نگاهی به تلاش دیواره‌نوردان ایرانی برای صعود به ارتفاعات سخت قاره‌ها

بر فراز دیواره‌های یخی

کوه‌های خشن، شکاف‌های یخی زیاد و صدای سوراخ کردن دیواره یخی برای گره زدن سر طناب و همچنان به بالا رفتن ادامه دادن... گاهی در اوج قله‌ها حتی نفس کشیدن سخت می‌شود اما باید رفت؛ رفت تا نوک کوه.
کد خبر: ۷۶۵۵۷۹
بر فراز دیواره‌های یخی

صخره‌‌نورد، سنگ‌نورد یا دیواره‌نورد نام‌های آشنایی است که گاهی با شنیدن این نام‌ها بی‌تفاوت از کنارشان می‌گذریم اما با کمی فکر کردن درباره صعود به ارتفاعات، سختی و خطرناک بودن کار کوهنوردان را درک می‌کنیم. هر چند کوهنوردان حرفه‌ای اعتقاد دارند هر صعودی مانند صخره‌‌نوردی اگر با رعایت استانداردها و احتیاط‌ لازم دنبال شود، آن ‌قدر که به نظر می‌آید خطرناک نیست، اما قطعا دیواره نوردی برای من و شما که آگاهی‌هایی در این زمینه نداریم، دشواری‌های زیادی در پی دارد.

حسن گرامی به اتفاق حمید شفقی دو دیواره‌نورد ایران هستند که با وجود مشکلات فراوان در سال‌های اخیر صعودهای موفقی داشتند. آنها مجموعه‌ای از کوه‌های بلند و برفگیر با دیواره‌های معروف را در پاکستان فتح کردند که بنا به گفته گرامی هر یک از این قله‌ها و دیواره‌ها شکل خاصی دارد، اما برج بی‌نام با همه فرق داشت و لحظه‌های خاطره‌انگیزی را برای دو دیواره‌نورد ایران به وجود آورد.

تابستان گذشته گرامی از طرف هیات استان سیستان و بلوچستان به قله مون بلان صعود می‌کند، همچنین موفق می‌شود به اتفاق شفقی قله سوزنی گراندکاپوچین را در ارتفاعات شامونی فرانسه فتح کند. تمامی این مسیرها ترکیبی از سنگ و یخ است و بالا رفتن از دیواره‌ها به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست بنابراین دو دیواره‌نورد کشورمان با هم به فتح قلل صعب‌العبور فکر می‌کنند.

وی می‌گوید: بلندترین قله فرانسه مون‌بلان با 4810 متر، یخچال‌های بزرگی دارد اما به دلیل علاقه‌ای که ما در صعود به دیواره‌ها و برج‌های قاره‌های مختلف داریم به این منطقه رفتیم تا تجربه خوبی داشته باشیم.

در جدال با طبیعت سخت و سرمای سوزان، دیواره‌نوردان فقط کیسه خواب سبک، لباس اضافی، یک چراغ خوراک‌پزی سبک، غذا و حتی یک زیرانداز سبک با خود حمل می‌کنند. استراحت در فضای باز در مسیر یک صعود چندروزه یا یک‌روزه جایی که ممکن است بیشتر از فضای دراز کشیدن یا نشستن وجود نداشته باشد، از دشواری‌های دیواره نوردان در ارتفاعات حکایت می‌کند.

گرامی که این واقعیت‌ها در بالای قله‌ها برایش ملموس است، می‌گوید: دیواره‌نوردی به مطالعه و فرهنگ‌سازی نیاز دارد. خیلی‌ها آن را یک کار انتحاری، دیوانه‌وار و غیرمعقول می‌دانند یا حتی آن را حرکتی برای خودنمایی یا هیجان‌خواهی می‌پندارند، در حالی که واقعیت چیز دیگری است. فرد برای روی آوردن به سنگ‌نوردی، صخره‌نوردی و دیواره‌نوردی اول باید توانایی خودش را بشناسد و بداند چه نوع استعداد ورزشی و چقدر قدرت فیزیکی دارد.

دوم ظرفیت شکست داشته باشد. زیرا در جریان صعود و همین‌طور مسابقه ممکن است شکست بخورد. سوم توانایی در روراست بودن است. نباید به افرادی که توانایی انجام این کارها را ندارند دروغ گفت.کوهنوردی یک نوع زندگی است.

شاید برای خیلی‌ها مفهوم درست این ورزش‌ها مشخص نباشد اصلا چه تفاوتی بین آنها وجود دارد. گرامی می‌گوید: بالا رفتن تا ارتفاع 20 متر سنگ‌‌نوردی است. صخره‌‌نوردی 40 متر بوده و به قول کوهنوردان طول یک طناب است. دیواره‌نوردی هم صعود چند مرحله‌ای است که در طبیعت می‌تواند تا هر ارتفاعی باشد. دیواره‌نوردی محیط‌های بسیار عجیب و جذاب دارد. در این محیط‌ها، هوا به ساعت عوض می‌شود.

ممکن است در مدت کوتاهی برف شروع شود، بعد توفان بیاید و بعد آفتاب شود. بهمن هم جای خودش را دارد. گاهی مدت‌ها در حسرت گرمای هر چقدر کم خورشید روی صورت‌های‌مان می‌مانیم.

فکرش را می‌کنیم بالارفتن از سنگ‌های صاف و بلند با یخ‌های فراوان برای همگان کار مشکل و خطرناکی است اما گرامی اعتقاد دارد ورزشکاران این رشته اصول ایمنی را به درستی رعایت می‌کنند. او می‌گوید: همه ورزش‌ها باید از روی اصول علمی انجام شود در غیر این صورت آسیب و حادثه اتفاق می‌افتد. کسانی که از نوجوانی با اصول مقدماتی این ورزش آشنا می‌شوند و از همان اول به‌طور علمی تمرین کنند، معمولا به مشکلی برخورد نمی‌کنند. خانواده‌های زیادی هستند که علاقه‌مند به حضور فرزندان‌شان در باشگاه‌های مختلف هستند بنابراین باید فرهنگ‌سازی کرد تا مشکلی برای رویکرد خانواده‌ها به این قبیل ورزش‌ها به وجود نیاید.

حسن گرامی در ادامه به علاقه‌مندی خودش اشاره می‌کند و می‌گوید: من از دوران بچگی از دیوار راست بالا می‌رفتم و این کار را دوست داشتم. در سال 1355 متولد شدم و تاکنون در فوتبال و ورزش‌های رزمی فعالیت داشتم اما از سال 1377صخره‌ نوردی را شروع کردم. گرامی با حضور مربیان فرانسوی در ایران به کارش بیشتر علاقه‌مند شد و صخره‌نوردی را به صورت حرفه‌ای‌تر دنبال کرد. این مربیان در سال 1386 به ایران آمدند و آموزش تعدادی از صخره‌نوردان را شروع کردند. وقتی گرامی در بین اعضای همین گروه بود، بیشتر وسوسه صعود به دیواره‌های بلند شد.

سفر به ماداگاسکار

ماداگاسکار فقط انیمیشن طنز با آن اتفاقات عجیب و غریب نیست بلکه کشوری جزیره‌ای است واقع در اقیانوس هند، در کنار سواحل جنوب شرقی آفریقا که حسن گرامی و حمید شفقی برای دیواره‌نوردی در این جزیره دورخیز کرده‌اند. هر چند گرامی می‌گوید نفر سومی هم هست و ممکن است آنها یک نفری این صعود را انجام دهند.

گرامی ادامه می‌دهد: ما قصد داریم در ماداگاسکار که چهارمین جزیره بزرگ جهان است برای یک صعود تاریخی اقدام کنیم. برج‌های سنگی در این صعود مورد نظر است که تحت عنوان دست‌های فاطیما شهرت دارد. مساله مهم در این صعود داشتن اسپانسر است چنانچه اسپانسر پیدا کنیم حتما به این جزیره می‌رویم.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها