گفت‌وگوهای فشرده ظریف با مقامات کشورهای مختلف در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ ادامه دارد

ابراز نگرانی ظریف از اسلام‌هراسی، در نامه‌ای به بان کی‌مون

پنجاه و یکمین کنفرانس امنیتی مونیخ که روز جمعه آغاز به ‌کار کرده و امروز هم در «باواریا» آلمان به کار خود پایان می‌دهد، فرصتی شده تا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان رایزنی‌های هسته‌ای خود را افزایش دهد. او البته همزمان با این رایزنی‌ها نگرانی کشورمان از موج تازه اسلام‌هراسی در جهان را نیز به اطلاع مقامات کشورهای مختلف رساند.
کد خبر: ۷۶۸۳۲۶

مذاکرات فشرده ظریف در مونیخ

محمدجواد ظریف که در روز نخست این کنفرانس با همتایان آمریکایی و آلمانی خود و نیز کوفی‌عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل و یوسف بن علوی، وزیر مشاور در امور سیاست خارجی عمان دیدار و گفت‌وگو کرده بود، دیروز با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران را بررسی کرد. ظریف سپس با سرگئی لاوروف و فیلیپ هاموند همتایان روس و انگلیسی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. در ملاقات ظریف و لاوروف، دو طرف با اشاره به مناسبات خوب میان دو کشور و تبادل هیات‌های عالی‌رتبه اخیر بر ضرورت یافتن راه‌حل‌هایی سیاسی برای پایان دادن به بحران‌های منطقه‌ای از طریق گفت‌وگو تاکید کردند.

رایزنی با نخست‌وزیر لبنان، دیدار و گفت‌وگو با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار با یان الیاسون قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل و حیدر عبادی نخست‌وزیر عراق از دیگر برنامه‌های ظریف در حاشیه این اجلاس بود و وی امروز هم در میزگردی با حضور لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه، جان کری وزیر خارجه آمریکا و فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان در اجلاس مونیخ شرکت می‌کند. موضوع این میزگرد، «ایران» خواهد بود. به گفته رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ احتمال دارد هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اروپا هم به میزگرد ملحق شود.

فدریکا موگرینی دیروز در دیدار با محمدجواد ظریف گفت: اراده سیاسی 1+5 برای توافق با ایران قوی است.

همزمان با این گفت‌وگوها، سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان ظریف هم با وندی شرمن و ویلیام برنز دیپلمات‌های ارشد آمریکایی نشستی را برگزار کردند.

انتقاد از دوگانگی معیار در قبال دفاع از «آزادی بیان»

وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای خطاب به بان کی‌مون و با ابراز نگرانی از نمادهای اسلام‌هراسی در غرب، نامه رهبر انقلاب خطاب به جوانان اروپایی و آمریکایی را به دبیرکل سازمان ملل متحد ارائه داد.

به گزارش مهر، وزیر امور خارجه کشورمان در این نامه خطاب به بان کی‌مون نوشته است: نگرانی ما، در جمهوری اسلامی و در دنیای اسلام، شیوع دوگانگی معیار در قبال دفاع از اصل «آزادی بیان» است که از احترام جهانشمول برخوردار است.ظریف در بخش دیگری از این نامه اضافه کرده است: این پدیده ذاتا خطرناک تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی، تهدیدی علیه فضا و محیط انسانی و روابط مسالمت‌آمیز بین دولت‌ها و ملت‌ها که بشدت مورد نیاز است، و نیز تهدیدی علیه ضرورت توسل همه به گفتگو، تفاهم و مدارا بین مجموعه متکثر قومیت‌ها، ادیان و نژادها در دنیای کنونی ما به‌شمار می‌رود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان در غرب اضافه کرد: بتازگی در پیامی که افتخار دارم متن آن را ضمیمه این نامه کنم، آیت‌الله خامنه‌ای در شروع گفت‌وگو با جوانان در غرب پیرامون این موضوع بسیار مهم پیشگام شدند. وزیر امور خارجه کشورمان با اظهار علاقه برای اطلاع یافتن از ابتکار قاطعانه‌ای که دبیرکل سازمان ملل متحد در این زمینه مبذول خواهد داشت، آمادگی خود را برای تبادل نظر بیشتر در مورد این موضوع خطیر اعلام کرده است.

هاموند: انتخاب روحانی گامی رو به جلو بود

همزمان با مذاکرات فشرده هسته‌ای در مونیخ، تسنیم به نقل از اسپاتنیک گزارش داد که مرکل، صدراعظم آلمان در نشست امنیتی مونیخ درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفته است: حقوق بین‌الملل باید در مذاکرات هسته‌ای با ایران رعایت شود.

همچنین وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی در نشریه تایمز تاکید کرد: اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران امید‌ها برای برقراری صلح در منطقه را از بین خواهد برد.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در این یادداشت نوشت: انتخاب حسن روحانی در سال 2013 به عنوان رئیس‌جمهور ایران یک گام رو به جلو در تلاش‌های کنونی و گذشته برای حل مساله‌ هسته‌ای ایران بود. هاموند پس از دیدار با محمدجواد ظریف در مونیخ در صفحه توییتر شخصی خود، این دیدار را سازنده توصیف کرد و نوشت: «مذاکرات سازنده‌ای با ظریف داشتم. اگر اراده وجود داشته باشد، توافق هسته‌ای همچنان ممکن است. از ایران می‌خواهم این فرصت را از دست ندهد.»

حمایت ۵ کشور اتمی از مذاکره با ایران

همچنین در تحولی دیگر همزمان با اجلاس مونیخ، پنج کشور دارنده سلاح هسته‌ای در پایان کنفرانس لندن؛ از فرآیند دیپلماتیک کنونی میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 حمایت کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از سایت وزارت خارجه انگلیس، کشورهای انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آمریکا (پی‌۵) که عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستند؛ در پایان کنفرانس دو روزه خود در لندن ضمن استقبال از فرآیند دپیلماتیک کنونی میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5، ادامه تعهد آنها برای مذاکرات بر سر یک توافق جامع را خاطرنشان کردند. در بیانیه پی ۵ آمده است: با توجه به تعامل میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران، آنها بر نیاز فوری برای همکاری کامل به‌منظور حل همه مسائل باقی‌مانده تاکید کردند.

تکذیب خبرسازی رویترز

اما برگزاری نشست مونیخ، بی‌حاشیه نبود و در همان حال که وزیر خارجه کشورمان برای نزدیک‌ کردن مواضع تهران به کشورهای عضو 1+5 درباره برنامه هسته‌ای تلاش می‌کرد، خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام ایرانی گزارش داد که وزیر امور خارجه کشورمان به همتای آمریکایی خود هشدار داده که شکست مذاکرات هسته‌ای دولت عملگرای حسن روحانی را به خطر می‌اندازد.

آن طور که تسنیم به نقل از رویترز خبر داده، سه مقام رسمی ایرانی گفته‌اند که محمدجواد ظریف در چند نشستی که طی هفته‌های اخیر با جان کری، وزیر خارجه آمریکا داشته، نگرانی‌های خود را نسبت به افول سیاسی دولت روحانی اعلام کرده است. ایران همچنین نگرانی خود درباره این مساله را با دیگر قدرت‌های غربی در میان گذاشته است. مقام‌های غربی بر این باورند که این اقدام فقط می‌تواند یک تاکتیک مذاکراتی از سوی ایران باشد تا به آنها در مذاکرات امکان عمل بیشتری را بدهد، ولی مقام‌های غربی اعلام کرده‌اند که آنها هم با این نظر موافق هستند که قدرت سیاسی روحانی با شکست مذاکرات هسته‌ای، بشدت آسیب خواهد دید. وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این خبر گفته است: در هیچ یک از ملاقات‌های انجام شده به هیچ‌وجه مباحث داخلی مطرح نشده و مطلب منتشره در این زمینه کذب محض است.

مذاکرات به مرحله «جزئیات فنی» رسیده است

محمدجواد ظریف همچنین در گفت‌وگو با ایلنا، با تاکید بر این‌که غرب در عمل به بی‌نتیجه بودن رویکرد اعمال تحریم علیه ایران پی برده است، دستیابی به توافق جامع هسته‌ای را بسیار محتمل دانست، ولی در عین حال تاکید کرد که برخی رویکردهای افراط‌گرایانه می‌تواند دستیابی به توافق جامع هسته‌ای را به مخاطره بیندازد.

وزیر خارجه کشورمان درباره چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 گفت: مذاکرات اکنون به جایی رسیده است که وارد جزئیات بحث‌های فنی هر یک از موضوعات شده‌ایم. در ارتباط با بحث غنی‌سازی، در حال گفت‌وگو درباره این هستیم که سانتریفیوژها با چه چیدمانی می‌تواند بهترین بازده را برای غنی‌سازی با غنای نیروگاهی و نه سلاح هسته‌ای داشته باشد. این بحث بسیار خوبی است، زیرا از ابتدا تلاش ما این بوده که برنامه هسته‌ای ایران به گونه‌ای باشد که تمام جهان آن را صلح‌آمیز بدانند. وی درباره این‌که چه میزان به پاسخ نزدیک شده‌ایم، گفت: فاصله ما با پاسخ بسیار اندک است و آنچه مشکل است، تصمیم سیاسی است؛ تصمیم سیاسی درباره این‌که کشورهای غربی بویژه آمریکا به دنبال حل موضوع هستند یا به دنبال فشار بر ایران. وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: به اعتقاد وی از یک جهت جای خوشبینی وجود دارد و آن این که فارغ از این‌که غربی‌ها در گفته‌های خود چگونه موضعگیری می‌کنند، در عمل به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌حل مساله هسته‌ای ایران، تحریم نیست زیرا تحریم‌ها تنها باعث می‌شود که مردم ایران به نیات غرب شک کنند.

بدبینی آمانو به حصول توافق، پیش از ضرب‌الاجل

با وجود خوشبینی ظریف به امکان دست‌یافتن ایران و 1+5 به توافق هسته‌ای، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که توافق بین ایران و جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای تهران، بعید است که پیش از ضرب‌الاجل تعیین شده مارس امضا شود.

به گزارش تسنیم، یوکیا آمانو روز گذشته در مصاحبه با رادیوی رژیم صهیونیستی، مدعی شد: جمهوری اسلامی هنوز به برخی پرسش‌های مربوط به برنامه هسته‌ای خود، پاسخ نداده و نگرانی‌های اعلام شده از سوی جامعه بین‌المللی درباره تلاش‌های احتمالی برای ساخت سلاح‌های اتمی را برطرف نکرده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: ما باید بسیار مراقب باشیم زیرا می‌دانیم با چه کسی در حال مذاکره هستیم.

این اظهارات پس از آن بیان شده که آمانو روز جمعه با یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کرد و احتمال می‌رود این صحبت‌ها تحت‌تاثیر این گفت‌وگو بیان شده باشد. با این حال جان کری وزیر خارجه آمریکا جمعه‌شب در دیدار با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، بر این مساله تاکید کرد که آمریکا قصد دارد تا به ضرب‌الاجل تعیین شده برای توافق با ایران، دست یابد. یک مقام رسمی آمریکایی در این باره گفت: کری بر تمایل ما برای حرکت به سوی یک چارچوب سیاسی تا پایان مارس، تاکید کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها