7بهمن درگذشت مجتبی مینوی

امرو ز 7 بهمن 1393 هجری شمسی؛ 6 ربیع الثانی 1436 هجری قمری و 27 ژانویه است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۴۲۰۵
7بهمن درگذشت مجتبی مینوی

هجری شمسی

7 بهمن 1294

سرپرسی سایکس از سوی دولت انگلیس مأموریت یافت همراه عده‌‌ای از افسران انگلیسی و نظامیان هندی عازم بندرعباس شود و سپس در ایران یک نیروی نظامی موسوم به «پلیس جنوب» تشکیل دهد.

7 بهمن 1324

احمد قوام ـ قوام‌السلطنه ـ برای چهارمین بار مأمور تشکیل کابینه شد. این کابینه تا 18 آذر 1326 برقرار بود.

7 بهمن 1331

جلسه‌ای با هدف آشتی میان دکتر محمد مصدق و آیت‌الله کاشانی در منزلی واقع در دزاشیب برگزار شد. طرفین ضمن‌ اظهار ایرادات خود، از مردم خواستند اتحاد خود را حفظ کنند.

7 بهمن 1349

به دنبال برقراری مجدد روابط سیاسی تهران و قاهره، خسرو خسروانی به عنوان سفیر ایران رهسپار مصر شد.

7 بهمن 1357

بختیار گفت برای ملاقات با آیت‌الله خمینی اگر لازم باشد به پاریس خواهم رفت. امام در پاسخ گفت: بختیار غیرقانونی است و باید استعفا دهد. تا استعفا ندهد ملاقاتی در کار نیست.

7 بهمن 1355

استاد مجتبی مینوی پژوهشگر، نویسنده، مترجم و استاد ممتاز دانشگاه در هفتاد و چهار سالگی درگذشت. تحصیلات ایشان در سامرا و تهران ودر مقطع ابتدایی و متوسطه به اتمام رسید و سپس در دارالفنون و دارالمعلمین مرکزی تحصیلات عالیه را آغاز کرد و در کالج سلطنتی و مدرسیه مطالعات آسیایی، آفریقایی لندن به اتمام رساند. ایشان مدتی ریاست کتابخانه مجلس شورای ملی را برعهده داشت و مدتی نیز در پاریس و لندن به سر می برد. مینوی پس از بازگشت به ایران در دانشکده ادبیات و الهیات دانشگاه تهران تدریس می کرد. وی بیشتر عمر خود را به تحقیق در متون ادبی و تاریخی زبان فارسی گذراند و در اواخر عمر سرپرستی بنیاد شاهنامه را نیز برعهده داشت. از این استاد ارزنده نزدیک به چهل کتاب از تالیف، ترجمه و تصحیح و حدود صد و شصت مقالهادبی و انتقادی در مجلات ایرانی و خارجی منتشر شده است. داستان هزاردستان و پانزده گفتار ازجمله این آثار است.

هجری قمری

6 ربیع الثانی 852

محمد بن احمد بن ایاس معروف به ابن ایاس مورخ حنفی مصری متولد شد. او برای نقل اخبار، آن ها را با نثری ساده و به آن شکل که در زبان محاوره نقل می شد به رشته تحریر در می آورد و قواعد دستور زبان را در آن ها رعایت نمی کرد. این شیوه آثار ابن ایاس را از لحاظ زبانشناسی و مطالعه تحول زبان عربی حائز اهمیت ساخته است. مشهورترین اثر تاریخی او کتاب بدایع الزهور فی وقایع الدهور درباره تاریخ سرزمین مصر از روزگاران کهن تا حدود سال های درگذشت مولف است. ابن ایاس از شرح احوال سلاطین، تاسیس بناها و بروز بیماری های مهلک در این کتاب مطالب ارزشمندی آورده است.

6 ربیع الثانی 1345

حاج محمدتقی فصیح الملک متخلص به شوریده شیرازی درگذشت. او از نوادگان اهلی شیرازی بود و در هفت سالگی بر اثر ابتلا به بیماری آبله نابینا شد. اما این بیماری وی را از کوشش در کسب علم باز نداشت. او پیرو سبک شاعران فارس و خراسان بود و در قصیده و غزل زبردست بود. مزار شوریده شیرازی در جوار آرمگاه سعدی است.

میلادی

27 ژانویه 1880

توماس ادیسون مخترع بزرگ آمریکایی اولین نمونه لامپ الکتریکی را به ثبت رساند. ادیسون در طول حیات علمی خود بیش از هزار و پانصد اختراع را ثبت کرد که مهم ترین آن اختراع لامپ برق است و از اولین مخترعانی بود که توانست با موفقیت بسیار اختراعات خود را به تولید انبوه برساند.

27 ژانویه 1900

نخستین قرص شیمیایی و داروی مسکن به نام آسپیرین ساخته شد. این قرص مسکن که تا امروز نیز موارد مصرف دارد، توسط فلیکس هوفمان داروساز آلمانی ساخته شد. تا سال 1899 فایده دارویی آسپیرین را نمی دانستند و بعدها شرکت آلمانی دارویی بایر آلمان این را به تولید انبوه رساند و نام انحصاری آسپیرین را بر آن نهاد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها