درگذشتگان موسیقی ایران در سالی که گذشت

سازی که دیگر کوک نمی‌شود

جام جم نوا: محمدرضا لطفی، عطاالله خرم، غلامعلی پورعطایی، علیرضا خورشیدفر و... از هنرمندان بنام موسیقی ایران هستند که امسال از میان ما رفتند.
کد خبر: ۷۸۰۹۳۵
سازی که دیگر کوک نمی‌شود

از دست دادن تعداد زیادی از موزیسین‌ها که اکثرا جزو بهترین‌های این عرصه بودند آن هم در طول یک سال مسئله‌ای نیست که به راحتی بتوان از آن گذر کرد. در ادامه گذری بر هنرمندانی خواهیم داشت که امسال از بین ما رفتند.

سازی که دیگر لطفی ندارد
محمدرضا لطفی نوازندهٔ برجسته و سنت‌گرا و سر‌شناس تار، سه‌تار و ردیف‌دان، موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز، و همچنین پژوهشگر و مدرس موسیقی سنتی ایرانی بود. او در بداهه‌نوازی بسیار چیره‌دست بود. لطفی در کنار تار و سه‌تار، کمانچه، دف و نی و نیز پیانو می‌نواخت. لطفی صبح روز جمعه ۱۲ اردیبهشت ماه بر اثر بیماری سرطان کبد در ۶۷ سالگی در تهران درگذشت.

گلستان موسیقی در غربت سوخت
عطاالله خرم آهنگساز پرکار، خلاق و نوازنده ویولن بود که چندین جلد کتاب هم (گلستان موسیقی و همچنین ردیف‌های موسیقی ایرانی) در مورد تاریخ موسیقی ایران منتشر کرد. خرم 20 اردیبهشت در 87 سالگی بر اثر سرطان در لس آنجلس دنیا را ترک کرد.

آرشه‌ای که دیگر صدا نداشت
نیما وارسته آهنگساز، تنظیم‌کننده و نوازنده مطرح موسیقی پاپ ایران دوشنبه شب ۳۰ اردیبهشت ماه بر اثر نارسایی قلبی در ۳۵ سالگی از دنیا رفت. تنظیم آلبوم‌های خواننده‌هایی چون خشایار اعتمادی، پیام صالحی و وحید حامد و رهبری ارکستر کنسرت‌های حمید عسگری و بنیامین بهادری از جمله فعالیت‌های وارسته در سال‌های اخیر بوده است.

یک مدرس آواز
حمید پناهی شاد مدرس آواز پاپ و پیانو، خواننده و آهنگساز پیشکسوت که از اواخر دهه هفتاد و پس از آغاز موج جدید موسیقی پاپ در کشور، جزو پیشگامان آموزش آواز پاپ به هنرجویان بود، شنبه شب ۲۹ خرداد ماه بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت. او خوانندگان و همخوان‌های بسیاری همچون امیر تاجیک و سارا نائینی را به جامعه موسیقی تحویل داد.

پیشکسوت موسیقی نواحی خراسان
غلامعلی پورعطایی نوازنده دوتار و سرآوازهای عارفانه و عاشقانهٔ خراسان و پیشکسوت موسیقی نواحی خراسان بود. او در بیش از ۱۸ فیلم و سریال به کارگردانی افرادی چون واروژ کریم مسیحی و بهرام بیضایی هنرنمایی کرد. قطعه معروف "نوایی نوایی" از ساخته‌های پورعطایی بود، او روز ۱۲ مهر ماه به علت عفونت ریه از دنیا رفت.

ارکستر سمفونیک باز هم تنها شد
گورکن موسسیان رهبر سابق گروه کر ارکستر سمفونیک تهران بود که پس از تاسیس تالار وحدت (رودکی) و بخش اپرای تالار به عنوان خوانندهٔ گروه کر و پس از آن دستیار رهبر گروه به کار پرداخت. موسسیان به پاس تلاش‌های ارزنده و خدمات شایسته‌ای که در بیش از از دو دهه فعالیت برای اعتلای موسیقی ایران داشت، موفق به دریافت لوح تقدیر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. او روز ۱۷ آبان ماه به خاطر نارسایی کبد در آمریکا درگذشت.

پدیده‌ای به نام مرتضی پاشایی
مرتضی پاشایی خواننده، نوازنده و آهنگساز پاپ ایرانی در سال ۱۳۸۹ با قرار دادن ترانه‌هایش در اینترنت به شهرت رسید. او نخستین آلبوم رسمی خود، "یکی هست" را در سال ۱۳۹۱ منتشر کرد. آلبوم‌های "گل بیتا" و "اسمش عشقه" دو آلبوم دیگرِ او هستند که تا پیش از درگذشتش به‌صورت رسمی منتشر نشده‌ بودند. پاشایی از آذر ۱۳۹۲ به تشخیص پزشکان به سرطان معده مبتلا شد و در ۲۳ آبان ۱۳۹۳ در ۳۰ سالگی درگذشت.

از کرخه تا راین
علیرضا خورشیدفر از قدیمی‌ترین نوازندگان ساز کنترباس در ارکستر سمفونیک تهران بود. خورشیدفر علاوه بر نوازندگی کنترباس در اجرای سوت با بسیاری از آهنگسازان همکاری داشته است. سوت فیلم معروف "از کرخه تا راین" ساخته مجید انتظامی را او در استودیو با دهانش نواخت. علیرضا خورشیدفر بیش از پنج دهه سرگروه باس‌های ایران بود و در خلق و انتشار آلبوم‌های زیادی به عنوان نوازنده حضور داشت. بسیاری از هنرمندان و صاحب‎نظران حوزه موسیقی از او به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار و پایه‌های اصلی ارکستر سمفونیک تهران یاد می‌کنند. او روز ۴ آذر ماه به دلیل سکته قلبی از دنیا رفت.

تار مرادی تنها ماند
رحمان مرادی نوازنده نوازنده تار و سه تار و مدیر گروه موسیقی دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴ تهران پس از تحمل یک دوره بیماری سرطان ریه و سرطان کبد روز ۱۰ آذرماه درگذشت.

موسیقی خراسان بی‌تار شد
ذوالفقار عسکریان نوازندهٔ برجستهٔ دوتار از نواحی خراسان بود. عسکریان اجراهای بسیاری در داخل و خارج کشور برگزار کرد و دریافت دیپلم افتخار از سومین، چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنوارهٔ موسیقی فجر و برگزاری کنسرت در ایتالیا، سوئیس، فرانسه و مکزیک از دیگر افتخارات وی به شمار می‌رفت. او روز ۱۶ آذر ماه به دلیل بیماری دیابت درگذشت.

یک ارکستر بدون رهبر
میلاد فاضلی نوازنده کی بورد و سرپرست ارکستر که سابقه همکاری با خواننده‌هایی چون سعید شهروز، علی عبدالمالکی و امیر یگانه را کارنامه کاری‌اش داشت صبح یکشنبه روز ۳ اسفند ماه در حالی که در یکی از بیمارستان‌های سوییس تحت مراقبت‌های ویژه قرار داشت، بر اثر سرطان و دار فانی را وداع گفت. (هنرآنلاین)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها