لیگ ملی بسکتبال با پرسش‌ها و ابهام‌های بسیارش به پایان رسید و بازیکنان بسکتبال ایران از دوشنبه، بازی‌های لیگ حرفه‌ای را آغاز کردند؛ بازی‌هایی که مشخص نیست بعد از بازی‌های فرسایشی لیگ ملی، چه تاثیری بر روند بسکتبال ایران می‌گذارد. مهم‌ترین تفاوت این بازی‌ها، حضور بازیکنان خارجی است، اما آیا بازیکنان خوب خارجی به لیگ حرفه‌ای می‌آیند؛ پرسشی است که اهالی بسکتبال از یکدیگر می‌پرسند.
کد خبر: ۷۷۲۱۴۷
مدعیان با چراغ خاموش

نبود بازیکن خوب خارجی در این فصل سال، از ابهامات بزرگ لیگ حرفه‌ای است؛ لیگی که باید نقصان‌های لیگ قبلی را جبران کند و کیفیتی به مراتب بالاتر از دوره پیش داشته باشد. هر چند نگاهی به بازیکنان تازه‌وارد خارجی برخی تیم‌ها تاکنون این حس را منتقل نکرده است. بودجه‌ای هم که تعدادی دیگر از تیم‌ها برای استخدام بازیکن خارجی کنار گذاشته‌اند در حدی نیست که بتوان تفاوت آنچنانی بین تیم‌ها احساس کرد، بنابراین تا نیم فصل نخست پیکارهای لیگ حرفه‌ای نباید انتظار کار خاصی از تیم‌ها با بازیکنان خارجی آنها داشت.

تیم بسکتبال شهرداری گرگان که لیگ ملی را با مشکلات فراوان به پایان برد یکی از تیم‌هایی است که زودتر از بقیه اقدام به استخدام بازیکن خارجی کرد. اسدالله کبیر سرمربی تیم، بازیکنی سی و شش ساله را برای پست پنج تیم شهرداری برگزید. یک بازیکن هم برای پست یک تیم می‌آید. کبیر در انتخاب بازیکنان خارجی به مقدار تعیین شده بودجه از سوی باشگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: بودجه‌مان زیاد نیست، اما خواستیم بازیکنانی بگیریم که این فصل خانه‌نشین نبوده‌اند و بازی کرده‌اند. دو بازیکن ما تا چند هفته پیش در لیگ‌های دیگر به میدان رفته‌اند.

ساموئل هاسکین، بازیکن سی و شش ساله آمریکایی ـ لیبریایی است که سابقه بازی در تیم ملی لبنان را دارد و چند فصل پیش برای شهرداری هم بازی می‌کرد. این بازیکن 206 سانتی‌متری در فصل 11ـ2010، 14 بازی برای شهرداری گرگان انجام داد که متوسط 26 امتیاز، 14 ریباند و دو پاس گل برای این تیم به دست آورده بود. هاسکین در فاصله این سال‌ها برای تیم‌های زمالک مصر، مارینوس ونزوئلا، نفت الجنوب عراق، جیلین تایگرز چین و شامفیل لبنان بازی کرده است. او سابقه بازی در کشورهای کرواسی، روسیه، یونان و ایتالیا را هم دارد.

با وجود این، حضور دیرهنگام بازیکنان خارجی در تیم‌های لیگ حرفه‌ای مانع از آن می‌شود این تیم‌ها با هماهنگی مناسبی وارد بازی‌ها شوند. مشکلات مالی و ناهماهنگی در تصمیم‌گیری بویژه از این بابت که همه کارها و مکاتبات باید به لحظه آخر موکول شود، از مسائل تیم‌ها در راه بکارگیری بازیکنان خارجی است.

علی عموری‌نژاد سرمربی تیم بسکتبال صنایع پتروشیمی ماهشهر که تیمش در جدول 9 تیمی لیگ ملی در آخرین رتبه قرار گرفت، مسئولان تیمش را برای استخدام بازیکنان خارجی مصمم می‌داند و می‌گوید: همه کارهای مربوط به بکارگیری این بازیکنان آماده شده است و فقط فدراسیون بسکتبال باید همکاری لازم را به عمل آورد. متاسفانه تلاش ما برای پیوستن دو بازیکن خارجی قبل از دیدار با پتروشیمی بندرامام بی‌نتیجه ماند اما این دو، در هفته‌های آینده تیم را همراهی می‌کنند.

تیم صنایع پتروشیمی ماهشهر که احتمال دارد نام این تیم در هفته‌های بعد به تیم بسکتبال ماهشهر تغییر کند، دو بازیکن خارجی در پست‌های یک و پنج در اختیار گرفت. بازیکن پست پنج این تیم از صربستان می‌آید که سی و یک ساله است و 214 سانتی‌متر قد دارد. دومین بازیکن تیم عموری‌نژاد بیست و هفت ساله و ایتالیایی است. سرمربی تیم ماهشهر بازی این دو نفر را با دیدن فیلم بازی‌های آنها تائید می‌کند.

یکی دیگر از تیم‌هایی که خیلی زود دست به کار شد و بازیکنان خارجی گرفت، تیم بسکتبال طرح مسکن ثامن مشهد است. این تیم نیز در لیگ ملی به نتایج خوبی نرسید از این‌رو در ترکیب خود برای لیگ حرفه‌ای دست برد بویژه از این بابت که مصدومیت صالح فروتن، نیاز تیم مشهدی را به بازیکنان خارجی بیشتر کرد.

تیم ثامن مشهد دو بازیکن پست یک و پنج از اردن و لیتوانی را به خدمت گرفت. عماد قحوش، بازیکن پست یک اردنی بعد از چند روز حضور در تمرینات ثامن با این تیم برای لیگ حرفه‌ای قرارداد بست. قحوش 188 سانتی‌متری فصل قبل در لیگ EBA اسپانیا بازی می‌کرد. وی سابقه بازی در لیگ چک و چین را هم دارد و ویژگی‌های بازی او سرعت زیاد و بازیسازی است.

پویلاس کوکیناس، بازیکن سی و دو ساله لیتوانیایی که پیش از این نیز سابقه بازی در لیگ برتر ایران را در کارنامه دارد، یار خارجی دوم ثامن در پست پنج است. کوکیناس فصل جاری را در لیگ لاتویا آغاز کرده بود و سال قبل هم در لیگ سوئیس بازی می‌کرد. سابقه بازی او در ایران به تیم صنایع ماهشهر در فصل 92 ـ 91 بازمی‌گردد.

استخدام بازیکن خارجی برای تیم پمینا اصفهان با مراسم رونمایی این بازیکن یک روز پیش از بازی‌های لیگ حرفه‌ای همراه بود. مسئولان تیم اصفهانی به طرز جالبی از اصحاب رسانه برای این مراسم دعوت کردند تا بازیکن فرانسوی خود را به بسکتبال ایران معرفی کنند. هروه توره سی و سه ساله در پست چهار و پنج، تاکنون در لیگ‌های مطرحی مانند فرانسه، ایتالیا و اسپانیا بازی کرده است. پمینا در لیگ ملی بسکتبال جزو تیم‌های ناموفق بود که بخشی از نتایج ضعیف تیم به ورود دیرهنگام به لیگ ملی مربوط می‌شود، اما با گرفتن بازیکن خارجی قبل از شروع لیگ حرفه‌ای به نظر می‌رسد نماینده بسکتبال اصفهان، فکر جبران‌مافات افتاده است. تیم بسکتبال نفت آبادان که تا آخرین روزهای لیگ ملی بسکتبال برای رسیدن به جمع چهار تیم برتر می‌جنگید از تیم‌های تازه‌وارد موفق این فصل بسکتبال باشگاهی ایران است.

حماد سامری، سرمربی تیم نفت آبادان دو بازیکن خارجی را برای تقویت بیشتر تیمش در نظر دارد، اما کارهای مربوط به مجوز این بازیکنان هنوز از سوی شورای ورزش وزارت نفت صادر نشده است.

سامری می‌گوید: مراحل اداری ورود این بازیکنان طول کشیده است و به نظرم نمی‌توانیم از آنها تا چهار یا پنج بازی نیم‌فصل لیگ حرفه‌ای استفاده کنیم. این تاخیر به ضرر ماست زیرا برای تیم‌هایی مثل نفت آبادان رقابت در جدول از روز اول آغاز می‌شود و رقبای ما خیلی به هم نزدیکند. سامری با وجود داشتن اصغر کاردوست و جابر روزبهانی، در پست پنج بازیکن نگرفت، اما بازیکنان پست‌های یک و چهار این تیم جنوبی، اروپایی هستند.

در شرایطی که اخبار مربوط به ورود افراد خارجی‌ تیم‌های لیگ حرفه‌ای بسکتبال منتشر شده است با این حال تیم‌های مدعی مانند مهرام، پتروشیمی بندر امام و دانشگاه آزاد، این لیگ را با چراغ خاموش آغاز کرده‌اند.

مهرام بدون بازیکن خارجی است و مدیرعامل باشگاه در گفت‌وگویی اعلام کرده است شاید فقط برای پست پنج بازیکن بیاورد. پتروشیمی بندر امام، عرفان نساج‌پور را در پست گارد راس اضافه کرده است که سهمیه بازیکن خارجی است. از سوی دانشگاه آزاد نیز خبرهایی شنیده می‌شود مبنی بر این‌که مسئولان تیم با هماهنگی مربیان می‌خواهند دو بازیکن خوب خارجی را به خدمت بگیرند. براساس مقررات لیگ حرفه‌ای بسکتبال، تیم‌ها مجاز به استفاده از دو بازیکن خارجی هستند. زمان آخرین تغییرات تیم‌ها برای استخدام بازیکنان خارجی نیز قبل از پلی‌آف لیگ حرفه‌ای اعلام شده است.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها