مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور:

حذف یارانه ثروتمندان سرعت می‌گیرد

رئیس دیوان محاسبات کشور بااشاره به تکلیف قانونی دولت در حذف ۱۰ میلیون نفر از ثروتمندان یارانه بگیر گفت:با این اقدام می توان در سال ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به نظام سلامت اختصاص داد.
کد خبر: ۷۶۲۴۹۰
حذف ثروتمندان یارانه بگیر درآمد 5400 میلیارد تومانی را به دنبال دارد

به گزارش واحد مرکزی خبر، امین حسین رحیمی به عنوان یکی از سخنرانان پیش از خطبه های نمازجمعه تهران به اقدامات این دیوان در جلوگیری از تخلفات اداری اشاره کرد و گفت: نبود بودجه ریزی عملیاتی از عوامل اصلی تخلفات اداری است که مانع توسعه و پیشرفت در مقایسه با هزینه بودجه کلان در کشور می شود.

وی افزود: اکنون بیش از 80 درصد بودجه عمومی کشور صرف امور جاری می شود درحالیکه بیش از 10 سال است که دولت ها مکلف به بودجه ریزی عملیاتی هستند اما تاکنون این اقدام انجام نشده است و نرخ خدمات سازمان ها و دستگاه های دولتی محاسبه نمی شود و کشور گران اداره می شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور، با اشاره به وجود تحریم های ظالمانه و توطئه کاهش قیمت نفت گفت: باید قیمت تمام شده خدمات و کالاها را محاسبه کنیم و براساس آن به آنها بودجه اختصاص دهیم.

رحیمی قطع وابستگی هزینه های جاری به نفت، بی انضباطی مالی و فساد اداری، استفاده از سیستم های الکترونیکی، برخورد با متخلفان در رده های مختلف و برخورد قاطع و به موقع با متخلفان را از عوامل مهم در جلوگیری از فساد اداری برشمرد و افزود: اگر در قطع وابستگی به نفت و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری تاکنون عمل می شد اکنون مشکلات کنونی را نداشتیم.

وی گفت: به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده ایم تا هزینه های جاری متکی بر نفت را در بودجه سال‌ آینده قطع کند تا درآمدهای نفت صرف عمران و توسعه کشور شود.

قطع یارانه افراد ثروتمند

رحیمی با بیان اینکه طبق قانون هدفمندی یارانه ها باید مبلغی از افزایش قیمت ها صرف نظام جامع تامین اجتماعی شود تا دولت به طور مناسب طرح تحول نظام سلامت را اجرایی کند ، افزود: با قطع یارانه افراد ثروتمند در سال 5 هزار و 400 میلیارد تومان می توان به نظام سلامت اختصاص داد تا دیگر بیماران دغدغه ای جز گذراندن دوران درمان نداشته باشند.

رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: دولت باید از قطع یارانه این افراد نگران نباشد و یارانه 10 میلیون نفر از افراد ثروتمند را قطع کند چراکه این تکلیف قانونی است.

رحیمی با اشاره به اینکه توسعه کشور با بودجه اختصاصی، تناسب ندارد، گفت: بی انضباطی مالی و فساد اداری نیز یکی از علل فساد در نظام اداری است.

بیت المال تضییع نشود

رحیمی، با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم بیت المال تضییع شود و باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود، افزود: یکی از علل بروز تخلفات اداری و فساد، ضعف کنترل های داخلی است و پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی به علت نبود کنترل داخلی در بانک ها و جلوگیری از تبانی بوجود آمد.

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: دیوان محاسبات کشور ضعف کنترل داخلی در 540 دستگاه اجرایی را احصاء و آنها را به مسئولان دستگاه ها یادآوری کرده است .

رحیمی استفاده از سیستم های الکترونیکی را مانع جدی در بروز تخلفات به ویژه تخلفات و فرار مالیاتی دانست و افزود: اکنون حدود 20 درصد از ثرورتمندان مالیات پرداخت نمی کنند.

وی با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی در حال نهایی شدن است، گفت: دیوان محاسبات نیز سامانه نظارت الکترونیکی را راه اندازی کرده است و همه اقدامات مالی دستگاه ها را از این طریق رصد می کند تا مانع بروز تخلفات شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها