مقامات آمریکایی می‌گویند 150 نفر از 3400 فرد خارجی که به داعش پیوسته‌اند آمریکایی هستند

20 هزار تروریست خارجی در‌ عراق و سوریه

مقامات اطلاعاتی آمریکا اعتراف می‌کنند حدود 20 هزار شبه‌نظامی خارجی که دست‌کم 3400 نفر از آنان از کشورهای غربی هستند به داعش پیوسته و اکنون در خط مقدم تروریست‌ها در عراق و سوریه حضور دارند.
کد خبر: ۷۶۹۶۴۱

پیشتر نیز سازمان ملل متحد گفته بود بیش از 15 هزار نیروی خارجی در این دو کشور حضور دارند. یک بار نیز روزنامه گاردین در گزارشی عنوان کرد که ماهانه بیش از هزار نفر به جمع تروریست‌های داعش اضافه می‌شوند و این افراد از حدود 80 کشور جهان به این مناطق گسیل شده‌اند. اینها همه اعترافات غربی‌ها درباره فاجعه‌ای است که از چهار سال پیش تاکنون دو کشور سوریه و عراق را با خود درگیر کرده است؛ فاجعه‌ای که به گفته بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه بی.بی.سی، از دخالت نیروهای خارجی و اعزام هزاران تروریست به خاک این دو کشور نشأت گرفته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، مقامات اطلاعاتی آمریکا در گزارشی که به کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان ارائه کردند، گفتند: 150 نفر از این 3400 فرد خارجی که به داعش پیوسته‌اند، آمریکایی هستند. به گفته این مقامات، برخی از این نیروها در مسیر ورود به محل درگیری‌ها دستگیر و تعدادی نیز کشته شده‌اند.

نیک راسموسن، رئیس مرکز مبارزه با تروریسم ملی آمریکا در این‌باره می‌گوید: شمار شورشیان خارجی که در سوریه و عراق به داعش می‌پیوندند در مقایسه با شورشیان خارجی که طی 20 سال گذشته به افغانستان، پاکستان، عراق، یمن و سومالی می‌رفته‌اند، افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امنیت داخلی آمریکا و نماینده جمهوریخواه از تگزاس نیز گفت: طبق گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا داعش بزرگ‌ترین همگرایی تروریست‌ها در تاریخ جهان را بوجود آورده و به همین دلیل تاکنون بمباران‌های ائتلاف بین‌المللی نیز نتوانسته مانع از یارگیری این گروه شود.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که طبق یک خبر دیگر، مانوئل والس نخست‌وزیر فرانسه اعتراف کرده بود در اثر جنگ‌های تروریستی در سوریه و عراق تاکنون 80 فرانسوی در این دو کشور کشته شده‌اند.

وی در گفت‌وگو با رادیو اروپا افزود: تاکنون هویت حدود 1400 نفر از افرادی که مقیم فرانسه بوده و از این کشور به سوریه رفته‌اند، شناسایی شده است. پیشتر وزیر کشور فرانسه تعداد فرانسوی‌های کشته شده در سوریه و عراق را 73 نفر اعلام کرده بود. منابع خارجی اعتراف می‌کنند که از زمان پایان جنگ جهانی دوم (1945) تاکنون هیچ درگیری به اندازه درگیری‌های سوریه و عراق، نیروی خارجی جذب نکرده است.

گفته می‌شود شمار تروریست‌های خارجی حاضر در عراق و سوریه نسبت به سال 2013 دو برابر شده است. برخی آمارها می‌گوید: 1200 نفر از این نیروها از فرانسه، 500 تا 600 نفر از انگلیس و آلمان راهی عراق و سوریه شده‌اند؛ اما بیشترین تعداد این نیروها براساس سرانه متعلق به بلژیک هستند که از هر یک میلیون نفر، 40 نفر جذب این جنگ شده‌اند. براساس گزارش‌های موجود 11 هزار نفر نیز از کشورهای خاورمیانه بوده‌اند و 3000 نفر دیگر از کشورهای شوروی سابق به عراق و سوریه رفته‌اند. گفته می‌شود تنها از تونس حدود 3000 نفر برای جنگ جهادی به سوریه و عراق رفته‌اند. این آمار در مورد عربستان 2500 نفر، اردن، روسیه و مراکش نیز هر کدام 1500 نفر عنوان شده است.

اسد: با هجوم تروریست‌های خارجی مواجهیم

در همین حال بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری بی.‌بی.‌سی یک بار دیگر تاکید کرد: ما با تهاجم تروریست‌ها از خارج کشور به سوریه مواجهیم. وی در این مصاحبه یادآور شد که هیچ همکاری مستقیمی با آمریکا که نیروی هوایی‌اش مواضع داعش در سوریه را از سپتامبر سال گذشته میلادی بمباران می‌کنند، وجود ندارد، اما از طریق طرف ثالث همچون عراق و دیگر کشورها پیام‌ها و اطلاعاتی را دریافت می‌کنیم. اسد همچنین این ادعا را که نیروهایش بمب‌های بشکه‌ای را کورکورانه و بی‌هدف به مناطق تحت‌کنترل شورشیان پرتاب می‌کنند و باعث کشته شدن هزاران غیرنظامی شده‌اند، رد کرد و گفت: من در مورد ارتش اطلاع لازم را دارم. آنها گلوله، موشک و بمب به کار می‌برند، اما هرگز نشنیده‌ام که ارتش از بشکه یا شاید قابلمه استفاده کرده باشد.

اسد همچنین بیانیه سازمان ملل مبنی بر این‌که دولت دمشق دسترسی سازمان‌های امداد و نجات به مناطق محاصره شده را مسدود می‌کند، تکذیب کرد. رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد کشورش به ائتلاف ضدداعش نخواهد پیوست، زیرا تمایل به چنین چیزی ندارد زیرا سوریه نمی‌تواند با کشورهای حامی تروریسم متحد شود.

وی تاکید کرد: سوریه مخالف همکاری با کشورهای دیگر علیه گروه داعش نیست، اما حاضر نیست با مسئولان آمریکایی در این باره گفت‌وگو کند، زیرا آنها براحتی قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند. وی گفت: اکنون مسأله حاکمیت سوریه مطرح است و ما با آنها گفت‌وگو نمی‌کنیم و آنها نیز با ما گفت‌وگو نمی‌کنند.

وی درباره مذاکره با شورشیان گفت: مذاکره با کسی که از خارج پول می‌گیرد بی‌فایده است. این جنگ تنها با راه‌حل سیاسی خاتمه می‌یابد. اما گروه‌های شورشی اصلی حاضر به مذاکره نیستند و حاضر نیستند اختیارات ائتلاف ملی را به رسمیت بشناسند.

رئیس‌جمهور سوریه درباره روابط عربستان با داعش نیز گفت که داعش و گروه‌های وابسته به شبکه القاعده دارای عقاید وهابی هستند که مورد حمایت خاندان سلطنتی سعودی است و دولت عربستان قطعا مسئول ظهور این گروه‌هاست.

بشار اسد گفت: تا زمانی که نهادهای دولت وظایفشان را در قبال مردم سوریه انجام می‌دهند، نمی‌توان از کشور شکست‌خورده سخن به میان آورد، اما موضوع از دست دادن تسلط بر مناطقی از کشور کاملا متفاوت است. اتفاق در حال وقوع این است که تروریست‌ها از خارج حمله کردند و دولت وظیفه‌اش را در جنگ و دفاع از کشور انجام می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها