سه میلیون تومان با وجود کاهش شدید ارزش پول ملی هنوز چه مصرفها که ندارد و چه تاریخهایی که با آن نمیشود خرید. بنابراین با اجازه سهامداران، مروری خواهیم داشت بر خودروها وآپشنهایی که با سه میلیون تومان روبهروی ما و بسان گزینهای روی میز قرار گرفت.
بنابر این ما در بررسیها مجدانه خودمان به چند نکته جالب درباره بازار خودروهای سه میلیون تومانی برخوردیم:
1- برخلاف تصور رایج بازار خودروهای سه میلیون تومانی اصلا کساد و کمرونق نیست. بلکه اتفاقا خیلی هم پررونق است.
2ـ دوستان عشق ماشین و حتی کلکسیونرها تقریبا همیشه در این بازار پرسه میزنند تا خودرویی خاص گیرشان بیاید.
3ـ خودروهایی چون بنز، کادیلاک، شورلت، بیوک، جگوار، کامارو و امثالهم، جنازهشان به برخی خودروهای امروزی میارزد به طوری که قیمت برخی قدیمیترین این خودروها از خودروهای صفر داخلی بیشتر است. خریداران این خودروها نیز به قول خودشان خریداران عشقی هستند و میخواهند با این خودروها عشق کنند. مثلا جالب است بدانید قدیمیترین بنز زیر 12 میلیون تومان قیمت نمیخورد و درب و داغانترین کادیلاک مونتاژ ایران هشت میلیون تومان قیمت دارد. حتی به موردی برخوردیم که یک شورلت ایمپالای قدیمی 35 میلیون تومان قیمت میخورد و سرش دعوا بود! هرچند رنگ سرمهای متالیک این خودرو هوش را از سر بیننده میبرد و انسان در نگاه اول عاشقش میشد.
و آنچه ما خریدیم:
حالا براحتی میتوان فاش کرد که صاحبان سهام سه میلیونی با عنایت به نکوداشت تولید ملی یک دستگاه پیکان جوانان مدل 1356 قرمزرنگ را خریداری کردند. برای دریافت توضیحات بیشتر درباره این خودرو فهرست قبلی را مرور کنید تا بدانید چه چیزی خریدهایم. دردسرتان ندهم، وقتی این سطور را میخوانید صاحبان این سهام در درون این خودرو به جلب توجه دیگران مشغولند و تصمیم گرفتهاند خودرو را در اختیار کسی که واقعا عاشق هم شده باشد برای طی فرآیند عاشقی، بگذارند. بخصوص اینکه رنگ بدنه وتودوزی آن کاملا با رنگ عشق تناسب دارد... موفق باشید
تاریخچه خودرو در ایران
سال 1266 شمسی ناصرالدینشاه قاجار در سفرهایش به اروپا با اتومبیل آشنا شده بود. ولی اعلیحضرت تمایلی به ورود آن به ایران نشان نداده بود و کالسکههای سلطنتی را به ماشین آهنی (تراموا ) ترجیح میداد.
اما 15 سال بعد در سال 1281 شمسی وقتی اولین بار مظفرالدینشاه در اروپا با وسیلهای عجیب که چهار چرخ داشت و بدون نیاز به اسب و قاطر حرکت میکرد مواجه شد، آنقدر محو تماشای خودرو و راننده خانم آن بود که بدون توجه به خزانه خالی مملکت، بلافاصله سفارش خرید دو دستگاه از آن را داد.
شاه اتومبیل ندیده! برای پرداخت هزینه دو دستگاه خودروی رنو آبی آسمانی تیره، نفتسوز مدل 1900 میلادی ساخت فرانسه، چند صد هزار لیره که معادل 4000 تومان میشد از بانک شاهنشاهی ایران قرض گرفت و بعدها این قرض را با مالیات و دارایی خزانه پرداخت کرد.
داستان خرید خودروهای ساخت اروپا به همین جا خلاصه نشد و اشرافیان و شاهزادگان و درباریان از اولین مشتریان شرکتهای خودروسازی بودند.
تجار ایرانی که از سود هنگفت شرکتهای خارجی خبردار شدند به این فکر افتادند که به جای حمل پرهزینه این خودروها خط مونتاژ و امتیاز آن را از کارخانههای اروپایی بگیرند تا بتوانند این سود سرشار را نصیب جیب خود کنند.
از اواسط دهه 1330 خودروسازی ایران ابتدا فقط با مونتاژ خودروهای خارجی و سپس با بومی کردن محصولات کشورهای صاحب صنعت خودرو، به ایران وارد شد.
گروه صنعتی ایران خودرو (ایران ناسیونال پیشین) در دهم شهریور 1341 با ثبت شرکت توسط برادران خیامی، احمد، محمود و حسن به منظور تولید و تهیه انواع خودرو، قطعات مربوط به آنها، فروش و صدور محصولات و با سرمایهای حدود ده میلیون تومان در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد. در اردیبهشت ۱۳۴۶ تولید پیکان با ظرفیت ۶۰ هزار دستگاه آغاز شد و بتدریج به ۱۲۰ هزار دستگاه افزایش یافت.
رنو 5
دو در
مدل: 1986
رنگ بدنه: قرمز
رنگ داخلی: طوسی
موتور: 1400 سیسی
کارکرد: خط فاصله
قیمت: سه میلیون تومان مقطوع
پراید هاچبک
مدل: 1372
کارکرد: 250 هزار کیلومتر
رنگ: نقرهای
قیمت: سه میلیون و 800 هزار تومان
لندرور
نوع: دیفندر
مدل: 1987
رنگ: نارنجی
کارکرد: با افتخار 310 هزار کیلومتر!
دوگانهسوز
قیمت: سه میلیون و 400 هزار تومان
پیکان
مدل: جوانان ـ 1356
رنگ: قرمز
تودوزی: قرمز هماهنگ با بدنه
نوع اتاق: سدان
توضیحات: ارتفاع خوابیده، دارای پخش ردیف و مرتب، فنی سالم. به درد عشق پیکانها میخورد. خریداران متفرقه تماس نگیرند. ضمنا خودرو اسپرت شده است.
قیمت:سه میلیون و صد هزار تومان
پیکان
مدل: جوانان ـ 1355
رنگ: سفید
قیمت: سه میلیون تومان
پیکان
مدل: 1359
رنگ: نخودی
حجم موتور: 1700 سیسی
توضیحات: خوشرخ و جوانپسند، سرحال، لامپ بنزی، رنگ فابریک
فولکس قورباغهای (بیتل)
مدل:1970
رنگ: آبی فیروزهای
گیربکس: دندهای
کارکرد: شوخی میکنی میپرسی؟!
قیمت: سه میلیون تومان
جیپ شهباز
مدل: 1357
رنگ: طلایی
گیربکس: دندهای
کارکرد: عمرا ذکر نخواهد شد!
قیمت: سه میلیون و 200 هزار تومان (که 200 تومان اضافی را برای تخفیف گذاشتهاند!)
پژو 504
مدل: 1977
رنگ: قرمز متالیک
دوگانهسوز
توضیحات: تودوزی و روکش صندلی و کفپوش و رودریها نو، ده روز پیش 300 هزار تومان برای تودوزی هزینه شده. توی خودرو در حد صفر. شیشهها دودی ضد خش. فنی و بدنه بسیار سالم. دارای باتری اتمی. دیسک و صفحه کلاچ نو. همه لوازم فابریک و کلاسیک
قیمت: سه میلیون و 300 هزار تومان
نکته: ممنونم که از کارکرد چیزی نپرسیدید!
آریا (رامبلر)
مدل: 1355
رنگ: سفید
گیربکس: دندهای از کنار فرمان
توضیحات: فنی سالم به شرط، چرخهای جلو فابریکی دیسکی، گیربکس و دیفرانسیل سالم، چهار حلقه لاستیک نو، تودوزی نو و داشبورد بدون ترک و بدون هیچگونه پوسیدگی
قیمت:سه میلیون و 200 هزار تومان
بامو
نوع: 2002
مدل: 1971
گیربکس: دندهای
رنگ: نارنجی
کارکرد: همان عمرا قبلی!
قیمت: سه میلیون تومان مقطوع!
توضیحات: منبع اگزوز یک تیکه ـ موتور روشن ـ رولبار. داشبورد بدون ـ ترک آمپر دور موتوردار ـ پلاک قدیم. مدارک کامل - (به دلیل قدیمی بودن سال تولید پلاک ملی نمیشود ـ قابل انتقال است) ارسال با خاور برای شهرستانها امکانپذیر است.
ژیان (سیتروئن)
مدل: 1355
رنگ: سفید
گیربکس: دندهای
دارای پلاک ملی
کارکرد: نقطه چین
قیمت: سه میلیون و300 هزار تومان
هیلمن آونجر (چهار در)
مدل: 1975
رنگ: آلبالویی
توضیحات: لاستیک 100 درصد با رینگ فابریک و چراغ عقب و جلو فابریک شیرنشان و شیشهها فابریک. فرمان استخوانی فابریک ارتفاع خورده. برای دور زدن در ماه محرم و حرکت آرام و چرخیدن در محل، مشکی مات ساختمانی زدیم که با آب و کشیدن لنگ پاک میشود. تودوزی نیاز به رسیدگی دارد. خوراک تیونینگ کردن و تزئین برای مجالس
قیمت: سه میلیون و 400 هزار تومان
کارکرد: خریدار نیستی مزاحم نشو!
ویژه نامه نوروزی جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد
ورزش ایران در سال ۱۴۰۳ روزهای خوبی را تجربه کرد