لحظه تحویل سال و تقویم سال جدید چگونه محاسبه و نشر می‌شود؟

ما و دقیق‌ترین تقویم جهان

کی مرده کی زنده را نمی‌دانم، ولی تقویم 94 برای آنهایی که در این سال عمرشان به دنیاست و قرار است یک سال از زندگی‌شان را همگام با تقویم جلو ببرند، نکات جالبی دارد.
کد خبر: ۷۸۲۷۳۲
فیتیله 94 تعطیله

اگر اهل ترسیدن و نگران شدن یا غرق پدیده‌های طبیعی شدن هم باشیم سال 94 جان می‌دهد برای این دو کار.سال آینده، خورشید و ماه چهار بار می‌گیرد که هر چهار بارش در ایران قابل رویت است.

نخستین بارش شنبه پانزدهم فروردین (ماه‌گرفتگی کلی)، بار دومش یکشنبه بیست و دوم شهریور (خورشیدگرفتگی جزئی)، دفعه سومش دوشنبه ششم مهر (ماه‌گرفتگی جزئی) و بار آخر چهارشنبه نوزدهم اسفند (خورشیدگرفتگی کلی).

اما پرطرفدارترین بخش تقویم سال آینده مثل همیشه روزهای تعطیل آن است. تعطیلی‌های سال 94 تقریبا توزیعی یکنواخت در طول سال دارد به‌طوری‌که در هر ماه دست‌کم یک روز تعطیل بجز جمعه‌ها وجود دارد البته حساب ماه شهریور از بقیه ماه‌ها جداست که رکورد ماه بی‌تعطیلی را زده و از حالا باید فکری به حال تحمل روزهای کاری ممتد در آن ماه آخر تابستان کرد.

ماه پرتعطیلی سال 94 اما ماه خرداد است که چهاردهم و پانزدهمش به واسطه رحلت امام‌خمینی و قیام پانزدهم خرداد تعطیل است و سیزدهمش به میمنت ولادت حضرت قائم البته پانزدهم خرداد سال 94 به جمعه خورده که این تعطیلی مقارن شده با جمعه تعطیل که از همین حالا آه از نهاد بعضی‌ها بلند کرده. این تعطیلی‌های به قول معروف، از دست رفته، در تقویم سال آینده سه روز است، یکی جمعه پانزدهم خرداد، دیگری جمعه دهم مهر به مناسبت عید غدیر و بعدی، جمعه اول آبان که تاسوعای حسینی است.

در عوض ِاین سه روز، سال آینده تعطیلی شش روز به شنبه افتاده که ترکیب میمونی را با تعطیلی روز جمعه و احیانا پنجشنبه تعطیل ایجاد کرده است. این تعطیلی‌ها عبارتند از دوازدهم اردیبهشت روز ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر، بیست و ششم اردیبهشت روز مبعث حضرت رسول(ص)، بیست و هفتم تیر به مناسبت عید فطر، دوم آبان عاشورای حسینی، بیست و یکم آذر روز شهادت امام رضا(ع) و آخرین شنبه سال یعنی بیست و نهم اسفند روز ملی شدن صنعت نفت.

در تقویم 94 فقط یک روز یکشنبه تعطیل است (بیست و سوم اسفند روز شهادت حضرت فاطمه) و هیچ دوشنبه‌ای تعطیل نیست، در عوض بیشتر تعطیلی‌ها به شنبه و چهارشنبه افتاده، شنبه‌های تعطیل را هم که گفتیم و حالا نوبت مرور تعطیلی‌های چهارشنبه است: دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی، سیزدهم خرداد ولادت امام زمان(عج)، هفدهم تیر شهادت امام علی(ع) و یازدهم آذر اربعین حسینی.

در میان تعطیلی‌های سال بعد دو روز سه‌شنبه نیز تعطیل است، یکی بیستم مرداد شهادت امام جعفرصادق(ع) که تنها تعطیلی ماه مرداد است و دیگری هشتم دی ولادت این امام. بیست و دوم بهمن سال 94 نیز این بار برخلاف سال 93 که چهارشنبه بود، با روز پنجشنبه مقارن شده که این نیز تعطیلی دلچسبی است.

اینها طالع سال بزی آینده است، سالی پر از اتفاقات در راه، پر از غم، شادی، شکست و موفقیت که از فکرش هم سرگیجه خواهیم گرفت. اما زیاد مهم نیست، سال 94 هم مثل همه سال‌هایی که تاکنون گذشته، خواهد گذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها