برخی از این مجتمع‌ها تا نوروز تکمیل و راه‌اندازی می‌شود

افزایش مجتمع‌های بین‌ راهی در جاده‌ها

مسافران زیادی روزانه در جاده های کشور و به دلایل مختلف تردد می‌کنند که این افراد به استراحتگاه‌ها، سرویس‌های بهداشتی تمیز، پمپ‌های بنزین و گاز و واحدهای پذیرایی و اقامتی بین‌راهی احتیاج دارند؛ نیازی که تا همین چند سال اخیر چندان مورد توجه قرار نگرفته بود، اما از یکی دو سال گذشته در دستور کار مسئولان کشور قرار گرفته و در مسیرهای قم و قزوین نمونه‌هایی از این مجتمع‌های بین‌راهی استاندارد راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۷۷۸۶۶۲
افزایش مجتمع‌های بین‌ راهی در جاده‌ها

هم اکنون نیز مجتمع‌های زیادی در مسیرهای اصلی کشور در حال ساخت است که تعدادی از آنها در نوروز 94 راه اندازی و آماده خدمات رسانی به مسافران می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این‌که گردشگری در کشور ما طی دهه‌های گذشته جزو بخش‌های فراموش شده و مورد غفلت بود، به جام‌جم می‌گوید: از آنجا که این مهم در دستور کار مسئولان قرار نداشت، لوازم توسعه آن نیز مورد توجه قرار نگرفت، به‌ طور مثال در تهران طی 40 سال گذشته با وجود ایجاد صدها پل و برج و...، فقط یک هتل 5 ستاره احداث شد که نشان از اهمیت قائل نشدن مسئولان وقت به صنعت گردشگری است.

سعید شیرکوند با بیان این‌که یکی از الزامات توسعه گردشگری، ایجاد مجتمع‌های بین‌راهی است، می‌افزاید: البته طی سال‌های گذشته احداث این مجتمع‌ها بتدریج مورد اهمیت و توجه قرار گرفت، هرچند باز هم به طور اصولی، هدفمند و جامع به آن توجه نشد؛ حتی دولت‌های پیشین نیز طرح‌هایی را البته به‌طور ناقص در این زمینه اجرا و مجموعه‌هایی احداث کردند که از امکانات کاملی برخوردار نبود، به‌طور مثال برخی فقط شامل مکان سوختگیری و غذاخوری بود، یا اگر کامل‌تر می‌شد یک سرویس بهداشتی هم کنار آن قرار می‌گرفت. اما در دولت جدید با توجه به نگاه ویژه به صنعت گردشگری و ضرورت گسترش زیرساخت‌های آن، ایجاد مجتمع‌های بین راهی در تمام استان‌ها نیز به طور جدی و به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفت.

احداث مجتمع‌های بین راهی در تمام مسیرها

وی یادآور می‌شود که اکنون تقریبا در تمام شاهراه‌های اصلی کشور، مجتمع‌های بین‌راهی زیادی توسط بخش خصوصی و با مجوز و حمایت میراث فرهنگی در حال ساخت است که بخشی از آنها در نوروز 94 به بهره‌برداری می‌رسد و امیدواریم بخش عمده باقیمانده نیز تا پایان سال 94 تکمیل و راه‌اندازی شود.

به‌طور نمونه در جاده تهران ـ قم، پنج مجتمع اکنون در حال ساخت است که قرار شده یکی از آنها به نام زیتون برای نوروز آماده و افتتاح شود که در 25 کیلومتری قم واقع شده و مجتمعی بسیار زیبا با جاذبه‌هایی نظیر باغ پرندگان و گل و گیاه است. همچنین در مسیر پرترافیک و طولانی تهران ـ مشهد نیز سه تا چهار مجتمع در حال ساخت است که یکی از آنها در سال جدید و به احتمال قوی در نوروز افتتاح می‌شود.

معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره امکانات موجود در این مجتمع‌ها می‌گوید: امکاناتی که بتواند پاسخگوی نیازهای اولیه باشد همچون واحدهای پذیرایی برای رفع نیاز به غذا، سرویس بهداشتی، نمازخانه، پمپ بنزین و گاز در اولویت اول این مجتمع‌هاست و در وهله بعدی ساخت واحدهای اقامتی و هتل هم در کنار این مجموعه‌ها در دستور کار است. البته برخی از مجتمع‌های در حال ساخت اکنون احداث واحدهای اقامتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، به‌طور مثال مجموعه شبدیز در مسیر تهران ـ مشهد، همای سعادت در دلیجان استان مرکزی و دهبید در یزد که همگی قرار است در نوروز 94 افتتاح شود، واحدهای اقامتی و سوئیت‌هایی برای اقامت هم در مجموعه‌های خود احداث کرده‌اند.

شیرکوند با اشاره به این‌که مکان احداث مجتمع‌های بین‌راهی به خواست سرمایه‌گذاران و با راهنمایی میراث فرهنگی مشخص می‌شود، می‌افزاید: بخش خصوصی تاکنون استقبال خوبی از این طرح کرده است، به‌طوری که اکنون در تمام مسیرهای اصلی کشور مجتمع‌هایی در حال ساخت داریم که امیدواریم در سال آینده به بهره‌برداری برسد، هرچند با این وجود می‌توان گفت که هنوز در نیمه راه هستیم و باید این طرح با سرعت بیشتری پیگیری و اجرایی شود.

کاهش تصادفات

عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نیز با اشاره به این‌که در تمام دنیا رسم بر این است که در طول مسیرهای گردشگری محوطه‌ای به نام مهمانسراهای بین راهی احداث ‌کنند، می‌گوید: یک نوع از این محوطه‌ها دارای اماکن اقامتی است و رستوران، جایگاه عرضه سوخت، فروشگاه‌های خرید، سرویس‌های بهداشتی و دیگر مواردی که در بین راه نیاز است را رفع می‌کند. در برخی موارد هم اقامتگاه وجود ندارد و فقط محلی برای استراحت ماشین‌هاست.

به گفته اکبر غمخوار، تجربه نشان داده است که یکی از عواملی که در کاهش تصادفات نقش دارد، وجود همین مهمانسراهای بین‌راهی است، زیرا وقتی فرد خسته می‌شود برای استراحت مکانی را دارد تا انرژی دوباره بگیرد و فرایض خود را ادا کند، غذا بخورد، بنزین بزند، از سرویس بهداشتی مناسب استفاده کند و با خیال راحت به حرکت خود ادامه ‌دهد. بنابراین لازم است در سراسر کشور ما نیز در مسیرهای گردشگری این کار انجام شود که یک نمونه آن در جاده قم به‌طور آزمایشی و با همکاری و هماهنگی سازمان پایانه‌ها و سازمان میراث فرهنگی کشور انجام شده است و تعدادی هم در سراسر کشور با همکاری این دوسازمان در حال احداث است.

فاطمه مرادزاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها