صرفه‌جویی ارزی و کاهش وابستگی به بازار خارجی دارو، فقط بخشی از محاسن این تولیدات ملی است

داروهای ایرانی جدید ام‌اس و سرطان در راه است

آن‌قدر رقمش نجومی است که بسختی می‌شود صفرهایش را شمرد. سال گذشته بیش از یک میلیارد و 600 میلیارد دلار ارز صرف واردات دارو به کشور شده است و امسال هم آن‌طوری که رئیس سازمان غذا و دارو گفته، واردات دارو نسبت به سال گذشته 300 تا 350 میلیارد دلار کاهش یافته است، اما هنوز هم رقم واردات داروی ما بیش از یک میلیارد دلار است.
کد خبر: ۷۶۹۱۹۸

سهم زیادی از این داروهای وارداتی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان و درمان بیماران صعب‌العلاج هزینه می‌شود که اگر توان تولید این داروهای پیشرفته در داخل وجود داشت، می‌شد از این راه صرفه‌جویی ارزی زیادی داشت.

حالا خوشبختانه خبرهای روز گذشته حکایت از این داشت که چند داروی جدید ایرانی برای بیماران صعب‌العلاج از جمله مبتلایان به سرطان و MS، شنبه هفته آینده با حضور وزیر بهداشت رونمایی می‌شود.

آن‌گونه که فارس خبر داده، تعدادی از داروهای جدید تولید داخل از جمله دو داروی جدید MS و یک داروی جدید ضدسرطان هفته ‌آینده در مراسمی با حضور حسن هاشمی، وزیر بهداشت و رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو رونمایی می‌شود.

دو داروی «دی متیل فومارات» با نام تجاری ایرانی «اسویرا» و نیز داروی «گلاتیرامر» با نام تجاری ایرانی اسویمر برای بیماران MS و نیز داروی «نیلوتینیب» برای افراد مبتلا به سرطان قرار است به‌طور رسمی در این مراسم رونمایی شود.

همچنین تعداد دیگری از داروهای تولیدی برخی شرکت‌های داروسازی هم در این مراسم رونمایی خواهد شد که اغلب این داروها در زمره داروهای گران‌قیمت تولید داخل است.

این داروها، هم مواد اولیه و هم محصول نهایی آن ساخت داخل است. یعنی در حالی که 60 درصد بازار دارویی کشور، وابسته به واردات مواد اولیه دارویی است، این داروهای پیشرفته و گران‌قیمت ساخت داخل، هم از نظر مواد اولیه، هم از نظر مراحل فنی ساخت و هم از نظر محصول نهایی، در داخل کشور تولید شده است.

نمایش قدرت علمی محققان داخلی

اگر از بیماران صعب‌العلاج و بیماران مبتلا به MS بپرسید، بسیاری از آنها هم به شما خواهند گفت که تهیه دارو و تامین هزینه آن، دردی است که دست کمی از درد بیماری ندارد.

حالا خوشبختانه قرار شده است که فرانشیز همه داروهای شیمی‌درمانی و بسیاری از داروهای بیماران خاص، حذف شود. فرانشیز در واقع سهمی است که بیمار باید بابت تهیه دارو بپردازد و با این حساب از این به بعد سهم این گروه از بیماران برای تهیه داروهای گران‌قیمتشان صفر خواهد شد و همه هزینه‌ها را بیمه تقبل خواهد کرد.اگر این خبر خوش هفته‌های اخیر را در کنار تولید داخلی داروهای گران‌قیمت داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج بگذاریم، می‌توانیم بگوییم که از این پس باید منتظر روزهای بهتری برای این گروه از بیماران باشیم.

یک منبع آگاه در سازمان غذا و دارو نیز در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند که در روز شنبه قرار است برخی دیگر از داروهای داخلی بیماران صعب‌العلاج و خاص رونمایی شود.

داروهای «سیس‌پلاتین، سیتا گلیپتین، روسو واستاتین، تراستا زوماب و اکسا لیپتین» هم از دیگر داروهای مورد استفاده بیماران خاص و صعب‌العلاج است که در داخل ساخته شده و به گفته این منبع آگاه، قرار است شنبه هفته آینده این داروها رونمایی شود.

وی عنوان می‌کند که داروی داخلی «اسوینر 40» برای بیماران خاص و داروی داخلی «ارلوتینیب» برای بیماران مبتلا به سرطان هم قرار است هفته آینده رونمایی شود که داروی اولی می‌تواند میزان تزریق دارو را در بیماران مبتلا به MS کمتر کند و داروی دوم هم جدای از کیفیت خوبی که دارد، قیمت آن حداقل یک‌پنجم داروی مشابه وارداتی خواهد بود.

جدای از این که این داروها می‌تواند موجب صرفه‌جویی ارزی شود و کشور را از واردات گسترده دارو بی‌نیاز کند، از منظری دیگر هم تولیدات این داروهای گران‌قیمت با فناوری پیشرفته که تولید بسیاری از آنها در انحصار شرکت‌های بزرگ خارجی است، نشان می‌دهد که اگر از محققان ایرانی حمایت شده و امکانات مناسب در اختیار آنها گذاشته شود، آنها می‌توانند به فناوری ساخت داروهای گران‌قیمت و پیشرفته‌ای نایل شوند که قابل رقابت در بازار جهانی است.

کمک ویژه به طرح تحول سلامت

یکی از عمده دلایلی که طرح تحول سلامت را به طرحی کلان با بودجه‌هایی سنگین تبدیل کرده است، بحث تامین بودجه داروهای وارداتی است.

برای این‌که فرآیند درمان به فرآیندی ارزان‌تر تبدیل شود و براساس برنامه پنجم توسعه هم مردم فقط 30 درصد هزینه‌های درمان را پرداخت کنند، این موضوع به ارزان شدن دارو و تجهیزات پزشکی، وابستگی زیادی دارد.

با توجه به این‌که تولید داخلی داروهای گران‌قیمت می‌تواند از بودجه‌های میلیاردی واردات دارو بکاهد و در نتیجه، منابع صرفه‌جویی شده صرف نظام درمان و پیشگیری شود، این امر بوضوح نشان می‌دهد که حمایت از تولیدات داخلی دارو ـ البته به شرطی که کیفیت آن قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشد ـ و کاهش واردات داروها، می‌تواند به‌طور مستقیم هزینه‌های نظام سلامت را کاهش دهد و در نتیجه هم مردم، هم دولت و هم طرح تحول سلامت از این رویکرد تازه بهره خواهند برد.

فقط این وسط برخی دلالان دارو هستند که معمولا در مسیر کاهش واردات دارو، سنگ‌اندازی می‌کنند، زیرا به دلیل سود بسیار بالایی که واردات قانونی و غیرقانونی دارو دارد، بعید است که به این راحتی‌ها تسلیم شده و راضی به کاهش واردات دارو شوند. به همین علت هم شرط اصلی حمایت از تولید داخلی داروهای باکیفیت، محدود کردن دلالان دارویی است که فقط به جیبشان فکر می‌کنند و بدون ضابطه، حتی گاهی داروهای غیرضروری را هم وارد کشور می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها