13 اسفند، قطع روابط ایران و آفریقای جنوبی در مخالفت با تبعیض نژادی

امروز 13 اسفند 1393 هجری شمسی؛ 13 جمادی الاول 1436 هجری قمری؛4 مارس 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۷۶۸۰۵
13  اسفند، قطع روابط ایران و آفریقای جنوبی در مخالفت با تبعیض نژادی

هجری شمسی

13 اسفند 1294

محمدولی خان سپهدار تنکابنی با اخذ لقب «سپهسالار اعظم» از سوی احمد شاه به رئیس‌الوزرائی انتخاب شد.

13 اسفند 1299

هیأت وزیران رسماً لغو قرارداد 1919 را اعلام کرد.

13 اسفند 1342

ایران متعاقب سفر وزیر خارجه عراق به تهران حکومت جدید آن کشور را به رسمیت شناخت.

13 اسفند 1349

براساس گزارش ساواک، نماینده سرویس زیتون (سازمان موساد) در نامه‌‌ای به ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور از وی خواست در طرح انتقال یهودیان عراق که قرار است طی عملیاتی از بصره به داخل ایران و از ایران به اسرائیل انتقال داده شوند، با موساد همکاری نماید.

13 اسفند 1353

ایران و آمریکا یک قرارداد 15 میلیارد دلاری برای احداث 8 نیروگاه اتمی امضا کردند.

13 اسفند 1357

دولت ایران به سفارت آفریقای جنوبی اطلاع داد از آنجا که جمهوری اسلامی ایران سیاست تبعیض نژادی را مغایر اصول انسانی می‌داند، علاوه بر اینکه ارسال نفت به آن کشور را متوقف کرده در آینده نیز هیچ‌گونه رابطه سیاسی و اقتصادی و نظامی با آفریقای جنوبی نخواهد داشت.

هجری قمری

13 جمادی الثانی 11

امروز روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) براساس برخی از روایات است. حضرت زهرا(س) پس از رحلت رسول خدا(ص) از مردم آزار بسیار دید. ایشان پس از تحمل روزها بیماری، به پدر بزرگوار خود، ملحق شد. به وصیت آن حضرت، محل دفن وی مخفی می ‏باشد. گرچه اقوالی در این باره است، از جمله این که شیخ صدوق مرقد مُنوّر آن بانو را خانه آن حضرت می ‏داند که اکنون جزء مسجد می‏ باشد. این قول را دیگران نیز تایید کرده ‏اند.

میلادی

4 مارس 1857

معاهده پاریس میان فرخ خان امین الملک سفیر ایران ولرد کولی سفیر انگلستان در پاریس امضا شد. به موجب معاهد پاریس هرات و همه خاک افغانستان از ایران جدا شد.

4 مارس 1952

ارنست همینگوی نویسنده مشهور آمریکایی نگارش مشهورترین اثر خود پیرمرد و دریا را به پایان رساند. او در یادداشتی که برای ناشرش فرستاد، از این کتاب به عنوان بهترین اثر خود یاد کرده بود. کتاب پیرمرد و دریا جایزه ادبی پولیتزر را در 1953 به خود اختصاص داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها