جام جم سرا: دختری ۲۲ساله‌ام که تا به حال خواستگاران زیادی داشته‌ام، اما پدرم به همه آن‌ها جواب منفی می‌دهد و اصلاً هم با من درباره آنها حرف نمی‌زند. چه کنم؟ راهنمایی کنید.
کد خبر: ۷۷۲۸۴۱
پدرم هر چه خواستگار دارم رد می‌کند!

پاسخ مشاوره: اگرچه اطلاعات کمی در اختیار ما قرار داده‌اید، ابتدا علل احتمالی رفتار پدرتان را دسته‌بندی و در ‌‌نهایت راهکار پیشنهادی را بیان می‌کنیم. البته در این‌جا فرض را بر این گذاشتیم که شرایط خواستگارانتان مناسب شماست و پدرتان بدون دلیل منطقی به آن‌ها پاسخ منفی می‌دهد.


علل سختگیری والدین در ازدواج

۱- اولین عاملی که ممکن است باعث بروز چنین رفتاری از سوی پدرتان شود، «وابستگی» او به شماست. بخصوص اگر روابط پدر و مادرتان چندان مطلوب نباشد و یا تک فرزند باشید، رفتن شما از منزل پدری به معنای تنهایی وی خواهد بود.


۲- گاهی اوقات والدین، فرزندان خود را جزو مایملک خود می‌دانند! در صورتی که شخصیت پدر شما خودمحور باشد و فکر کند که برای تصمیمگیری درباره فرزندش، به مشورت (حتی با خود او) نیاز ندارد؛ چنین شرایطی بروز می‌کند. در واقع والدین خود محور از سلیقه خود بهره می‌برند و داماد یا عروس باید بیشتر مورد پسند آن‌ها باشد تا فرزندشان.


۳- در صورتی که والدین، شخصیتی سختگیر وکمال‌گرا داشته باشند نیز نمی‌توانند مورد ایده آل خود برای ازدواج با فرزندشان را به راحتی پیدا کنند.


۴- عامل دیگری که باعث بروز این رفتار می‌شود، «ترس» است. افزایش آمار طلاق در جامعه و مشاهده شکست اطرافیان در حوزه زناشویی، احتمالاً موجب ترس پدرتان از ازدواج شما شده است. به همین دلیل سعی می‌کند با اجتناب یا به تأخیر انداختن ازدواج شما، احتمال بروز طلاق را کاهش دهد.


۵- گاهی مشکلات مالی و هزینه‌های ازدواج، باعث ترس و دوری گزیدن والدین از امر ازدواج فرزندان می‌شود.


۶- عامل مهم دیگری که ممکن است باعث امتناع پدرتان از ازدواج شما شود، این است که پدر استحکام روانی و رفتاری مورد نیاز برای ازدواج را در فرزندش نمی‌بیند؛ به عبارت دیگر، به دلیل وجود نپختگی در رفتار‌هایتان، او شما را آماده رویارویی با چالش‌های ازدواج نمی‌داند؛ برخی از این رفتار‌ها می‌تواند شامل وابستگی شما به خانواده، مسئولیت پذیری پایین، زود رنجی و حساسیت عاطفی بالا، نداشتن توانمندی در برخی مهارت‌های خانه‌داری و... باشد که حتماً باید توسط شما اصلاح شود.


چه باید کرد؟

بهترین رفتار این است که کاملاً محترمانه و با حفظ حریم‌ها، این موضوع را با پدرتان در میان بگذارید. علت امتناع وی را جویا شوید و در یک گفت‌و‌گوی صمیمی پدر را متقاعد کنید که راهکارهای بهتری نیز برای حل مسائل وجود دارد.
چنانچه صحبت درباره ازدواج از طرف یک دختر در خانواده شما پسندیده نیست، توصیه می‌شود از افرادی که با پدرتان ارتباط بهتر و راحت‌تری دارند (از نظر انتقال مطلب و نفوذ کلام) مانند مادر، برادر، عمه و یا عمو کمک بگیرید. البته بهتر است انتخاب هر کدام از این افراد با اطلاع مادرتان باشد.
همچنین لازم است قبل از گفت‌و‌گو، مطالبی که احتمالاً بین شما و یا شخص مدنظر و پدرتان پیش خواهد آمد، از نظر نحوه شروع گفت‌و‌گو، هدف‌گزینی، نتیجه‌گیری و حتی مکان و زمان مناسب را بررسی کنید و در صورت لزوم برای تنظیم مطالب از کمک یک مشاور بهره گیرید. (مریم اسودی - کار‌شناس ارشد مشاوره خانواده/خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
فریبا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
۰
۶
من نمیدونم چرا خانواده ها این جوری رفتار می كنن و حق انتخاب رو به دختراشون نمیدن خانواده منم همینطور هستند هیچی هم نمیشه بهشون گفت
ت
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
۰
۴
یه زمانی میرسه كه دیگه یه دونه خواستگارم نداری، اون موقع میدونه چیكار كرده.................دیدم كه میگما
بتا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
۰
۳
حالا اگه پدر یا مادر خودشون بیوه بشن ببینین برای خودشون چه آستینی بالا می زنن ...
ویدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
۰
۳
من 28 سالمه مامانم هرچی خواستگار میاد رد می كنه خیلیاشم اصلا به من نمیگه وقتی میگم میگه زوده ازدواج كنی.........اگه چیزی بهش بگم الم شنگه به پا میكنه..................آخه من چیكار كنم
تینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
۰
۲
بتا آی گفتی با نظرت كاملا موافقم، مامان من همین الان دلش میخواد دوباره ازدواج كنه ولی منو كه مجردم شوهر نده........
عارفه
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
۲
۰
آقا من چی كار كنم ۱۲سالمه پسر خالم ازم خاستگاری كرد تو رودرواسی گیر كردم

نیازمندی ها