هر سال در چنین روزهایی از یک‌سو وقایع و رویدادهای سالی را که بسرعت سپری شده است را مرور می‌کنیم و از سوی دیگر نگاهی می‌اندازیم به روزهایی که در سالی نو پیش‌رو داریم.
کد خبر: ۷۸۱۲۴۱
سه رویداد مهم سال 94

روزهایی که گذشته‌اند مخلوطی از تلخی و شیرینی بوده‌اند و تلفیقی از هموار و ناهموار تا معلوم شود چه کسانی در شیرینی‌ها و همواری‌ها شاکر بوده‌اند و چه کسانی طغیان کرده‌اند و کدام‌ها در تلخی‌ها و ناهمواری‌ها عقب کشیده‌اند و کدام‌ها صبور بوده‌اند و همچنان امیدوار به حرکت ادامه داده‌اند؛ فرقی نمی‌کند کدام عرصه مدنظرمان باشد، فردی یا اجتماعی یا هر دو.

انسان‌های مومن، متوکل و مجرب، در ناملایمات عنان بردباری از کف نمی‌دهند و مایوس نمی‌شوند همان‌طور که در ملایمات و خوشی‌ها افسار پاره نمی‌کنند و راه طغیان و هواپرستی در پیش نمی‌گیرند و بالعکس انسان‌های ضعیف‌النفس و ناآزموده، در سختی‌ها و مصائب ناشکیبا و سرخورده و در فرازها و آسانی‌ها سرمست و مغرور ظاهر می‌شوند.

در رهگذر همین ایام و کامیابی و ناکامی‌هاست که عده‌ای قبول می‌شوند و ادامه راه می‌دهند و عده‌ای مردود شده، از راه باز می‌مانند.

ایران اسلامی سال 93 را هم با نمره قابل قبولی به پایان می‌برد. روند روبه رشد در اقتدار و تاثیرگذاری منطقه‌ای، پیشرفت‌های چشمگیر در صنایع دفاعی و هوافضا، موفقیت‌های ورزشی در عرصه جهانی بویژه والیبال، به ثمر نشستن برخی پروژه‌های عمرانی بزرگ و ظهور جدی‌تر قوه قضاییه در عرصه مبارزه با مفسدان اقتصادی از جمله دستاوردهای ارزشمند در سالی است که واپسین روزهای آن را سپری می‌کنیم. موفقیت‌ها و دستاوردهایی که هر یک محصول تلاش‌های بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر مدیران یا افراد موثر با روحیات جهادی است.

البته در سال 93 همه عرصه‌ها شاهد توفیقات و دستاوردهای بزرگ نبوده و درجازدن یا پسگرد هم داشته‌ایم که فعلا و برای پرهیز از تلخکامی آخر سال از آن می‌گذریم و فقط به یک جمله بسنده می‌کنیم و آن این‌که هر جا پسگرد یا درجا زدن بروز کرده است خلأ عنصر مهم مدیریت و روحیه جهادی را بوضوح می‌توان دید!

اما سال 94 را با سه رویداد و موضوع مهم پیش‌رو داریم؛ نخست موضوع هسته‌ای که علی‌القاعده در سال جدید باید به نقطه تعیین‌کننده برسد و نتیجه یک سال و اندی تلاش و رفت و آمد و مذاکره دیپلمات‌های دلسوز و امین کشورمان، خود را نشان دهد؛مذاکراتی که با هزینه‌های زیاد و از جمله پذیرش گفت‌وگوی رودررو با مقامات فریبکار و زیاده‌خواه آمریکا همراه بود.

این نتیجه اگر به توافق خوب یعنی توافقی که لغو یک‌جای تحریم‌ها و تامین حقوق هسته‌ای ملت ایران مطابق معاهده NPT را در بر داشته باشد، موفقیتی بزرگ برای ملت و دولت ایران محسوب می‌شود و اگر نه، هر چند پرهزینه بوده است و فرصت‌سوز، اما قوت دشمن‌شناسی ما و جهانیان را ارتقا خواهد داد و مسیر از قبل طراحی شده ما با قوت و انگیزه بیشتر دنبال خواهد شد و البته در هر حال باید مراقب نیرنگ و خدعه دشمن بود که سابقه طولانی در این باره دارد!

موضوع مهم دیگر در سال 94، انتخابات همزمان مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی است که گرچه در ماه آخر سال و فصل سرما برگزار می‌شود، اما می‌شود پیش‌بینی کرد که گرمی آن تمام سال را دربرگیرد!

با توجه به فضای انتخاباتی پیش‌رو، از ‌اکنون باید مراقب بی‌اخلاقی‌ها و تحت‌الشعاع قرار گرفتن فعالیت‌ها و اولویت‌های اصلی کشور به عنوان دو آفت باشیم تا این رویداد به یک فرصت دوباره برای ظهور مردم‌سالاری دینی تبدیل شود.

سومین و آخرین موضوع مهم در سال پیش‌رو، تدوین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.

تدوین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه از سال 68 و پس از پایان جنگ تحمیلی آغاز شد و اکنون با پشت‌سر گذاشتن چهار برنامه و با توجه به این‌که سال آینده، سال آخر برنامه پنجم است به زمان تدوین برنامه ششم رسیده‌ایم.

نکته بسیار مهم برای تدوین برنامه ششم، ارزیابی از پنج برنامه به اجرا درآمده و میزان تحقق هر یک از آنها و چرایی ناکامی‌هاست که بدون چنین ارزیابی، تدوین برنامه جدید نمی‌تواند ما را به هدف موردنظر برساند بویژه این‌که همین برنامه‌هاست که اهداف چشم‌انداز بیست ساله کشور را که تقریبا ده سال آن سپری شده است، باید محقق کند.

و کلام آخر؛ واپسین روزهای سال 93 با یاد و نام یادگار پیامبر(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) پیوند خورده است و سال جدید نیز آغاز و فرجامش چنین پیوندی دارد بنابراین هم سال 93 با نام این بانوی یگانه متبرک گردیده و هم سال 94 که باید آن را به فال‌نیک گرفت و در سال فاطمی چشم‌انتظار موفقیت‌ها و فتوحات بزرگ‌تر باشیم. ای کاش سال 94، سال ظهور هم باشد هر چند توشه‌ای برای آن ندارم!

مهدی فضائلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها