کوسه‌های بزرگ سفید تحت‌ پوشش نور خورشید حمله می‌کنند

استتار با نور خورشید

شاید تماشای درخشش نور خورشید به روی آب‌های دریا همیشه خوشایند باشد؛ اما این منظره دلپذیر برای کوسه‌های بزرگ سفیدرنگ پوششی است تا به قربانی‌های خود حمله کنند.
کد خبر: ۷۸۱۸۶۷
استتار با نور خورشید

به گزارش نیوساینتیست، کوسه‌های بزرگ با پنهان کردن خود در پشت نور منعکس شده خورشید از روی آب‌ دریا از فرصت استفاده کرده و قربانی‌های خود را شکار می‌کنند، در واقع می‌توان گفت این اولین‌بار است که می‌بینیم حیوانی از نور خورشید به عنوان استراتژی شکار خود استفاده می‌کند.

چارلی هونریس از دانشگاه فلیندرز استرالیا به همراه همکاران خود در حال بررسی هستند که آیا تابش نور خورشید در افق هنگام غروب دلیل حمله کوسه‌ها در آن زمان است یا خیر.

به این منظور آنها 30 کیلومتر در دریا از جنوب استرالیا با قایق خود عبور کردند و کوسه‌های سفید بزرگ را با دنباله‌ای که به قایق خود بسته بودند و آغشته به روغن ماهی و گوشت ریز ریز شده ماهی بود، تطمیع کردند. این تیم تحقیق شش کیلوگرم گوشت ماهی تن را در دریا انداختند و مراقب بودند چگونه کوسه‌ها در زمان حمله به آنها نزدیک می‌شوند.

در این آزمایش، محققان به این نتیجه رسیدند که کوسه‌ها تمایل دارند از مسیر خورشید حمله کنند در هنگام صبح نیز آنها به احتمال خیلی زیاد از شرق و در زمان عصر از غرب نزدیک می‌شوند. زمانی هم که خورشید در پشت ابرها پنهان می‌شود، بین موقعیت خورشید و زاویه نزدیک شدن ارتباطی وجود نداشت. این خود دلیل دیگری است که کوسه‌ها از مسیر خورشید در زمانی که به سودشان است، برای شکار خود استفاده می‌کنند. دلایل زیادی هست که کوسه‌ها می‌توانند از نزدیک شدن به قربانی با استفاده از نور خورشید به عنوان استتاری برای خود استفاده کنند. مثل این‌که قربانی از آن زاویه روشن‌تر می‌شود و بهتر دیده است یا این‌که با درخشش نور خورشید، کوسه‌ای که در پشت آن در کمین نشسته، پنهان است و دیده نمی‌شود. در حقیقت وقتی نور خورشید به چشم قربانی می‌افتد برای لحظاتی چیزی نمی‌بیند و کوسه شکارچی با استفاده از این موقعیت به شکار خود حمله می‌کند.

چارلی هونریس در این باره می‌گوید: «نزدیک شدن به قربانی از مسیر خورشید و با استفاده از تابش نور، شکارچی را در درخشندگی انعکاس آب پنهان می‌کند و وقتی شکار سر خود را از آب بیرون می‌آورد، کوسه آن را شناسایی می‌کند و بعد حمله!

شاید بار دیگر که به درخشش نور خورشید به روی آب دریا چشم دوخته‌اید یاد این مطلب بیفتید و مانند سابق این منظره برایتان یک منظره معمولی نباشد.

New Scientist / مترجم: آزاده ارشدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها