برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح پنجشنبه

اثر تحریم ها در توفیقات اقتصادی

پوتین پس از آن که غرب تحریم‌های سختی را علیه کشورش وضع کرد در صدد بر آمد تا راه‌های مقابله با آن را بیابد و اکنون پس از گذشت چند ماه از تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا به فکر ایجاد یک ارز واحد با کشورهای شوروی سابق و متحد مسکو افتاده است.
کد خبر: ۷۸۲۳۲۸
راه‌های مقابله با تحریم‌ها و تهدیدات غرب علیه شرق

به گزارش جام جم آنلاین اوکراین و انقلاب مخملینی که از سوی غرب و آمریکا هدایت در این کشور ایجاد شد، منجر به یک جنگ داخلی در این کشور شد در یک سو هواداران روسه در اوکراین قرار گرفتند و در سوی دیگر آنهایی که به آمریکا و غرب گرایش داشتند صف آرای کردند.

اکنون مدت‌هاست در این کشور جنگ داخلی به وجود آمده است و دخالت‌های کشورهای اروپایی وآمریکا در این کشور به اختلافات و جنگ داخلی دامن می‌زند.

روسیه با اوکراین که مرزهای مشترک طولانی دارد و چندین سال پیش از این هم بخشی از سرزمین شوروی سابق بود، نمی‌تواند یک دولت غربگرا را کنار خود تحمل کند، پیشروی ناتو و غرب به سوی روسیه واکنش‌هایی را هم از سوی مسکو به همراه خواهد داشت.

به همین خاطر غرب برای این که روسیه را تحت فشار قرار دهد تا از اوکراین چشم پوشی کند، دست به تحریم‌های گسترده اقتصادی و سیاسی علیه مسکو زد.

این تحریم‌های گسترده و سخت باعث شد تا روسیه اقداماتی را برای خروج از تبعات تحریم‌ها انجام دهد و اکنون پوتین از کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی درخواست کرده است تا با ایجاد یک اتحادیه ارزی مشترک به مقابله با تحریم‌های غرب بپردازد.

روسیه اگر بخواهد با تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا مبارزه کند، علاوه بر کشورهای شوروی سابق، باید با دیگر کشورهایی که در منطقه منافع مشتردارد هم متحد شده تا قدرت اقتصادی و سیاسی این اتحادیه افزایش یابد.

جمهوری اسلامی ایران کشوری است که اکنون به خاطر فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود با تحریم‌های غرب روبرو است.

ظرفیت‌های اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه و ویژگی‌های جفرافیایی، به اضافه گاز و نفت فراوان این پتانسیل قوی را به وجود آورده است که بتواند در مقابل این تحریم‌ها که بیش از 30 سال است علیه ایران وضع شده مقاومت کند.

ایران و روسیه در یک نقطه مهم مشترک هستند و آن تحریم‌هایی است که غرب علیه این دو کشور اتخاذ کرده است.

چرخش روسیه از غرب به شرق می‌تواند راه مقابله مسکو با فشارها و تحریم‌هایی باشد که آمریکا علیه کرملین وضع کرده است.

استفاده از ظرفیت‌های بالای دو طرف به طور مشترک و ایجاد خط مستقیم مبادلات اقتصادی میان کشورهای متحد منطقه‌ای، گسترش مناسبات سیاسی میان دو کشور ایران و روسیه و بین کشورهای متحد منطقه‌ای، سفر مقامات ارشد دو کشور و... تنها بخشی از اقداماتی است که می‌تواند توطئه و تحریم‌های غرب را خنثی کند.

همچنین وجود پیمانی به نام شانگ‌های و کارآمدتر کردن می‌تواند راه دیگر برون رفت از فشارهای غرب باشد. پذیرش رسمی جمهوری اسشلامی ایران در این پیمان می‌تواند سرمایه‌ای برای پیمان شانگ‌های باشد.

هر چند خبرهایی به گوش رسیده است که کشورهای عضو پیمان به ویژه روسیه موافق پیوستن ایران به این اتحادیه هستند اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

برخی کشورهای حوزه آسیای میانه و قفقاز پس از فروپاشی شوروی سابق گرایش‌های غرب گرایانه پیدا کردند. این امر برای آمریکا حیاط خلوتی در منطقه ایجاد کرده است. گسترش ناتو به سوی شرق به خاطر هم مرز بودن با برخی از این کشورها، علاوه بر حضور نظامی در منطقه تأثیرات فرهنگی را هم به همرا داشته است.

غرب، تنها به ناتوی نظامی بسنده نکرده و ناتوی فرهنگی را هم در دستور کار خود دارد، علاوه بر آن اکنون با تحریم و فشارهای اقتصادی به ناتوی اقتصادی هم می‌پردازد.

یکی از راه‌هایی که می‌توان درمقابل فشارهای اقتصادی غرب مقابله کرد ایجاد اوپک گازی بود که رهبر معط انقلاب اسلامی آن را پیشنهاد دادند.

ایران و روسیه دو کشوری هستند که بیشترین ظرفیت گازی دنیا را دارند. ایران به تنهایی بیشترین ذخایر گازی دنیا را در خود دارد و روسیه هم در رده دوم قرار دارد. اکنون که با توطئه غرب قیمت نفت با کاهش چشم گیری روبرو شده است، گاز که به عنوان یک سوخت و انرژی مهم و استراتژیک به حساب می‌آید می‌تواند ابزاری برای تهدید غرب باشد که در دست ایران و روسیه است. تشکیل اوپک گازی می‌تواند گامی بزرگ برای مقابله با تحریم‌ها و تهدیدات غرب باشد.

برای مقابله با این همه هجمه غرب اتحادیه‌ای منسجم و مقتدر نیاز است تا بتوان در مقابل هجوم غرب ایستادگی کرد و آن را به عقب راند.

محمد صفری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
۰
۰
همه اروپا دست به دست هم دادند یورو را خلق كردند ولی در برابر دلار كمرشان خم شد
حالا تو روسی تركمن چای می خوای با یه مشت كشور فقیر بالكانی با دلار و یورو بجنگی! زهی خیال باطل
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
۰
۰
اصلا با نظر محسن موافق نیستم ظاهرا ایشان اصول اولیه علم اقتصاد را بدرستی نمیشناسد به نظرم گام اول آقای پوتین گام مثبتیست و ما هم می توانیم با شكل دادن چنین رویه ای دست اروپا رو در كشورمان برای رابطه اقتصادی دراز كنیم بدانید اونها برای ورود به بازار تشنه ایران لحظه شماری میكنن. ما با خرید كالای ملی و حمایت از صنعت و كشاورزی خودمان به راحتی میتونیم با تحریم مبارزه كنیم ونیز با شكل دادن معاهدات ارزی با دیگر كشورها دلار رو حذف كنیم اروپا هم كه الان مشكل داره بخاطر اینه كه وامهای سنگینی از امریكا و دراصل یهودی ها گرفته و امروز كمرش زیر بار تعهدات خرد شده همچنین در رفتارهای اقتصادی و سیاسی خودشون رو به یك كشور بازنده در عرصه جهانی بنام آمریكا وصل كردن لذا با هم یك سرنوشت پیدا كردن از طرفی ظهور اقتصادهای نو نظیر چین كار را بسیار دشوار كرده.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۱
۰
۰
اوپك گازی یك راه حل خوب و یك برگ برنده میتونه باشه در دست مقامات ایران و روسیه ولی تا زمانی كه بعضی از دولتمردان ایرانی شكوفایی اقتصادی رو اونور مرزها میبینن نمیشه كاری انجام داد
سالها دل طلب جام جم از ما میكرد
انچه خود داشت زبیگانه تمنا میكرد
نرم افزار موبایل
-
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
۰
۰
شاید روزی با امریكا وارد جنگ بشویم زیرا امریكا خوی جهانخواری داره امیدوارم انروز جوانان غیرتمند ما درس خوبی به انهابدهند

نیازمندی ها