جنوب هم که به دنیا آمده باشی و هرگز سر و کارت به شمال نیفتاده باشد یا اگر به زندگی در آپارتمان‌های لوکس بین آسمانخراش‌ها عادت کرده باشی، از تماشای عکس‌هایی که طبیعت زیبای شمال، زندگی مردم در این خطه و تجربه‌های روزانه آنها را به نمایش می‌گذارد، لذت خواهی برد، بخصوص اگر هر تصویری به متن جذاب و گاه طنز‌آلود مزین شده باشد.
کد خبر: ۷۷۱۲۷۵
مهمانی باصفای یک روستایی

محمد، جوانی اهل روستای گز شرقی در مرز مازندران و گلستان که در اینستاگرام، خودش را یک دهاتی، بی‌سواد، چوپان و کشاورز شمالی معرفی کرده عکس‌هایی به نمایش گذاشته که تماشای آنها کافی است تا بوی بهارنارنج، قور‌قور قورباغه‌های شالیزار و زمختی دست‌های زحمت‌کشیده را ببویی، بشنوی و لمس کنی. گرچه او خودش را بی‌سواد معرفی کرده، اما رنگ و نور عکس‌ها، قاب‌بندی، زاویه نگاهش و شوخ‌طبعی بصری‌اش در هر عکس، گویای ذهنی آموزش‌دیده و تربیت شده است و هرچند که در متن‌های مربوط به هر عکس کلی غلط املایی می‌توان پیدا کرد، اما نشانه‌های زیادی از تحصیلات آکادمیک هم در همین دلنوشته‌ها دیده می‌شود.

صفحه محمد‌ در اینستاگرام به یک اشاره، من و شما را از دنیای تکنولوژی به دل زیبایی‌های بکر و دنیای خلوص و سادگی می‌برد و شاید از همین روست که این صفحه تاکنون بیش از 9000 پیگیری‌کننده دارد و هر لحظه به تعداد این مخاطبان اضافه می‌شود. دنیایی که از لابه‌لای تصاویر اینستاگرام محمد‌ تبلور پیدا می‌کند، پر از رنگ و نور و روشنی و صفاست؛ تصویر سلفی یا به قول محمد صنفی از چند چوپان که گوشی را به شاخه درختی بسته‌اند، قورباغه‌ای که روی دست‌های گل‌آلودش نشسته، چوپانی که بر پشت گاو سوار شده، پیرمردی که کنار آتش نشسته و کفش‌هایش در پیش زمینه خودنمایی می‌کند، تونلی که شاخه‌های درخت کیوی ساخته‌اند با نوری که کیوی‌ها را مانند گوی‌های طلا به درخشش درآورده، گوسفندی که بره تازه به دنیا آمده‌اش را شیر می‌دهد، سگ خسته گله که تمام شب به دنبال گرگ‌ها و شغال‌‌ها برای لقمه‌ای نان سگ‌دو زده، شکستن شاخ گاو و صدها تصویر دیگر.

صفحه محمد ‌ در چند نشریه ایرانی و یکی دو سایت خارجی هم معرفی شده است؛ او با همان تصاویر بی‌تکلف از زندگی در روستا و دل‌نوشته‌های شاد و شیرین به یکی از پرمخاطب‌ترین‌ها در اینستاگرام بدل شده و نزدیک به 9000نفر در سراسر ایران عکس‌هایش را تماشا می‌کنند و نظراتشان را برای او می‌نویسند. بیشتر مخاطبان صفحه محمد‌ آن‌طور که از عکس‌ها و صفحاتشان برمی‌آید، گرفتار زندگی شهری و بندهای مرئی و نامرئی تکنولوژی شده‌اند، اما همین تکنولوژی دست آنها را در دست محمد‌ گذاشته تا هر روز تماشاگر دنیای بکر و زیبای یک روستایی دانای چوپان کشاورز شمالی باشند.

در دوره‌ای که صفحات اجتماعی که بیشترین بیننده را به خود اختصاص داده‌اند مربوط به هنرمندان، ورزشکاران و شخصیت‌های معروف است که معمولا عکس‌های سلفی (خود گرفت) را منتشر می‌کنند، صفحه محمد‌ در اینستاگرام نشان می‌دهد که از این فضای مجازی می‌توان برای انتشار عکس‌های قوم‌نگاری و طبیعت نیز استفاده‌های درست و خوب انجام داد.

آذر مهاجر‌ /‌ گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها