روغن زیتون را سرخ نکنید؛ سرطان می‌گیرید

جام جم سرا: در بسیاری از دستورهای آشپزی رسانه‌ها دیده می‌شود که آشپز برای نشان دادن توجهش به سلامت مواد غذایی از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده می‌کند؛ حال آنکه روغن زیتون اصلا روغن سرخ‌کردنی نیست و در صورت سرخ کردن آن احتمال ابتلا به سرطان افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۷۷۱۵۶۴
روغن زیتون را سرخ نکنید؛ سرطان می‌گیرید

سالم‌ترین و بهترین روش پخت غذا بخار پز کردن آن است، اگر هم تمایل به سرخ کردن غذا دارید از روغن‌های سرخ کردنی استفاده کنید و حتی اگر می‌خواهید از روغنی که سرخ کرده‌اید دوباره استفاده کنید باید در هنگام خرید با دقت در توضیحات درج شده بر روی کالا آن را انتخاب کنید.

طی تحقیقاتی مشخص شده که متأسفانه اکثر مردم برای سرخ کردن غذا بخصوص برای مواد غذایی که جذب روغن بالایی دارند (مانند بادمجان) از روغن زیتون استفاده می‌کنند. قابل توجه است که روغن زیتون هنگام سرخ کردن به مرحله‌ای از دود می‌رسد که در آن ساختار روغن از هم پاشیده می‌شود و ترکیبات جدیدی که برای بدن بشدت خطرناک، سمی و سرطان زا است، ایجاد می‌شود و بنابراین بهتر است برای سرخ کردن از روغن ذرت استفاده کنید.

روغن زیتون نباید در تماس با نور و گرما باشد و اگر می‌بینید که در کشورهای مدیترانه‌ای از روغن زیتون برای سرخ کردن استفاده می‌کنند، این کار فقط در حد یک تفت مختصر است و چند دقیقه هم بیشتر زمان نمی‌برد؛ چون آنها مانند ما این همه مواد غذایی را سرخ نمی‌کنند. البته کیفیت روغن زیتون هم مهم است؛ اینکه از چه نوعی است و چه ویژگی‌هایی دارد حایز اهمیت است و باید به آن توجه کرد.

چنانچه حرارتی که به روغن زیتون داده می‌شود، بالای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد باشد، اسیدهای چرب آن به نوع ترانس تبدیل شده و در نتیجه سرطان‌زا خواهند بود. بنابراین تاکید می‌شود تا آنجا که ممکن است از روغن زیتون جهت سرخ‌کردن‌های سنگین استفاده نکنید؛ مگر اینکه سرخ کردن ماده غذایی در حد یک تفت کوتاه باشد و درجه حرارت آن از ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر نشود. زمان تفت دادن نیز بیش از چند دقیقه نباید طول بکشد زیرا همان‌طور که بار‌ها و بار‌ها گفته‌ایم روغن زیتون روغنی نیست که بتواند حرارت بالا را تحمل کند و در نتیجه می‌سوزد و طعم غذا را عوض می‌کند. البته می‌توان آن را داخل خورش یا روی برنج ریخت.
بار دیگر توصیه می‌کنم برای سرخ‌کردن موادغذایی از روغن‌های مخصوص سرخ‌ کردن که در بازار موجودند، استفاده کنید؛ روغن‌هایی که نه جامدند، نه مایع و حین تولید، پروسه صنعتی مخصوصی را طی می‌کنند تا در برابر حرارت‌های بالا مقاوم شوند. (گوگل پلاس: صفحه اخبار سلامت)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
صدیق
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
۰
۳
یعنی روغن زیتون از این مواد نفتی كه به اسم روغن مایع می فروشمن مضرتره؟!
یه گزارش و فیلم از یكی از كارخانجات تهیه كنید تا مردم ببین این روغن های به اصطلاح مایع تهیه شده از دانه ی آفتابگردان، كلزا و غیره حقیقتا چطور و از چی درست میشن.
بلبل
-
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
۰
۲
باعرض سلام و خسته نباشید
این خبر در رابطه با استفاده روغن زیتون برای سرخ كردن مناسب نیست صحت ندارد.
یكی از بهترین روغن هایی كه برای سرخ كردن می توان استفاده كرد روغن زیتون می باشد.
لطفا بیشتر تحقیق كنید و خبر را اصلاح بفرمایید.
باتشكر

( دكتر غلامرضا بهرامی، متخصص فارماكولوژی و استاد دانشگاه و عضو مركز تحقیقات بیولوژی پزشكی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه كه زمینه اصلی كار او روغن و چربی است، گفت: روغن زیتون در صورت امكان تهیه، بهترین روغن است. روغن زیتون برای پخت و پز و سرخ كردن، بهترین روغن بوده و به ویژه “نوع تصفیه نشده” آن نسبت به روغن تصفیه شده، بسیار ارجح است. او در عین حال با اشاره به سرخ كردن های عمیق مانند غوطه ور كردن سیب زمینی در روغن و احیاناً چند مرتبه در آن سرخ كردن گفت: روغن كلزا برای یك بار نیز پاسخگوی این سرخ كردن نیست، چرا كه میزان لینولنیك اسید آن بالا بوده و از آنجا كه ناپایدار است، چندان در برابر سرخ كردن مقاوم نیست.

او روغن قابل استفاده بعدی را جهت توصیه روغن كنجد عنوان كرد و گفت: روغن كنجد نیز هم به لحاظ فرمول و هم مواد جزئی موجود در آن بسیار مناسب و خوب است، اما این روغن نیز فرآورده گرانی است و در دسترس مردم قرار نمی گیرد. با توجه به این كه روغن های جامد هیدروژنه معمولی به هیچ عنوان قابل توصیه نیستند.

روغن مایع معمولی به هیچ عنوان برای سرخ كردن مناسب نیست و نیز اغلب روغن های سرخ كردنی موجود در بازار مصرف كشور توانایی بیش از یك بار سرخ كردن را ندارند. ضمن آن كه احیاناً ممكن است آنتی اكسیدان های اضافه شده به آنها ضررهایی نیز برای بدن داشته باشد )
مکس پین
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
۱
۲
عزیز ۲۵۰ درجه که خود ماهیتابه ذوب میشه تو غذا که چه برسه به روغن زیتون

نیازمندی ها