گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

شبح تجزیه بر فراز یمن

روز گذشته برخی منابع خبر دادند که عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن تاکنون دوبار تلاش کرده است فرار کند. چند روز پیش نیز در خبرها آمده بود، منصور هادی دچار مرگ مغزی شده و حال او وخیم گزارش می‌شود.
کد خبر: ۷۷۲۱۷۷
جلوگیری از فرار رئیس‌جمهور‌ مستعفی یمن

حتی خبرهایی درباره فوت وی نیز انتشار یافت که بلافاصله تکذیب شد. عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهوری یمن سه هفته پیش از مقام خود استعفا کرد و اکنون تحت مراقبت گروه حوثی‌هاست. یمن در ماه‌های اخیر دستخوش ناآرامی‌های گسترده شد و پس از اعتراضات مردمی، «جنبش انصارالله» کنترل پایتخت این کشور را به دست گرفت.

آنچنان که از خبرها برمی‌آید، وخامت حال منصور هادی بهانه‌ای بیش نبوده است تا او به این وسیله بتواند به منظور درمان از صنعا خارج شود. منابع نزدیک به حوثی‌ها با تائید این امر می‌گویند چنین خبری از ابتدا صحت نداشته است. بخصوص این‌که چنین خبری نخستین بار از سوی خانم نادیه السقاف، وزیر تبلیغات دولت برکنار شده منصور هادی بیان شده بود. حوثی‌ها می‌گویند نگران آن هستند که منصور هادی با فرار به خارج از کشور یا رفتن به جنوب، قبایل طرفدار خود را به تجزیه این کشور و شروع یک جنگ داخلی تمام عیار تشویق کند. شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه شب با صدور بیانیه‌ای خواستار بازگرداندن منصور هادی به قدرت شد و از حوثی‌ها خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند. حوثی‌ها با رد چنین پیشنهادی به این شورا گفتند طرف‌های خارجی حق دخالت در امور داخلی این کشور را ندارند.

روز سه‌شنبه، پایگاه خبری «24» امارات به نقل از یک منبع یمنی نزدیک به «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن اعلام کرد: منصور هادی به‌دلیل شدت بیماری، در حالت «مرگ مغزی» فرو رفته است. این نشریه همچنین به نقل از خانم نادیه السقاف، وزیر تبلیغات دولت برکنار شده منصور هادی افزود که وی با رئیس‌جمهور مستعفی یمن در منزلش دیدار کرده و او شرایط وخیمی دارد. همین پایگاه خبری در گزارش دیگری به نقل از عبدالکریم شیبانی خبرنگار تلویزیون آزاد صنعا افزود، خبرهایی از فوت منصورهادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن که از بیماری قلبی رنج می‌برد، منتشر شده است. پس از سقوط علی عبدالله صالح در سال 2011 منصورهادی به ریاست جمهوری یمن منصوب شد.

گروه انصار الله طی روزهای گذشته برای اداره امور کشور کمیته‌ای عالی مرکب از 15 عضو تشکیل داد. وظیفه این کمیته پیشبرد امور کشور تا تشکیل نهادهای دولتی رسمی بر اساس بیانیه قانون اساسی جدید عنوان شده است. ریاست این کمیته برعهده محمدعلی الحوثی از اعضای برجسته جنبش حوثی‌هاست.

جنبش حوثی‌ها اکنون در کنار سامان دادن به کارهای روزمره کشور می‌کوشند به لحاظ نظامی خود را برای مقابله با توطئه‌های احتمالی آینده تجهیز کند. برهمین اساس اعلام شد حوثی‌ها با در اختیار گرفتن یک محموله سلاح که وارد بندر حدیده واقع در ساحل دریای سرخ شده است، صاحب سه فروند جنگنده «سوخو» شدند. البته برخی منابع خبری عربی این تعداد را تا 14 فروند ذکر کردند. اما شبکه اسکای نیوز به نقل از منابعی که نخواست نامشان فاش شود، نوشت: کشتی «شارمن» روز دوشنبه از اوکراین وارد بندر حدیده یمن شد که حامل مقادیر زیادی سلاح ساخت روسیه بود. گفتنی است این محموله سلاح در چارچوب قراردادی که مقامات یمنی در سال 2009 امضا کردند وارد این کشور شده است.

درگیری‌های جدید

جنبش انصارالله روز سه‌شنبه پس از توافق با شیوخ قبایل استان الزاهر در استان البیضاء با حمایت ارتش وارد این استان شد. ارتش یمن از آذر ماه گذشته همکاری خود را با نیروهای جنبش انصارالله برای نبرد با القاعده در این کشور آغاز کرد. برخی مناطق جنوبی یمن از مدت‌ها پیش صحنه فعالیت گروه تروریستی القاعده است. گفته می‌شود اکنون تروریست‌های داعش درصدد ورود به استان‌های جنوبی یمن از طریق مرزهای دریایی این کشور هستند.

روزنامه الیمن الیوم به نقل از منابع نیروهای گارد ساحلی یمن دیروز گزارش داد، دو قایق حامل 40 تروریست داعش در منطقه راس الکلب پهلو گرفت که سرنشینان آن از طریق زمینی به مکان نامعلومی انتقال داده شدند. یک منبع امنیتی یمنی به این روزنامه گفت: قبلا هواپیماهای ترکیه تروریست‌های داعش را به عدن منتقل می‌کرد اما پس از افشای این واقعیت، نیروهای امنیتی یمن افرادی را که با پروازهای ترکیه وارد عدن می‌شوند تحت نظر گرفتند و این امر موجب شد تروریست‌های داعش از این پس از طریق دریا وارد یمن شوند.

در یک تحول دیگر، دیروز قرار بود وزرای عضو شورای همکاری خلیج فارس یک نشست مشورتی درباره اوضاع یمن برگزار کنند اما این نشست به تعویق افتاد. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در این باره گفت: تصمیم بر آن شدکه نشست فوق‌العاده وزرای خارجه اتحادیه عرب که قرار بود روز چهارشنبه با محوریت اوضاع یمن برگزار شود، به تعویق بیفتد. پیشتر گفته شده بود هدف از برگزاری این نشست اعمال تحریم اقتصادی علیه یمن به‌دلیل قدرت گرفتن انصارالله در این کشور است. آخرین خبرهای مربوط به یمن حکایت از درگیری‌های شدید بین برخی قبایل با نیروهای انصارالله در استان‌های البیضاء در مرکز و ارحب در شمال صنعا داشت. همچنین گفته شد براثر یک حادثه تروریستی روز گذشته محمد عثمان الزهراوی سرهنگ عالی رتبه سازمان اطلاعات یمن ترور شد. وی که در حال بازگشت به خانه خود بود، از سوی افراد ناشناسی به رگبار بسته شد. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها