مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور:

حذف یارانه ثروتمندان سرعت می‌گیرد

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقتصادی از توافق دولت و مجلس درباره تعیین تکلیف حذف یارانه نقدی ثروتمندان قبل از تصویب نهایی بودجه سال 94 خبر داد و گفت: حذف یارانه ثروتمندان سرعت می‌گیرد.
کد خبر: ۷۷۳۵۸۵
حذف یارانه ثروتمندان سرعت می‌گیرد

مسعود نیلی دیروز در نشست خبری که در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان این‌که هدفمندی یارانه‌ها با کسری درآمد مواجه است، افزود: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی هم دچار کاهش شده است.

وی ادامه داد: تا زمان تصویب نهایی، یک توافق بین دولت و مجلس در مورد هدفمندی یارانه صورت می‌گیرد و برای حذف یارانه‌بگیران باید بعد خانوار و محل زندگی و برخی مسائل مورد بررسی قرار گیرد.

نیلی در پاسخ به پرسشی درباره طرح مجلس برای حذف یارانه نقدی برای درآمدهای بالای 2.5 میلیون تومان این‌طور اظهار کرد که سوال اینجاست اگر درآمد خانواری دو میلیون و 470 هزار تومان باشد یا آن‌که درآمد خانواری دو میلیون و 510 هزار تومان باشد تکلیف یارانه آنها چه می‌شود؟

این مقام مسئول تصریح کرد: برای یارانه نقدی باید ملاحظات مختلفی در نظر گرفته شده و تمام جوانب بررسی شود.

وی گفت: قرار است علی ربیعی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی جزئیات و سیاست مربوط به یارانه نقدی را اعلام کند.

نیلی گفت: سیاستی در کشور اعمال شده که تغییر آن مشکل است، اگر از اول یارانه‌ای پرداخت نشده بود می‌شد کاری کرد، اما در زمان حاضر باید به ملاحظات و مسائل زیادی توجه کرد.

وی تاکید کرد: بودجه هدفمندی یارانه‌ها باید متوازن باشد زیرا دولت نمی‌خواهد از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه استقراض و در عین حال قصد ندارد هدفمندی یارانه‌ها را با کسری اجرا کند.

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقتصادی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با محسوس نبودن سیاست‌های ضدرکود دولت یازدهم در بازار، گفت: سیاست‌های مدیریت منابع در دوران وفور در ایران، روسیه و ونزوئلا کاملا مشابه بود، اما اکنون وضع اقتصادی ونزوئلا بسیار‌ آشفته است و تورم این کشور در حال سه‌‌رقمی شدن است.

وی اضافه کرد: از آنجا که در 15 ماه گذشته تورم کنترل و سود بانکی مثبت شد و با وجود کاهش قیمت نفت ما مسیر آرام و روبه‌رشدی را طی می‌کنیم، اقتصاد ما شبیه ونزوئلا نشد؛ کاهش تورم از 40 درصد به 15 درصد رشد اقتصادی مثبتی را ایجاد کرد. اما اگر تورم ما به ‌طور متوسط در 35 درصد باقی می‌ماند امسال تورم بزرگی را تجربه می‌کردیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار جام‌جم مبنی بر این‌که اولویت اقتصادی دولت در سال آینده چه خواهد بود، افزود: ما جوانه‌ای به نام رشد اقتصادی و کاهش تورم را توانستیم با حداقل شرایط رقم بزنیم. همه بدنه دولت تمام تلاششان را می‌کنند که این جوانه به یک درخت پربار تبدیل شود.

امضای 21 اقتصاددان پای جمع‌بندی کنفرانس

نیلی با تشریح نتایج همایش اقتصاد ایران که روزهای چهاردهم و پانزدهم دی برگزار شد، افزود: در این همایش مهم‌ترین مسائل و چالش‌های اقتصاد ایران شناسایی و برای آنها راه‌حل ارائه شد و نخستین‌بار جمع‌بندی آن به امضای 21 اقتصاددان کشور رسید.

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقتصادی، تغییر نکردن خالص اشتغال کشور در سال 83 تا 93 و روند بدتر شدن شرایط رفاهی خانوارها از سال 86 به بعد را از جمله دغدغه‌های اقتصاد ایران دانست و افزود: هر چند باید براساس سند چشم‌انداز، ایران در سال 1404 به لحاظ اقتصادی، علمی و فناوری رتبه نخست منطقه غرب آسیا باشد، اما از سال 84 که آغاز برنامه چهارم توسعه است تا سال 90 با وجود پیش‌بینی رشد اقتصادی 8 درصدی میانگین رشد اقتصادی 4.3 درصد را داشته‌ایم ضمن آن‌که در سال‌های 91 و 92 نیز رشد اقتصادی منفی داشتیم.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بویژه در کاهش و قطع وابستگی اقتصاد کشور به درآمد نفت، تصریح کرد: هر چه وابستگی به درآمد نفت بیشتر باشد اقتصاد ما آسیب‌پذیرتر خواهد بود.

یارانه به زوج‌های جوان غیر نیازمند تعلق نمی‌گیرد

رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها چگونگی اقدام زوج‌های جوانی که بعد از ثبت‌نام مجدد متقاضیان دریافت یارانه نقدی، یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند و شرط لازم برای قرار گرفتن آنها در فهرست یارانه‌ بگیران را اعلام کرد.

اکبر ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که مشکلی که ممکن است برای برخی از زوج‌های جوان بعد از ثبت‌نام مجدد در فروردین امسال برای دریافت یارانه ایجاد شده باشد، دو حالت دارد، اظهار کرد: اگر هر یک از زوجین همراه خانواده‌های خود ثبت‌نام کرده باشند، اکنون برای جدا کردن یارانه خود مشکلی نداشته و می‌توانند جدا شوند و در قالب سرپرست جدید یارانه دریافت کنند، در عین حال که بخش زیادی از آنها نسبت به این مورد اقدام کرده‌اند.

وی مورد دوم را مربوط به زوج‌هایی دانست که در زمان ثبت‌نام همراه خانواده‌های خود ثبت‌نام نکرده‌اند و توضیح داد: در این حالت اگر زوج‌ها نیاز به دریافت یارانه داشته باشند باید با مراجعه به فرمانداری و بخشداری‌ها در استان‌های محل زندگی، مراحل ثبت‌نام را انجام دهند تا بررسی لازم در مورد آنها در کمیسیون ماده (10) انجام شود.

به گفته ایزدی، در صورتی که کمیسیون ماده (10) متقاضیان را نیازمند دریافت یارانه تشخیص دهد حتما به سامانه سازمان هدفمندی وصل شده و یارانه آنها واریز می‌شود، همان‌طوری که تاکنون هم تعداد زیادی از آنها وصل شده‌اند.

رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره این‌که بنابر اعلام زوج‌ها با وجود طی مراحل ثبت‌نام در فرمانداری‌ها، با گذشت چند ماه هنوز موفق به جداسازی یا دریافت یارانه نشده‌اند، گفت: این افراد نیز از دو حالت خارج نیستند؛ اول این‌که هنوز نتیجه بررسی کمیسیون ماده (10) برای تشخیص نیازمندی زوج به یارانه، به سازمان هدفمندی اعلام نشده است، زیرا اگر نتیجه از طریق این کمیسیون، بخشداری و فرمانداری استان‌ها به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده باشد، اکنون به سیستم وصل شده‌اند و یارانه آنها واریز می‌شود.

وی ادامه داد: حالت دیگر این است که اصلا امکان دارد کمیسیون تشخیص دهد زوج متقاضی نیازمند و مستحق دریافت یارانه نقدی نیست؛ بنابراین علت واریز نشدن یارانه به حساب آنها همین است و یارانه‌ای به آنها تعلق نخواهد گرفت.ایزدی در مورد میزان انصراف‌دهندگان از یارانه نقدی با اعلام این‌که آمار دقیقی از انصراف‌دهندگان در اختیار ندارد، یادآور شد که روند انصراف از دریافت یارانه همچنان ادامه دارد.

محمدحسین علی‌اکبری - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها