بزرگان موسیقی از اصیل‌ترین ساز ایرانی و نوازنده آن سخن گفتند

گردهمایی شاگردان «ظریف»

هوشنگ ظریف:‌با تار آکروبات بازی می‌کنند

جام جم نوا:‌ هوشنگ ظریف گفت: متاسفانه امروزه نوازندگی تار عوض شده است. گاهی اوقات به دوستانم می‌گویم که با تار جدیداً‌ آکروبات بازی می‌کنند. تار مادر سازهای ایرانی است و به هر صورت باید اصالت این ساز حفظ شود.
کد خبر: ۷۷۵۶۳۰
هوشنگ ظریف:‌با تار آکروبات بازی می‌کنند

دومین نشست آموزشی پژوهشی موسیقی دستگاهی ایران عصر روز گذشته در فرهنگسرای ارسباران با حضور هوشنگ ظریف، داریوش طلایی، رامین جزایری و کیوان ساکت برگزار شد.
هوشنگ ظریف در ابتدای مراسم گفت: من 7 یا 8 ساله بودم که صدای ساز استاد مجد را از رادیو شنیدم و به این ساز علاقمند شدم در آن زمان زنده یاد خالقی که هنرستان موسیقی را تاسیس کرد از پنجم ابتدایی هنرجو می‌گرفت و من هم به همین واسطه وارد هنرستان شدم و راهی کلاس‌های موسی‌خان معروفی شدم و دوره لیسانس را هم نزد علی اکبر خان شهنازی گذراندم.
وی افزود: قطعات آقای وزیری را هم در آن زمان می‌زدم و در همان موقع از کشورهای مختلف می‌آمدند و بعضاً آثار ما را ضبط می‌کردند. من از همان ابتدا هم علاقمند به این ساز بودم و هم تدریس آن را دوست داشتم اما در آموزش موسیقی چیزی که مهم است اهمیت ردیف است. ردیف الفبای موسیقی ماست و هر کس که می‌خواهد تار کار بکند باید آن را بدانند. ظریف با اشاره به خاطره‌ای از دوران هنرستان گفت: در آن زمان اساتید جمع شده بودند تصمیم بگیرند کدام ردیف را چاپ کنیم که نهایتا با تصمیم‌گیری جمعی و با توجه به این که ردیف موسی خان معروفی از همه کامل‌تر بود همین ردیف چاپ شد.
وی افزود: تار به نظر من مادر سازهای ایرانی است، صدا و حالت آن واقعاً کامل است در گشته وقتی اساتید بداهه نوازی می‌کردند سریع متوجه می‌شدیم که چه دستگاه و چه گوشه‌ای نواخته شده اما در عین حال خلاقیت هم درون آن فراوان بود. متاسفانه امروزه نوازندگی تار عوض شده. دوستانم گاهی به شوخی می‌گویند با تار جدیداً‌ آکروبات بازی می‌کنند و دوست دیگری هم به شوخی می‌گفت: کباب سیخ می‌کنند به هر صورت باید اصالت ساز تار حفظ شود. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها