صف طویل و دراز منتقدان سرمربی تیم ملی

آنتی ‌کی‌روش‌ها

کارلوس کی‌روش که در دو تورنمنت بزرگ بین‌المللی جام‌جهانی 2014 و جام ملت‌های 2015 آسیا هدایت تیم ملی ایران را به عهده داشته است، ظرف یک سال گذشته انتقادات زیادی را از سوی مربیان داخلی متوجه خودش دیده است.
کد خبر: ۷۸۲۴۲۸
آنتی ‌کی‌روش‌ها

منتقدانی که چه قبل و چه بعد از حضور در این دو تورنمنت بزرگ، ایراد و اشکالات فنی و غیرفنی به سرمربی تیم ملی وارد کردند و به نوعی لقب آنتی‌کی‌روش را به خودشان گرفته‌اند! گرچه منتقدان داخلی کی‌روش دامنه وسیعی دارند و مختص چند اسم خاص نیست، اما شیوه و عمق انتقادات برخی از این منتقدان متمایز با بقیه است و به همین دلیل، نام و نشان آنها را در فهرست منتقدان سرمربی تیم ملی ستاره دار کرده است! منتقدانی که بارها دیده شده پا را فراتر از انتقادهای فنی گذاشته‌اند و به نوعی جنگ رسانه‌ای با سرمربی تیم ملی را کلید زده‌اند. نقدهای آنتی‌کی‌روش‌های وطنی، بارها واکنش سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران را در پی داشته و به نوعی رابطه نه‌چندان خوب و تا حدود زیادی شکرآب کی‌روش و مربیان داخلی دامن‌زده است.

ذوالفقار نسب

دکتر ذوالفقارنسب بارها درخصوص شیوه بازی تیم ملی ایران و تاکتیک تدافعی مطلق تیم کی‌روش انتقاد کرد و مدعی شد سرمربی تیم ملی در طول چند سال حضور در ایران نتوانسته یک بازیگردان، طراح و بازیساز در فوتبال ما ایجاد کند. ذوالفقارنسب در کنار نقدهای فنی، انتقادهایی را درخصوص نوع قرارداد کی‌روش و رفتارهای سرمربی تیم ملی نیز مطرح کرد؛ از آزادی عمل کی‌روش گرفته که منجر به عدم انعقاد قرارداد با دستیاران ایرانی شد تا بی‌توجهی به کمیته فنی فدراسیون فوتبال. ذوالفقارنسب معتقد بود نتایج کی‌روش با توجه به هزینه‌ای که برای جذب او شده، در جام جهانی رضایتبخش نبوده است و در چهار دوره‌ای که در جام جهانی حضور داشتیم، ضعیف‌ترین نتیجه را در برزیل کسب کردیم. یکی از انتقادات دیگر ذوالفقارنسب این بود که در قرارداد کی‌روش نظارت بر تیم‌های پایه هم ذکر شده و به جای این ‌که بعد از جام ملت‌ها او چند ماه به مرخصی برود، می‌توانست در ایران بماند و به تیم فوتبال امید کمک کند. ذوالفقار نسب درخصوص قرارداد سرمربی تیم ملی هم نظر جالبی داشت و مدعی بود قرارداد عاقلانه با کی‌روش بسته نشده و فدراسیون نمی‌تواند روی سرمربی تیم ملی نظارت داشته باشد.

قلعه‌نویی

انتقادات امیر قلعه‌نویی از سرمربی تیم ملی حواشی زیادی به دنبال داشت و جنجالی رسانه‌ای رقم زد. امیر قلعه‌نویی بارها به دلایل مختلف ازجمله تعطیلی رقابت‌های لیگ و مصدومیت ملی‌پوشان استقلال علیه کارلوس کی‌روش موضعگیری کرد و کوشید موفقیت‌های مقطعی تیم ملی را با ادبیات خاص خودش زیر سوال ببرد. امیر قلعه‌نویی سعی کرد با فلاش‌بک به جام ملت‌های 2007 آسیا و انتقاداتی که از او شد، تصویری از مظلومیت مربیان ایرانی را به نمایش بگذارد. صحبت‌های کنایه‌آمیز قلعه‌نویی مبنی بر خوش شانس بودن تیم ملی در بازی‌های گروهی جام ملت‌های آسیا که قبل از بازی مقابل عراق صورت گرفت حواشی زیاد به دنبال داشت و دوئل رسانه‌ای با کی‌روش را رقم زد. سرمربی استقلال با این سوال که بنجامین ویلیامز مقصر شکست تیم ملی بود یا صحبت‌های امیر قلعه‌نویی به دفاع از خودش پرداخت و دفاع جانانه‌ای از حمید درخشان، سرمربی پرسپولیس داشت که به طور همزمان از کی‌روش انتقاد کرده بود. نفرات منتخب کی‌روش و غیبت بازیکنانی نظیر امید ابراهیمی وسجاد شهباززاده در تیم ملی جزو انتقادهای بی‌شمار سرمربی استقلال از کی‌روش بود. قلعه‌نویی با اشاره به قلم‌ها و میکروفن‌های آلوده اعلام کرد که نباید به دلیل حمایت از کی‌روش همه را بکوبند. قلعه‌نویی در انتقادی عجیب از بازیکنانی که از رئیس فدراسیون فوتبال خواسته‌ بودند کی‌روش را در تیم ملی نگه دارند، این پرسش را مطرح کرد که چرا باید یک بازیکن هجده، بیست ساله برای فوتبال ما تصمیم بگیرد؟

درخشان

بعد از پایان کار تیم ملی در جام جهانی، حمید درخشان انتقادات زیادی را علیه سرمربی تیم ملی انجام داد و مدعی شد تیم کی‌روش فقط خوب دفاع کرد و هیچ برنامه‌ای برای حمله نداشت. سرمربی پرسپولیس بابت فشردگی بازی‌های لیگ بارها معترض شد و انتقاداتش را متوجه سرمربی تیم ملی کرد. یک بیگانه آمده و هر کاری که دلش می‌خواهد انجام می‌دهد و فدراسیون نیز تابع نظرات اوست. هر سه روز یکبار مجبوریم بازی کنیم و این موضوع باعث مصدومیت و محرومیت بسیاری برای ما شده است. اگر بحث محرومیت نبود حتی یک بازیکن هم به تیم‌ملی نمی‌دادیم. سرمربی پرسپولیس بعد از حذف تیم ملی از جام ملت‌های آسیا مدعی شد کی‌روش کمکی به فوتبال ما نکرده است و بدون معطلی باید از تیم ملی برود! درخشان معتقد بود تیم ملی نمایش ضعیفی مقابل عراق داشت و نیازی نبود مقابل این تیم عقب بنشینیم و وقتی گل مساوی می‌زنیم از خوشحالی به هوا بپریم! به اعتقاد درخشان تیم ملی در بازی با عراق برنامه‌ای برای حمله نداشت و گل‌هایی که به ثمر رساندیم از روی اتفاقات و ضربات ایستگاهی بود. سرمربی پرسپولیس در حمایت از امیر قلعه‌نویی اعلام کرد اگر برای یک مصاحبه تیم ملی بازنده شود، خنده‌دار است!

فرکی

حسین فرکی که نامش به عنوان آلترناتیو کی‌روش و گزینه سرمربیگری تیم ملی مطرح بود، واکنش سفت و سختی به موضوع دستیاری اش در تیم ملی داشت. فرکی این ‌که مسئولان فدراسیون فوتبال بدون مشورت یا پیشنهاد، مربیانی را برای دستیاری کی‌روش گزینش کنند، توهین به مربیان ایرانی دانست و مدعی شد حتی آماتورها هم از این کارها انجام نمی‌دهند. سرمربی سپاهان مدعی بود دلیل انتقاد‌ها مخالفت با کی‌روش نیست، بلکه هر کارشناسی نظر خود را می‌گوید. به اعتقاد فرکی، بازی دفاعی تیم ملی فوتبال ایران مقابل حریفانش در بلندمدت جواب نمی‌دهد و تیمی که ادعای برتری در آسیا را دارد نباید همیشه اول دفاع کند و بعد گل بزند و تماشاگران حق دارند از فوتبال لذت ببرند. سرمربی سپاهان با انتقاد از ثابت بودن ترکیب نفرات تیم ملی و حضور مقطعی بازیکنانی نظیر دانیال داوری و بیت آشور اعلام کرد این موضوع باعث می‌شود انگیزه بازیکنانی که در لیگ حضور موفقی دارند، پایین بیاید.

جلالی

اگرچه مجید جلالی چندان منتقد جدی برای کی‌روش نبوده، اما بیانیه کانون مربیان فوتبال ایران که مجید جلالی ریاستش را به عهده دارد، این نقد تند و آتشین را به پای سرمربی سایپا نوشت. در این بیانیه عنوان شده بود فوتبال ایران نباید برای پیشرفت خودش روی یک فرد متمرکز شود. ضمن این‌که با انتقاد از سبک بازی تیم ملی در بازی‌های اخیر چنین عنوان شده که این سبک بازگشت به سبک بازی ۲۴ سال قبل تیم ملی در زمان پروین است! در بخش دیگری از این بیانیه آمده بود چرا باید در فوتبال ما بحث روی فرد باشد؟ آیا بزرگ یا کوچک کردن یک فرد و نادیده گرفتن تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود منصفانه است؟ مسلما در پشت تمام این جناح‌بندی‌ها و جنجال‌ها منافع فردی نهفته است. مجید جلالی در حمایت از این بیانیه مدعی شد این موضع رسمی کانون مربیانی است که ریاستش را به عهده دارد.

فروتن

بهمن فروتن در طول یک سال گذشته و بعد از جام جهانی و جام ملت‌های آسیا انتقاداتش را نسبت به سرمربی تیم ملی به اوج رساند. فروتن با این ادعا که کارلوس کی‌روش کوچک‌تر از آن است که بخواهد مکتب داشته باشد و نباید واژه «کی‌روشیسم» را برای او به کار برد، اعلام کرد سرمربی پرتغالی، تیم ملی فوتبال ایران را در جام ملت‌های آسیا تحقیر کرد و به همین دلیل نباید کوچک‌ترین حمایتی از او به عمل آورد. نکته جالب توجه این که فروتن در لابه‌لای انتقاداتش از سرمربی تیم ملی ایران فلاش‌بکی هم به حضور کی‌روش در منچستریونایتد زد و مدعی شد هیچ کدام از موفقیت‌های منچستریونایتد مربوط به کی‌روش نمی‌شود! فروتن در اظهارنظری عجیب اعلام کرد همیشه شمشیرش را برای کی‌روش از رو بسته‌ است و سرمربی تیم ملی از نظر او یک فرد متقلب است که باید از فوتبال ایران برود!

حامد امینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها