تا آغاز سفرهای نوروزی زمان زیادی باقی نمانده است، سفرهایی که سالم بودن خودروی شهروندان نقش زیادی در ایمن بودن آنها دارد، اما با توجه به گفته‌های رئیس ستاد معاینه فنی خودروهای تهران مبنی بر این‌که در 11 ماه گذشته از حدود دو میلیون و 700 هزار خودرو فقط مالکان 407 هزار خودرو برای گرفتن معاینه فنی در تهران اقدام کرده‌اند، می‌توان نتیجه گرفت شهروندان اهمیت زیادی به سلامت خودروهای خود نمی‌دهند.
کد خبر: ۷۷۹۱۹۰
مدیریت سفر را فراموش نکنید

در این میان دو گروه از شهروندان وجود دارند، دسته اول اشخاصی هستند که برای این‌که پلیس آنها را جریمه نکند معاینه فنی تهیه می‌کنند مانند افرادی که به دلیل ترس از اخراج شدن سیگار نمی‌کشند؛ گروه دیگر را افرادی تشکیل می‌دهند که معاینه فنی را برای این‌که از سلامت خودروی خود اطمینان پیدا کنند انجام می‌دهند، این افراد مانند اشخاصی هستند که به‌دلیل حفظ سلامتی خود سیگار نمی‌کشند.

در شرایط کنونی می‌توان گفت مردم به سمتی پیش می‌روند که معاینه فنی را به دلیل جلوگیری از جریمه شدن تهیه می‌کنند، نکته اینجاست که هدف شهروندان از گرفتن معاینه فنی باید رانندگی با ماشین سالم و پیشگیری از حوادث تلخ باشد، اما متاسفانه کمتر شخصی از این زاویه به معاینه فنی نگاه می‌کند.

علاوه بر ضعف در فرهنگسازی عوامل دیگری نیز در بروز این دیدگاه اشتباه نقش دارند، برای نمونه می‌توان به نحوه ارائه خدمات اشاره کرد، زیرا در روزهایی که تقاضا برای گرفتن معاینه فنی بیشتر می‌شود، شهروندان باید یک روز برای گرفتن معاینه فنی وقت بگذارند.

بنابراین در کنار فرهنگسازی و جا انداختن این دیدگاه که مفهوم معاینه فنی سفر ایمن‌تر است، باید سختی‌ها را نیز برداشت تا استقبال مردم از چنین مسائلی افزایش پیدا کند، به‌عنوان مثال نمایندگی‌های معتبر ماشین‌های خارجی به شکلی به شهروندان خدمات می‌دهند که آنها از مراجعه به این نمایندگی‌ها استقبال می‌کنند، معاینه فنی نیز باید به این سمت حرکت کند.

در کنار این مساله برای کاهش آمار حوادث ترافیکی نوروزی شهروندان باید برای سفرهای خود برنامه‌ریزی کنند.

به این شکل که آنها قبل از سفر باید نقشه راه تهیه کرده و مسافت مبدا تا مقصد، محل‌های توقف و استراحت را مشخص کرده تا سفر ایمن و راحت‌تری را تجربه کنند.

این درحالی است که بانوان می‌توانند این وظیفه را به عهده گرفته تا در کنار همسر خود مقدمات یک سفر ایمن را برای خانواده خود در تعطیلات نوروزی آماده کنند.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی ‌- مدرس دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها